Demokratins död?
Sveriges suveränitet med våra principer för demokrati, jämlikhet och yttrandefrihet, hotas nu på tre fronter. Av ett alltmer federativt EU. Av en allt snabbare islamisering av Sverige samt av en global coronarepression, där "pandemin" ibland närmast jämställs med utbrottet av "spanska sjukan" under första världskriget. Bakom dom här hoten mot vårat nationella självbestämmande, står de två stora globala aktörerna EU och FN. Detta då suveräna nationalstater står i vägen för deras globalistiska mål om ständig tillväxt och den därmed sammanhängande fria rörligheten för både arbetskraft och köpkraft. Genom att "slå sönder" och därmed undanröja nationalstaterna, så undanröjer man både handelshinder och hinder för människors fria rörlighet. På så vis kan stora volymer billig arbetskraft men även ny köpkraft, snabbt flyttas ifrån marginaliserade ytterkantsområden till världens stora produktionscentrum. Centralisering av politisk makt. Stora migrationsvågor. Repression med social distansering och förbud mot folksamlingar. Tydliga tecken på att globalismen vinner terräng på nationalstaternas och demokratiernas bekostnad. Och snart har vi kommit till den punkt, där utvecklingen inte längre går att vända.
#0: Det intressanta är väl att vi är tvungna att samarbeta över gränser, ha gränsöverskridande regelverk. Därför att inget land är en solitär enhet utan en kugge bland andra hjul. Sverige skulle sjunka tillbaka i 1800:talets fattigdom om vi inte hade tillgång till varor och tjänsters rörlighet över gränser. Och detta förutsätter ett regelverk som är just gränsöverskridande. Kan du peka på var demokratiska internationella sammanslutningar ( ex EU) slår sönder nationalstater? Möjligtvis då i din egen förvridna fantasi….
Om vi i Sverige, genom att bruka just vår demokrati, jämlikhet och yttrandefrihet, väljer ett utvidgad EU samarbete så faller ju din beskrivning platt till marken.
#0 Finns väl en hel del man kan kritisera, inte minst inom EU, men jag tycker du verkar tappa proportionerna när du skriver.
"Den konspiratoriska retoriken bygger på en paranoid logik som likställer olikheter och antagonism. Du är antingen med oss eller mot oss. Du är antingen lik oss eller ett hot mot oss. Till den paranoida logiken hör också ett mått av storhetsvansinne. Något måste ju förklara varför andra människor och åsikter inte bara är – tja, andra människor och åsikter – utan aggressiva angripare eller lömska agenter och ideologier ute efter att infiltrera och underminera det vi är och tror på. Den konspiratoriska logiken göder och göds av polarisering och populism."
https://www.expressen.se/kultur/ide/konspiratorisk-retorik-sliter-vart-samhalle-itu/
Jag är så pass gammal att jag vet vad jag röstade för, när vi blev medlemmar i EU
- En fri rörlighet av varor o tjänster inom EU 2 . Ett bättre skydd för bla äganderätten i Sverige 3 Lättare och framförallt billigare import av varor (maskiner o bilar bland annat. En förhoppning att skatter o avgifter skulle utjämnas på sikt = samma villkor för företagen i alla medlemsstater. Att vi inom EU gemensamt hjälper de fattigare EU staterna upp så att våra varor kan efterfrågas i dessa länder (på samma sätt som USA hjälpte Västeuropa..som sedan konsumerade amerikanska varor.
Vad jag var medveten om var, att som medlem så kommer vi att få anpassa oss när EU förändras och växer. Så som det sker i alla förhållande, vare sig det gäller personliga, företagsmässiga eller nationella. Så som spelplanen ser ut för Sverige, så är medlemskapet till fördel. Vi har tillgång till den Europeiska marknaden och vi har en yttre mur som vågbrytare mot de stora vågorna från marknaderna utanför EU. Sanktioner mot Sverige betyder idag i förlängningen sanktioner mot EU.
- Redigerat 2020-10-01 11:52 av LBB