Politik iFokus

Politik

Etikett: arbetsmarknad
Läst 1859 ggr
[SvenA]
0

Regeringen sätter folk i Arbetslöshet

När regeringen tar bort plussjobben blir folk arbetlösa och tvingas söka socialhjälp.Se länken nedan

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=684546

charlie
0

Och när folk går ut skolan så blir de automatisk arbetslösa.

---

[SvenA]
0

Inte alla en del går direkt från skolan till arbete

zzTCM
0

Kan NÅGON tycka att detta är rätt…har de inget konsekvenstänk. Näsan är cirka två centimeter. Men lite längre än så kan man väl kräva att förtroendevalda politiker tänker. Tar man bort något, så måste man väl vilja erbjuda något bättre, eller åtminstonde något annat. Om jag läste Bibeln så skulle jag trösta mig med. "Förlåt dem för de vet icke vad de gör"! Jag lider med resvärden som ska försörja två tonårsflickor på socialbidrag. Fy f-n!!!

Lite skillnad på att göra folk arbetslösa mot att gå ut skolan och vara automatiskt arbetslös!

charlie
0

#3 Vad är det för skillnad mot en att t.ex. en affär inte går ihop sig och måste stänga? Är kunderna inte beredda att betala så finns det inga alternativ.

---

demon_sid
0

JAPPS visst har du rätt i detta charlie men då finns ALTRENATIVET bo hemma om de är unga eller har jag fel ?

Du är ej moderat i grunden eller har jag fel ?

#1 [Bild på charlie](javascript:void top.ShowProfile('charlie') "Visa personlig sida för charlie.")

charlie
2007-11-12
13:46

Hantera inlägg

Och när folk går ut skolan så blir de automatisk arbetslösa.

charlie
0

Nej, jag kommer inte att rösta på moderaterna igen. Över huvudtaget så finns det inget parti som jag sympatiserar med.

---

demon_sid
0

Ok, då vet jag.
Bara en undran.

CarlS
0

Om du läste Bibeln så skulle du trösta dig med "Förlåt dem för de vet inte vad de gör?"

Nu är det ju inte någon kristen församling som har tagit bort Plusjobben utan Regeringen. Du behöver väl inte skylla allt på oss zzTZM! :)

OM du hade läst Bibeln så hade du sett att Jesus verkligen tycker att man ska bry sig om de svagaste i samhället. Det gör inte Regeringen…

zzTCM
0

# 8 Förlåt Carl!!! Jag menade inte att skylla på de kristna. Detta handlar ju inte ens om dem. Jag tog till uttrycket "förlåt dem för de vet inte vad de gör" på grund av att jag faktiskt TROR någonstans inom mig, att det förhåller sig på det viset.  Jag kan ju inte trösta mig med det uttrycket när jag inte tror på Bibeln. Skyller jag allt på er? Det har jag aldrig menat. Jag blir bara så arg. Så jag svär lite istället för att läsa Bibeln, det var så jag menade. I andra strängar har jag ifrågasatt Bibeln eftersom jag gör det. Men här var det absolut inte meningen. Förstår du vad jag menar, lite rörigt!:)

[SvenA]
0

Att sparka på de svaga i samhället har alltid de borgliga partierna varit bra på fast även de övriga partierna har gjort en del klumpiga saker

jen
0

jag förstår inte heller logiken till detta?

bättre att dra in på sånt här när det FINNS arbete till fler än att dra åt snaran innan man hunnit få arbete

CarlS
0

Det är OK zzTCM. Jag förstår…:)

//CarlS

charlie
0

#10 Hur/Vad menar du med att sparka på de svaga?
#11 Vadå finns, det FINNS en begränsad mängd pengar, tydligen så är efterfrågan såpass låg att dessa arbeten inte går ihop.

---

[SvenA]
0

http://www.srfriks.org/PRESSOCHDEBATT/PRESSMEDDELANDEN/070921borg.htm

![Bild] SRF logotyp Synskadades Riksförbund

I Anders Borgs mun minskar utanförskapet

- i verkligheten ökar det

I budgetpropositionen kan vi läsa: " Handikappolitiken omfattar insatser för att undanröja hinder för full delaktighet i samhället, insatser för att bekämpa diskriminering samt individuella stöd- och serviceinsatser".

I "alla-ska-jobba-politiken", lyser emellertid insatser för synskadade med sin frånvaro.

Tillgången till arbete har inte nämnvärt förbättrats för människor med funktionshinder, konstaterar regeringen. Så sant, så sant, men varför görs då inget frågar sig Tiina Nummi-Södergren, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Sysselsättningsgraden hos personer med funktionshinder är låg, men ökade från 50 till 52 procent under perioden 2004-2006, konstaterar regeringen. Katastrofalt låg, säger Tiina Nummi-Södergren, och för gruppen synskadade är den ännu lägre enligt Arbetslivsinstitutets rapport till regeringen i början av året.
Endast 13% av de sysselsatta synskadade har heltidsanställning, dvs resterande 87% hör till förlorarna i alliansbudgeten.

Trots högkonjungtur och stor efterfrågan på arbetskraft så kvarstår synskadades utanförskap.
Statistik från AMS visar att endast 30% av de synskadade som var arbetssökande fick arbete.

Och vilka är då regeringens insatser för att minska utanförskapet? Jo, jobbavdrag till dem som har arbete och sänkta ersättningar till dem som hamnar utanför. Härutöver kryddar man med de gamla beprövade lönebidragen och nysatsningarna på nystartsjobb, trygghetsanställning och andra nygamla metoder. Dessa har tidigare visat sig inte ha någon radikal effekt för att höja sysselsättningsnivån. Om det beror på okunskap eller en naiv tro på piska- och morotsfilosofi låter vi vara osagt. Men antalet synskadade som kommit i åtnjutande av regeringens nya politik är lätträknade. Ändå sätter regeringen nu stor press på de sjukskrivna. Vi vet att rehabilitering till en ny livssituation som synskadad kan ta lång tid. Det påskyndas inte av mindre pengar i plånboken. Människor med sjukersättning har redan tidigare fått sin pensionsgrundande inkomst sänkt och kommer inte i åtnjutande av några skattesänkningar.

Ska vi kanske känna oss stolta över att få vara med och finansiera skattesänkningar för dem som haft lyckan att få ett jobb och som är lydiga medborgare i alliansens uppfostringspolitik.

Vi känner till att människor med funktionsnedsättningar diskrimineras på arbetsmarknaden. Vi känner till att en övervägande del av arbetsgivarna inte tror på synskadade som arbetskraft, trots att man inte ens vågar pröva.
Men regeringen låter piskan vina över den enskilde individen. De som har makten över arbetslivet hyllar regeringens näringsminister som dagens hjältar.

Stort svek

Inför valrörelsen och i förra regeringsdeklarationen, lovade alliansen utvidga lönebidragssystemet även till egenföretagare med funktionsnedsättningar. Detta löfte verkar ha blåst bort i någon höststorm.

Regeringen säger sig satsa på rehabilitering. Upphandlingen ska effektiviseras och koncentreras till de stora sjukfrånvarogrupperna. Resultat - gruppen synskadade, som är i behov av särskilda stödinsatser, finns inte med och de resurser som funnits plockas bort.
Svikna vallöften brukar det kallas när det är medialt intressant.

Vi har urstarka statsfinanser och en arbetsmarknad som går för högtryck - i det läget väljer regeringen att sätta tummen i ögat på de som redan har det svårt.

Vad bör då göras:

• Inför lönebidrag även för egenföretagare.
  • Höj bidraget till personligt biträde. Det kompenserar vår nedsatta arbetsförmåga.
  • Skär inte ner resurserna på försäkringskassan och AMS. Samla stödinsatserna på en myndighet. Då kan vi få ett kompetent och utvecklat stöd för bland annat synskadade.
  • Ta krafttag för överläggningar med arbetsmarknadens parter, bland annat om praktikplatser och attitydförändring.
  • Utred ett kvoteringssystem.
  • Skärp synen på diskriminering av människor med funktionsnedsättningar.

För vidare kontakt:
Tiina Nummi-södergren, förbundsordförande
Mobil: 0703-18 36 90

Urban Fernquist, Verksamhetsledare
Mobil: 070 839 00 81

Sidans topp   .   Tillbaka   .   Åter huvudsida

122 88 Enskede. Besök Sandsborgsvägen 52.
Telefon 08-39 90 00. Texttel 08-648 86 62. Fax 08-39 93 22.
E-post webbredaktor@srfriks.org

siddelina
0

Jag har överhuvudtaget inget förtroende för moderaternas politik. Det enda de sysslar med är att bädda sin egen säng och tro att de är bäst. Men det är inte bättre nu när borgarna har makten än det var när sossarna hade den. Jag ser ingen skillnad … Det är ren och skär bull shit som de kör med, tomt pladder som inte leder någonstans …

AndersE
0

#15 Du kan ju prova med att öppna ögonen…

Aldrig någonsin har det jobbats så mycket i Sverige som det gör nu.

"det är inte bättre nu när borgarna har makten än det var när sossarna hade den. Jag ser ingen skillnad"

Hallå vakna! Det finns en ny bättre värld där utanför de stängda ögonlocken…

Nore
0

Det går inte få en vanlig arbetare, men inskenjörer fins till överflöd som inte vill ta ett grovjobb eller tycker lönen är för låg. Sedan fins det folk som har varit vana att få sin vanliga ersättning varge månad utan att behöva göra något för det, o det kan kännas lite besvärligt att behöva ligga i för pengarna. Så att det inte fins arbeten är nog fel, men att gå till arbetsförmedlingen är inte lönt för där lär man inte få någon respons, nä gå ut till företak o fråga runt det är mer lönande. Jag tycker inte att folk skall leva på bidrag, utan för sin lön. Är det sjukdommar som kommer in i spelet så är det en annan sak, då måste man få en ersättning från försäkringskassan. Under förra regeringen, hur många var det som inte bryddesig ett dugg om arbete, det ordnade sig ändå med pengar. När sossarna satt vid makten, klagade borgarna o sossarna slog sig för bröstet o tala om vad duktiga de var, i dag är det tvärtt om. Och det är skillnad på 12 år o drygt ett år. NORE

Oscar
0

Artikel i GP om ämnet

Naturligtvis är det också så att förändringar i systemen sällan gör det bättre för alla, men förhoppningsvis för de flesta. Och statistiken talar sitt tydliga språk: Plusjobben behövs inte, det finns tillräckligt med jobb att söka. Naturligtvis kommer några att fortsätta vara arbetslösa, precis som innan de fick ett plusjobb. Ingen trodde väl att Plusjobben skulle leda till att vi kunde lägga ner a-kassan och socialhjälpen?

Precis som i artikeln jag länkat till säger är Plusjobb en åtgärd och inte ett jobb. Att man haft Plusjobb och varit nöjd med det är väl bra? Varför då gnälla för att man har fått ha det bra? Innan plusjobben fanns så gnällde ingen för att de inte fick ha ett plusjobb… eller hur?

mrfotoshop
0

1 2 3 något måste ske. På ett eller annat sätt.