Aktivism i Sverige
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Elin Ersson…
Jag hoppas hon får ett straff. På det viset hjälper man ingen. Möjligtvis ger man falskt hopp så den utvisade sedan känner förlusten ännu en gång.
Här var det väl dessutom en som begått brott.
#1 Stämmer bra. Tydligen dömd till 2 års fängelse.
Är ju inte bara det brott hon begått.
Stressade piloter och annan personal är aldrig bra. Vad hade hänt om nåt flygplan hade varit tvungen till att nödlanda tex. Och framför allt, vilken signal sänder det här till potentiella flygplanskapare, när en privatperson kan göra nåt sånt här.
Förstår inte varför hon inte bara leddes med milt våld ur planet av säkerhetsvakterna. Varför tog de av mannen som enligt laga beslut skulle avvisas, dvs varför valde Kriminalvården att tillmötesgå hennes önskemål?
Kan vem som helst nu ställa sig i ett plan före avfärd och kräva att en av de andra passagerarna ska lämna planet, "annars sätter jag mig inte ner"?? Vilken cirkus! 🤪
Håller med om att hon bör dömas för brott mot luftfartsförordningen samt kanske även för förhindrande av rättvisan (vad det nu kallas med korrekt terminologi). Hon borde betala ersättning till alla passagerare som blev försenade.
(Mannen som nu fick lämna planet har suttit i fängelse i Sverige, enligt bl a DN.)
Se även denna tråd: https://politik.ifokus.se/discussions/56324cedce12c44bae002704-utvisning-utan-effekt?discussions-1#203
Beror på den nya folkhälsosjukdomen syltrygg.
Nu har ju inte brottslingen nån nosring men det hade nog gått lika bra att ta henne i örat och leda ut henne.
Tio miljoner kronor i böter samt två års fängelse skulle hon ha, minst. Får man 20 års fängelse i Iran för att ta av sig ett frivilligt klädesplagg utomhus så….
Chefer på myndigheter ska inte bedriva politik, de ska göra sitt jobb. Tjänstemannaansvaret borde återinföras.
Det borde aldrig ha tagits bort. Gissa vem som är den skyldige.
#7 Kan inte gissa, vem var det?
Olof Palme.
Aha. 🤐
-75 eller om det var -76 försvann tjänstemannaansvaret. Alltså när sossarnas tvångssteriliseringar fortfarande pågick, och Stefan Löfven hade varit med i partiet sen -70.
Utanför ämnet, men vad gäller tvångssteriliseringarna pågick de i en bred politisk enighet. Många tror felaktigt att de borgerliga partierna var emot. Moderaterna ville till och med behålla möjligheten när den togs bort på 70-talet.
Jag kan faktiskt ingenting om borgarna alls gällande detta, men vet att det endast är Nazityskland som stått för mer tvångssteriliseringar än sossarna. Sossarna har tvingat drygt 63 000 personer.
Finns mer partier som har mörkt förflutet än sossarna.
Så här säger lagen idag gällande orsak för sterilisering:
3 § En person, som har fyllt arton men inte tjugofem år och som är bosatt i Sverige, ska efter egen ansökan hos Socialstyrelsen få tillstånd till sterilisering
1. om det finns beaktansvärd risk för att arvsanlag som kan medföra allvarlig psykisk störning, svårartad kroppslig sjukdom eller svårt lyte av annat slag överförs till avkomling (genetisk indikation),
2. i fråga om kvinna, om graviditet till följd av sjukdom, kroppsfel eller svaghet skulle medföra allvarlig fara för kvinnans liv eller hälsa (medicinsk indikation), eller
3. i samband med ansökan om fastställelse enligt 1 § lagen (1972:119) om fastställande av könstillhörighet i vissa fall, om förutsättningar i övrigt föreligger för sådan fastställelse. Lag (2012:457).
Jag ska googla lite på borgarna vid tillfälle, tack för tips.
Det som är komplett galet är att Ersson agerar som hon gör för att stötta en man som är dömd till 2 års fängelse för misshandel/övergrepp - och INTE anser att det är olagligt! Vad blir nästa steg? Frita en våldtäktsman från Kumla?
#13 Lästips här:
"Det rådde länge en bred politiska enighet om behovet av rashygieniska åtgärder. Entusiasmen för att ”förbättra folkstammen” var, under större delen av 1900-talet, inte alls begränsad till den yttersta högerkanten, utan denna entusiasm var rikligt företrädd i alla de stora politiska riktningarna: bland konservativa, liberaler, socialdemokrater och bondeförbundare. År 1921 lades t.ex. en motion fram i riksdagen om inrättandet av ett statligt institut för rashygien. Motionen var undertecknad av representanter från alla partier, däribland högerledaren Arvid Lindman och socialdemokraternas ledare Hjalmar Branting. En av de mest inflytelserika rashygienikerna, Nils von Hofsten (Medicinalstyrelsens expert i rashygien/arvshygien 1935-1953), var en övertygad liberal. Under andra världskriget var han rektor för Uppsala universitet, och stod rakryggat pall mot antisemitism och andra nazistinspirerade tendenser vid universitetet."
https://www.vof.se/folkvett/ar-1992/nr-1/rashygienen-i-sverige/
Elin Ersson, Zarah Larsson, Fatemeh Khavari eller Malena Ernman - pretendenterna på rollen som Sveriges Jeanne d´Arc hårdnar…
Edit.
Tack.
Åter till trådens ämne då.
🥵
#16 Byt ut Jeanne d´Arc mot Ulrike Meinhof…
#18 Ja, det ligger givetvis närmare till hands. 😉
( #16 Jag skrev "kandidaterna", men "pretendenterna" är nog bättre - för det är väl mer en fråga om anspråk på titeln.)
#18 Har Malena Ernman några likheter med Ulrike Meinhof?
#20 Om man stöttar en individ som "fritar" någon som dömts till 2 års fängelse för misshandel - förmodligen ett & annat, ja.
PS 2 års fängelse för misshandel = grov misshandel
Såg en kommentar på twitter om att flygbolaget valt att inte polisanmäla det hela. Vet någon om det stämmer? Hittar inget när jag googlar.
Helt obegripligt.
Skulle jag kliva på en stadsbuss och göra liknande så hade farbror blå kommit och provat om handfängsel passar mina armleder och sen hade jag fått dryga böter.
#22 Tror jag sett uppgifter om att flygbolaget var utsatt för en liknande incident en vecka tidigare i Köpenhamn, vad jag vet utan att göra anmälan då heller(?) Och i så fall måste jag säga att jag har all förståelse för dem, med tanke på hur den hämndlystna PK-rörelsen fungerar. Skulle de polisanmäla så kommer troligen blockerade servrar, okynnesbeställningar, demonstrationer och andra aktioner som ett brev på posten. Kanske bättre då att låta myndigheterna sköta det rättsliga?
#24 Ja, ett digitalt drev är sannolikt att vänta - trots att de faktiskt är oskyldiga. Vilket man då inte kan säga om den 52-årige mannen…
Detta handlar ju om civil olydnad. Och jag anser att civil olydnad är helt ok och kan vara väldigt viktigt för att påvisa problem med ett land och dess lagstiftning. Det jag själv minns är de så kallade plogbillsaktivisterna som bröt sig in på SAABs område, hamrade på robotbalkarna på ett JAS, satte sig och fikade och bjöd vakter och polis på fika innan de fördes bort. Jag delade/delar inte deras åsikter men jag respekterar dem och det sätt de genomförde sina aktioner, särskilt det faktum att de vara beredda att ta konsekvenserna av sina handlingar och ta sina straff.
Hur många tror att Ersson nu kommer att stöttas med advokater och annat så att hon inte får något straff och går skadeslös? En av de viktigaste delarna i civil olydnad är att du är beredd att ta ditt straff som en del i aktionen. Så nu får vi se om detta var en "riktigt" aktion eller bara ett infall från en person som är ute efter rubriker men inte vill ta konsekvenserna av det man gjort.
#26 Det må så vara, men…nu var det en man dömd för (grov?) misshandel som Ersson stod upp för. DET kan jag inte ha någon som helst respekt för.
#26 Kan inte se det som civil olydnad med tanke på allvaret.
#26 Civil olydnad kan jag förstå och respektera om det handlar om att någon markerar mot förtrycket i en diktatur. Till exempel Pussy Riot , som protesterar mot bristen på yttrandefrihet och politisk frihet i Ryssland. Sådana behövs det fler av.
I det här fallet finns inga som helst förmildrande omständigheter.
Åtal är nu väckt vid Göteborgs tingsrätt mot Ersson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ond6rA/elin-21-atalas-efter-forsok-att-stoppa-utvisning
#30 👍
Hoppas på dryga böter samt fängelsestraff.
#32 Konsekvens.
+ analys
#34 Absolut.
"Såvida inte fallet överklagas till, och tas upp av, Högsta domstolen är den långa rättsprocessen mot aktivisten Elin Ersson nu avslutad."---
"Elin Ersson dömdes i tingsrätten till dagsböter, men då en nämndeman ansågs ha varit jävig fick rättegången tas om. Men också den andra gången dömdes hon av Göteborgs tingsrätt, och nu fastställer hovrätten domen. 4 200 kronor är den totala summa som Elin Ersson ska betala i dagsböter."---
https://www.expressen.se/gt/krim/aktivisten-elin-ersson-23-hindrade-utvisning-doms/
Hon och hennes uppbackare kommer högst sannolikt att kräva att hovrätten tar upp målet, men förhoppningsvis slutar cirkusen här.
#36 har inte flygbolaget/flygplatsen rätt till en civil process , för ett skadestånd, eftersom försening kostar både timpengar och startplatser.

#37 Turkish Airline har tydligen inga skadeståndsanspråk. Har inte sett något om Swedavia. men om viljan funnits så borde de nog ha kunnat väcka en civil process.