Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 594 ggr
Lisbeth
0

Psykvården

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De senaste åren har vi avvecklat psykvården mer eller mindre. Många psykiskt utvecklingsstörda, missbrukare m.m. förväntas helt plötsligt att kunna klara sig själva mer eller mindre i eget boende. Det resulterar bl.a. i att fler blir hemlösa.

Vad tycker ni om psykvården i Sverige? Är den bra?

mvh Lisbeth

AndersE
0

Jag är väldigt dåligt insatt, men har i alla fall en bekant som jobbar som vårdare. Han bekräftar att alltför många - som inte är redo - "tvingas" ut i eget boende.

Det här debatterades väl en del efter mordet på Anna Lindh?

Min minnesbild av den debatten är att alla är överens om att det du skriver är riktigt. Man har genomfört stora förändringar utan att utvärdera efterhand. Slutresultatet är väl ingen nöjd med, men jag vet inte om det finns förslag eller beslut om förbättringar…

Ida
0

Tyvärr verkar vi ha ett mycket aktuellt bevis på att psykvården inte fungerar. Det verkar som att han som hade ihjäl en 12-årig flicka i Haninge häromdagen både hade psykiska problem samt problem med droger.

Förbättringsförslag? Tja, att inte dra ner eller eliminera psykvården då det minst sagt fått och kommer att få förödande konsekvenser.