Envarsgripande
Har ni hört talats om ordet envarsgripande? Det är när en privatperson griper en gärningsman på bar gärning eller flyende från platsen. Det får göras enligt lagen om brottet är så allvarligt att det kan leda till fängelsestraff. Jag hade inte hört uttrycket innan jag läste nedanstående artikel.
> Fadern till en nioårig flicka i Upplands-Bro > grep en blottare på tisdagskvällen. Blottaren > är nu anhållen misstänkt för sexuellt ofredande.
Mvh // Staffan
Ordet är nytt för mig. Har nog hört om företeelsen tidigare.

Vad händer om envar griper en batongförsedd huligan på bar gärning, och det visar sig att huliganen (i full huliganmundering) är en civilklädd polis?
1. Ganska dumt att ge sig på en huligan med batong. (återigen det där med risktagande)
2. Uppdagas misstaget tror jag endast att polisen tycker att det var en god tanke.
3. Syftar du dock på v-tjejen som var nämndeman och slängde stolar på polisen så var det (enligt mig) i alla fall inte envar.

#3. Skogskattens punkter, i tur och ordning.
1. Man kan vilja rädda en vän från ett våldsangrepp och då kan det hända att man på grund av detta starka skäl inte tänker så försiktigt alla gånger.
2. Ingalunda. Man åker dit så det visslar om det. Är du inte oroad av polisens civilklädda, dolda våldsutövare?
3. Hon, v-tjejen, har laglig rätt att försvara sig mot anonyma våldsmän, hon likaväl som du. Borde frikännas.
#4 Hon v-tjejen är inte dömd än. Vad ska hon frikännas ifrån?
Hon avsade sig uppdraget som nämndeman självmant. Av vilken anledning?

#5. Vad ska hon frikännas från? Jag har naturligtvis lika litet som Skogskatten läst vare sig förundersökning eller stämningsansökan. När jag i detta sammanhang yrkar på frikännande domfäller jag i själva verket den hotfulla ordningen med dolda utövare av statens våldsmonopol. Vad tycker Skogskatten om en sådan ordning?
#6 Övervåld är upprörande, helt klart. Jag är också emot polisens maktposition i exempelvis en rättegång. Polisens vittnesmål verkar alltid väga mycket tungt i domstol, vilket blir förödande om de själva är anklagade för något.
Såg på Uppdrag granskning förra veckan som tog upp just detta och de visade en skrämmande bild av verkligheten.
Jag tycker att det kan vara ok med civilpoliser, men jag kan hålla med dig om att det inte är så passande i kravallsituationer dock.
#0, Det där är ganska svårt att tillämpa för en vanlig person. Hur ska man veta vilket brott som kan ge fängelse och vilket som bara kan ge böter om man inte råkar vara jurist eller liknande?
Jag har gripit en person som stal dataprylar på en datamässa i Älvsjö. Det gav honom inte fängelse men polisen som jag överlämnade honom till var i alla fall glada. Jag fick vittna i Tingsrätten och tjuven fick dagsböter.
Tom
det kn väl inte vara så svårt att skilja ut allvarliga brott, det finns förslag om skyldighet att ingripa. Enklast brukr vra tt ringa polisen och ha koll på buset, i USA drar man fram en puffra.
Den som försvrar gatuslödder som slår sönder skyltfönster, får nog förklara sig. Ifall civilpoliser förhindrar brott så får självfallet inte vänsterslödder attackera dessa civilpersoner.
#9, Helt riktigt Enrik att det inte är så svårt att skilja ut allvarliga brott. Det svåra är att sklija ut brott som inte är så allvarliga men som ändå kan ge fängelse.
Tom