Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 2332 ggr
[sanna70]
5

fakta om invandring

"Den svenske statens utgifter er enorme: I oktober 2013 trodde Migrationsverket at de kom til å trenge 92 milliarder kroner frem til 2018. I august i år varslet statsminister Fredrik Reinfeldt at det var behov for ytterligere 48 milliarder kroner. I november varslet Migrationsverket at det faktisk er behov for 63 milliarder mer enn de trodde året før."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Fakta-om-innvandring-til-Sverige_-som-svenskene-ikke-vil-snakke-om-7813694.html

mrsmrs
1

Obs: en norsk artikel med en uppskattad beräkning som har två år på nacken.

mrsmrs
1
  • Redigerat 2024-10-26 13:10 av Pyttelite
[Carpinus]
6

#1 Jag har jämfört de två artiklarna i #0 och #2. Den som åberopas i 0 är skriven i december 2014, den i 2, utan kommentarer, är från maj samma år.

Beräkningen i 0 gjordes 2013, men den sträckte sig fram till 2018. Fast nu sprack ju kalkylen redan efter ett år, och siffrorna i 0 är från augusti resp. november 2014, d.v.s. färskare än de i  2.

Att artikeln var norsk är inget märkligt, eftersom sådana granskningar sällan publiceras i de större svenska tidningarna.

[Hayabusa]
4

Om det är så att Sverige, rent ekonomiskt, tjänar på en invandring - betyder det då att Sverige utarmar de länder som migranterna kommer ifrån?

[sanna70]
3

# 2 "Utrikes föddas samlade inkomster före skatt (produktionsvärde) är 538,7 miljoner kronor. PwC anger samtidigt att utrikes föddas konsumttion är 18,7 miljoner kronor. Det är en omöjligt låg konsumtionsnivå i relation till de inkomster och hyror som anges. Förklaringen tycks vara att PwC glömt multiplicera konsumption per månad med tolv. Så beräknades Sandviken kommuns, eh, intäkter från invandring. Från detta subtraheras kommunala utgifter för utrikes födda, men inte staten eller landstingets utgifter. Voilà, på så sätt landar PwC i slutsatsen om en överskott på en halv miljard kronor per år. Metodologin bakom Miraklet i Sandviken är helt enkelt ett haveri.

Arbetarbladet är en Socialdemokratisk tidning i en medelstor ort. Tidningen har den journalistiska integriteten att rätta sin felrapportering. Även migrationsvänliga Tove Lifvendahl är intellektuellt hederlig om PwC-rapportens brister. Dagens Nyheter vägrar fortfarande göra en rättelse eller uppföljning. Jag mailade journalisten som skrev artikeln tre dagar sedan och bad om rättelse, men fick inget svar. DN försöker fortfarande övertyga oss att Sandviken kommun har intäkter på en halv miljard från kommunens invandrare:" 

Så lätt är det att lura allmänheten, därför valde jag att visa Norges statistik i stället för den Svenska.

LEDARE. Har Öresundsbron varit lönsam? Det beror på vilka parametrar man tar med. Dessutom är det svårt att uppskatta uteblivna effekter av en bro som inte hade byggts. Somligt är det svårt att sätta prislapp på. Vad har broförbindelsen betytt i samhällskulturella termer? Hur påverkas människors livsvillkor, kultur och upplevelse av att Danmark och Sver...
  • Redigerat 2024-10-26 13:10 av Pyttelite
[Göstage]
3
Sandvikens kommun i Gävleborg räknar med 56 miljoner i budgetunderskott – fem år efter Sandvikenrapporten som visade kommunen tjänar miljoner på invandring.
  • Redigerat 2024-10-26 13:08 av Pyttelite
[QASIK]
1

#4 Du har formulerat det helt rätt…. nästan (trots att jag tror att du är lite ironisk).
Sverige är ett land som har givit enormt mycket i bidrag till olika utvecklingsländer. Men Sverige är också ett land som bidrar till utarmning av enormt många utvecklingsländer genom sin handelspolitik. "Sköt dig själv och skit i andra"-modellen gäller när det gäller att handla till sig varor, tjänster, m.m. så billigt som möjligt. Varje gång man köper något som man vet inte borde vara så billigt, ska man vara medveten om att någon annan betalar mellanskillnaden. Det sker genom slavlöner för arbetarna och de slavlönerna tillkommer genom korruption i det landet. En korruption som Sverige blundar för… just för att vi ska få allt så billigt som möjligt.
Hänger du med  loopen?… Bra! :D

Korruption leder till enorma politiska konflikter. I slutänden kan det även bli krig. USA har tex "räddat" en del länder för egen ekonomisk vinnings skull. De länder där det inte finns något att hämta, har de ignorerat.  Och vi är bra på att bidra ytterligare genom att i våra vapenexportsavtal "inte komma att tänka på" ett förbud mot vidareförsäljning till krigsförande länder. Ett smart sätt att sälja till just de länderna genom t.ex USA som mellanhand.
Så, JA! Vi bidrar definitivt till utarmning och även krig.

Därför gör Sverige under rådande omständigheter två bra saker.
1. Vi ger tillbaka lite till de länder vi bidrar till att utarma och korrumpera.
2. Vi får in mer arbetskraft, vilket vi verkligen behöver.
Bonus. Vi som är för fina för alla skitjobb som finns, slipper göra dem och en del av oss som hellre går på A-kassa än t.ex städar toaletter, kan fortsätta med det så länge det går. ;) 

Jag tror att Sverige skulle kunna minska sina bidrag till U-länder bara genom att med de pengarna istället betala för varor/tjänster såpass att arbetarna får en dräglig lön.  Vilket skulle leda till mindre makt till korruptionen. Win-Win tror jag.

[Hayabusa]
3

#7 Nej, jag är inte ironisk. Om det verkligen är så att de som kommer till Sverige är en "högutbildad elit" så innebär det att det lämnade landet utarmas på humankapital.  Vilket ju då innebär att en generös & expansiv invandring (till Sverige m fl) är kontraproduktivt för länder med stor utvandring. 

Individer med ett starkt humankapital är värdefullt för alla länder, det är nödvändigt för att skapa det vi i Sverige kallar välfärd. En invandring av individer med ett lågt humankapital, vad leder det till? Vad gör vi med dessa individer? Är de, i bästa fall, destinerade till att städa toaletter? 

"Varje gång man köper något som man vet inte borde vara så billigt, ska man vara medveten om att någon annan betalar mellanskillnaden."

Det är riktigt och jag tror inte att gemene kvinna/man är medveten om det, alldeles oavsett etnicitet. Det är inte ett "svenskt" tankesätt. Kostnaden är avgörande för var affären landar - inte alltid men ofta. Det som förr tillverkades i en inhemsk mekanisk verkstad köps nu till en betydligt billigare peng i Asien. Å andra sidan - hade kostnaden för varan varit densamma i Asien som i Sverige, ja då  hade affären med stor sannolikhet stannat inrikes. Transportbranschen är ett annat bra exempel på en liknande situation.

[QASIK]
0

#8 Nu gjorde du mig glad! Jag är så van vid att människor är lite hånfulla när det gäller invandring, så jag misstolkade din kommentar. Ber om ursäkt för misstolkningen.
Är intresserad av att veta hur du tänker kring just transportbranschen.

[Hayabusa]
2

#9 Hånfull är jag inte, men jag saknar en nykter syn på dagens migration. Invandring kan ha en oerhört positiv inverkan på ett lands ekonomi & utveckling - men den kan också leda till det motsatta. Dessvärre ser vi det här & var i landet. 

Transportbranschen domineras till stora delar (åtminstone i den södra tredjedelen av landet) av utländska åkerier med lågbetalda chaufförer. Polen, Baltikum, forna östländer etc. Anledningen är enkel: Låg kostnad för den som köper transport. Å andra sidan, hade kostnaden varit "svensk" - då hade de med stor sannolikhet inte fått körningen.

LBB
0

Det stora problemet idag är väl att de som kommer in nu, inte är kompatibla med ett modernt samhälle.

Kraven är ju följande

1 Läs o skrivkunskaper motsvarande 10 årig skola

2 genom dessa kunskaper kan man tillgodogöra sig svenskautbildning och i förlängningen ta till sig yrkesutbildning.

Är man analfabet när man kommer lär man aldrig kunna bidra.

[QASIK]
0

#10 Det ser jag som den fria konkurrensens baksida. Det finns enorma problem med både förarna och själva fordonen. Vintern 15-16 blev ett större kaos än vad det borde ha blivit pga att de utländska lastbilarna fastnade, halkade och gled hej vilt. De var många. Och vissa förare var inte så lämpliga heller. Det är en enorm säkerhetsrisk. Så även på byggen. Här behövs större krafttag tycker jag. Det borde ställas högre krav av kunden (svenska bolag) på att åtminstone fordonen är anpassade till det svenska klimatet och håller sig till svenska regler.
Jag kan dra en liknelse. När Öresundsbron var klar och våra tåg skulle börja rulla över gränsen, så sa DSB stopp! Vi fick bygga om en del lok och vagnar så de matchade den danska järnvägssäkerheten. Sagt och gjort. I början var det några få tågfordon, de var ofta märkta med ett K i sitt littera. Numera är alla X2000 och X55-or byggda för att rulla över Öresundsbron. Likadant kan man göra med lastbilarna som ska in i Sverige. Och då kan det få höja priset, det är ok. Det blir nog inte lika högt pris som för ett svenskt bolag, men då är det dels säkrare och de svenska bolagen får en ärlig chans i upphandlingarna.

[Hayabusa]
1

#12 Det ligger mycket i det, tyvärr efterlevs regler inte särskilt väl inom transportsektorn. Åtminstone inte när vi tittar på den stora andel semitrailertrafik från utlandet. Det finns ett regelverk för det som kallas Cabotage men dessvärre är fusket utbrett och resurserna för att utföra kontrollerna räcker inte till. Även social dumping är utbrett.

Pyttelite
1

För första gången på över 50 år har Sverige nettoutvandring. Antalet asylansökningar och beviljade uppehållstillstånd fortsätter att minska, visar preliminära siffror från SCB.

Läs mer här

https://www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/demokrati/trendbrott-fler-utvandrar-an-invandrar-till-sverige/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

För första gången på 50 år har Sveriges nettoutvandring, visar preliminära siffror från SCB.