Alternativ Hälsovård
I en del länder väljer man ett annat sätt att se på hälsovård. I Tyskland bl.a. har man valt att utveckla samarbetet mellan skolmedicin och naturmedicin.
Vad anser ni?
Bör vi även i Sverige ta efter deras exempel?
Lisbeth

Jag tycker att idén om rörelse på recept bör användas i betydligt större utsträckning än idag.
Sen är jag absolut för naturmedicin! Tror att det finns många bra preparat som är minst lika effektiva som "vanliga" läkemedel.
Jag tycker det största problemet med hälsovården är att den är för byråkratisk. Hälsovård på entreprenad har visat sig mycket effektiv på många platser (bättre service, kortare väntetider, mindre administration) och bör utnyttjas i större utsträckning. Kan man få bättre sjukvård till samma pris för staten, varför inte utveckla det mer?
Därmed kan också idéer som att använda naturmediciner etc få större inflytande. Patienterna kommer att gå till den klinik som ger bäst service och klinikerna kommer att få konkurrera om patienterna genom att tillhandahålla det som efterfrågas, vilket kan vara just naturmedicin eller alternativa behandlingsformer.
Ja tänk om vi slapp all byråkrati. Det finns så mycket människor med så mycket kunskap. Varför inte ta vara på det och bygga en bro mellan de olika skolorna.
Jag sympatiserar mycket med olika former av alternativ hälsovård - använder och har använt flera.
Jag kan ändå se problemen. Det finns "hälsovård" som jag betraktar som rena tramset, men som ändå tas på allvar av några.
Varje människas rätt till fria val måste vägas mot att vi ju vill att våra skattemedel ska användas effektivt. Den avvägningen har länge skett otroligt fyrkantigt och okänsligt, men idag har olika alternativ ryckt fram rejält och även tagit plats i den "vanliga" vården.
Jag tycker att vi redan tagit efter Tyskland m.fl. även om vi nog släpar en del fortfarande.
Som sagt - jag har förståelse för att det är svårt att göra avvägningen…
Jag tycker att den svenska sjukvården måste bli mer öppen när det gäller att se till varje enskild individ, för vissa passar naturmediciner bättre än traditionella mediciner och då måste läkarna kunna se det. Sen håller jag också med om att FaR måste utnyttjas bättre dvs Fysisk Aktivitet på recept, många mår bättre när de motionerar.
# 1 5
Instämmer asalan och Terrierlina. Recept på fysisk aktivitet, det är utmärkt. Mer rörelse på recept. Vi behöver träna kroppen!