Mona till frontangrepp!
Är "sveket" S nya strategi? Att spela på besvikna känslor?
Det låter i alla fall så i Monas första lite bredare, offentliga oppositionspolitiska utspel på DN.debatt. Länk - "Reinfelds falskhet ett historiskt svek".
Mycket intressant, fast personligen blir svekdebatter ganska trista. Kan Mona vara lite rädd för att diskutera reella resultat eftersom hon så tydligt riktar in sig på besvikna väljare? S tappade mycket just till M i förra valet, så möjligen att hon i första hand räknar med att få tillbaka dem.
//Zac
Svekdebatter är tråkiga, men visst finns det poänger i artikeln.
Sara
Trist med svekdebatter. För egen del är jag mer intresserad av var partierna står i sakfrågor. Hur ska man annars kunna välja utifrån ideologi. Reinfeldt falsk? Han ingår i en allians. Kommer han att bli syndabock, är det löjligt. Människor har röstat fram honom. Nu så svider det i plånboken för många som trodde att de skulle gynnas. Gör det Reinfelt till en falsk person? Trodde aldrig att jag skulle försvara Reinfeldt.
Mona spelar naturligtvis på besvikna känslor. Det skulle de andra också göra. Det är jag tämligen övertygad om. Men jag tycker att hon i första hand ska visa sin egen politik. Annars så faller hon på eget grepp.
lite trist debatt, men många känner iof så som hon skriver…
Visst är det viktigt var partierna står i sakfrågor men ännu viktigare är att de försöker uppfyller det de säger att de står för och inte gör tvärtom som ex bensinskatten i detta fallet.
Sara
Man kan ju tycka vad man vill om Alliansen och Nya moderaterna, men om det något som jag faktiskt tycker dom gjort så är det att leverera det dom sa att dom skulle leverera. Hur kan man kalla det svek?
Vänstern baserar all sin retorik och politik på att kasta bensin på klasskampselden. Varje debatt går ut på att visa hur mycket de "rika" skor sig på de fattiga. Helst av allt ska de bo på Lidingö eller Danderyd också.
Vänsterns största skräck måste vara att det inte finns några klyftor längre. För då har det inte längre någonting att säga.
Sedan kan jag hålla med Mona om i att Alliansen inte gjort det ett dugg enklare för företag. Det får man ju faktiskt se som ett stor svek. Men vilket parti har inte i kampanjer flirtat med företag, för att sedan totalt glömma bort det eller bara införa fler regler…
Mvh // Johan
"Vänsterns största skräck måste vara att det inte finns några klyftor längre. För då har de inte längre någonting att säga"
Jag tror inte att vänsterns största skräck är det. Nu så ökar ju klassskillnaderna. Annars så skulle inte alliansen rasa så mycket. Många människor märker nu att de faktiskt inte blir rikare på deras politik. Jag håller inte med Mona i mycket, tycker att hon själv ligger för långt till höger ibland. Men jag föredrar henne dock framför alliansen och jag tror att hon kan utmana dem på allvar.
Så jag tror för egen del att med alliansens politik så kommer inte klasskillnaderna att minska utan öka.. Ingen tror väl på ett helt jämlikt klassamhälle heller inom vänstern. Utan snarare på att det ska jämnas ut, så att ingen behöver fara illa. Inte Reinfeldt heller:) Det är så extrema skillnader idag.
Sedan så vad betyder pengar egentligen. Miljöexperter världen över är nu överens om att klimathotet är värre än vad man tidigare trott och att det går fortare utför, än vad man anat. Så att hamstra pengar på hög till barn och barnbarn osv… blir extremt fjolligt tycker jag. De kommer förmodligen inte att ha någon nytta av dem ändå. Indianerna förstår det där. "Den vite mannen tror att det går att äta pengar. När den siste fisken är fiskad…" Det som det främst i nuläget skulle läggas pengar på är att förändra och bygga om hela samhället för hållbar utveckling. Går vi i spetsen på allvar så tar nog andra efter. Alltså så bör klasskillnaderna minska för hela mänsklighetens skull.
Visst har Alliansen svikit #0 länken tar upp många exempel anser jag.
Jag tycker Mona har ett par poänger (fastighetsskatten och regler/villkor för småföretagare) men en del verkar osakligt. Det är ju lite märkligt att attackera på det som alla andra kommentatorer säger är alliansens styrka - att de levererar.
Huvudintrycket blir ju ändå att det blir än tydligare att hon inte kommer någon vart med sitt eget parti. Hon har nu varit partiledare ett tag, inte åstadkommit något, men rider ändå på en opinionsmässig framgångsvind. Så varför ändra detta vinnande koncept. Så länge hon bara kritiserar alliansen kommer hon förmodligen att behålla opinions-siffrorna.
Någon gång innan nästa val lär hon ju ändå bli tvungen att försöka ta striden med de egna istället och försöka formulera en egen politik. Det tror jag kan bli rätt underhållande.
#6 "Så att hamstra pengar på hög till barn och barnbarn osv…"
Det är ju en sak som är fiffig med uppfinningen pengar. Den välfärd du producerar åt andra behöver du inte få i utbyte med en gång. Denna möjlighet är väl en av få faktorer som dämpar konsumtionen något…
Håller med dig där. Pengar är en fiffig uppfinning. Nej just det den välfärd man man producerar åt andra, behöver man inte få i utbyte på en gång. Man bör därför lägga pengar på hållbar utveckling. Bra att konsumtionen dämpas är det ju. Jag håller med dig. Mindre bra att det finns mycket pengar hos väldigt få personer som väntar på att barn och barnbarn osv. ska ta över dem. De skulle kunna konsumeras läggas på att bygga om huset miljövänligt som barnen ska ta över t.ex. Eller lägga pengar i olika miljöprojekt som även kommer barnen och barnbarnen till del. Pengar är energi. Men när de samlas på hög hos få personer kan de få samma värde som dasspapper i slutänden. Eftersom att planetens överlevnad är det enda viktiga egentligen för att pengar överhuvudtaget ska ha något värde.
Jag tror också att det viktigaste för Mona är att formulera sin egen politik. Men det gör hon lite nu eftersom hon visar tydligt vad hon inte står upp för iallafall.
#8 "Men det gör hon lite nu eftersom hon visar tydligt vad hon inte står upp för iallafall."
Ja, det återstår ju att se om svenska folket är berett att rösta fram en regering grundat på vad de inte vill…
# 9 Hm det kanske räcker bra till att börja med iallafall….Det de inte vill är motsatsen till vad alliansen vill i flera frågor. Inte så svårt att lista ut vad S vill då….bra början!;) Väldigt smart av Mona. Men sedan om hon kan leverera själv och samsas med de övriga är en annan sak.#7Jag tror också att det blir underhållande och väldigt spännande med politik framöver.
#10 Knappast. Egentligen vill Mona t.ex. förändra skolpolitiken nära den alliansen för, men hon klarar inte av att ta debatten inom partiet…

_"Mona Sahlin skriver att Fredrik Reinfeldt behöver 'ta sig tid för den verkliga svekdebatt som väntar honom och moderaterna. Där kommer vi att finnas!'
Med sakargument eller med fortsatta personangrepp för att dölja bristen på en egen politik?"_
Skarpt.
//Zac
(PS. och i SvD.)
Alliansen skulle ha gjort detsamma som Mona Sahlin. Det är jag övertygad om. Undrar om någon på allvar kan hävda motsatsen. Hon var tyst sa man förut… Då fick hon kritik från borgerligt håll för det. Nu hörs hon med buller och bång. De måste vara skräckslagna borgarna. Hon undviker att tala om de övriga i alliansen, utan riktar in sig på Reinfeldt. Dessutom så låter det som om de övriga inte existerar… Reinfeldt har uttalat sig som om han vinner debatterna dem emellan. Hon vill nog få honom att darra lite. Vilken kvinna:)
Ja det är skarpt!
"Dessutom förutsätter hennes framtidsplaner att civilisationshatande ekologister och före detta Sovjettrogna kommunister inte bara görs till samarbetspartners utan även släpps in i regeringen. Vi talar alltså om en exempellös civilisatorisk backlash."
http://ingero.blogspot.com/2007/11/sahlins-skott-i-foten.html
Personangrepp och pajkastning är något som förekommer inom de flesta partier. Inte speciellt utmärkande för något parti.
Sara
# 14 Pratar du borgerlig miljöpolitik? "civilisationshatande ekolister" Ha den var rolig! De borgerliga flirtar vilt med miljöpartiet och har uttalat att de önskar att de skulle byta sida. Denna kommentar visar varför detta är omöjligt. Ha ha ett gott skratt förlänger livet och käften!
Verkligen borgerligt att vilja beskatta allt som har med normalt leverne att göra semesterflygresor, bilresor etc.