Har det inte gått väl långt nu?
Har lite svårt att smälta det faktum att våra svenska medier hela tiden och så unisont fördömer Trump och ALLT som har med honom att göra. Demokraternas politik ser man INGA problem alls med. Säger inte att jag gillar Trump för det gör jag inte, men jag ogillar när media vill få mig att tycka på ett visst sätt.
Vad tycker ni tex om den senaste rubriken på DN som i princip säger:
Om Trump vinner innebär det slutet för livet på jorden.
// Staffan
- Redigerat 2020-11-02 13:50 av Staffan
Vill påstå att Xi Jinpings Kina har större inverkan.
#0 Den senaste rubriken i DN som du refererar är från en ledare, där är det åsikter som framförs.
"Allt sammantaget framstår Joe Biden som en lika bedrövlig demokratisk kandidat som Hillary Clinton. Båda har ändrat ståndpunkter under galgen. Båda har haft svårt att entusiasmera väljare."
"I ett videoklipp syns hur Joe Biden viftar med demokraternas förslag på lagskärpningar. Han förklarar att det innehåller 53 brott som ska straffas med döden.
”Det är så svagt som det bara kan bli”, säger han ironiskt. Och så kommer hans punchline: ”I det här lagförslaget gör vi allt utom att hänga människor som går mot rött.”"
"Så sent som förra året berömde han hövligheten i senaten på 1970- och 1980-talen. Han nämnde två beryktade demokrater från Södern – James Eastland och Herman Talmadge – som varit segregationsförespråkare. Joe Biden sa att han inte hade haft mycket gemensamt med dem men att de ändå ”fick saker gjorda” tillsammans.""
"I boken ”Yesterday’s man” skriver vänsterjournalisten Branko Marcetic att Biden i decennier röstade ja till lagförslag som inskränkte aborträtten."
Saxat ur artikel av:
Rakel Chukri , HD/Sydsvenskan
Dessvärre betalartikel
- Redigerat 2020-11-02 17:47 av [Hayabusa]
I dag har DN ett debattinlägg av SD:s Mattias Karlsson, om varför han hoppas att Trump vinner.
https://www.dn.se/debatt/darfor-hoppas-jag-pa-seger-for-donald-trump/
DN:s Peter Wolodarski menar att det akuta just nu är att Donald Trump tycks inriktad på att dra med sig så mycket han kan av den amerikanska demokratin i sitt eget fall. Kan det ligga något i det Staffan?
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-det-farligaste-ogonblicket-i-usa-pa-lange/

#6 Du missar min poäng. Det kan mycket väl vara så som Wolodarski menar, men eftersom att han och DN samt övriga media ägnat de senaste fem åren till att enbart skriva om hur dåligt allt han gör är så har det för mig blivit något av en "Vargen kommer!"-situation.
Bilden media har velat ge är att Trump alltid bara försökt splittra landet medan Demokraterna bara velat ena. Jag köper inte den bilden, vilket rimligtvis borde vara upp till mig.
Jag skriver ju i #0 att jag inte gillar Trump, räcker inte det?
- Redigerat 2020-11-07 14:16 av Staffan
Håller med dig Staffan. Ogillar Trump och tycker miljöfrågan är den i särklass viktigaste frågan kommande åren.
Trots det känner jag enormt förakt för liknande rubriker och tramset att klimatet skulle stå och falla på Trump.
Mvh // Johan
Artikeln i #0 är ju i vilket fall en ledare, där är det åsikter som framförs och inte neutral journalistik.

#9 Jag ser ingen skillnad på ledare och andra artiklar längre. Peter Wolodarski har ju dessutom varit tydligt med att DN ska syssla med agendasättande politik och därmed vinkla på ett sätt som passar deras agenda.
Instämmer med Staffan. Jag är inte heller någon anhängare av Trump, men narrativet i media har varit allt annat än neutral journalistik (enligt min mening). Ganska få artiklar likt den som jag hänvisar till i #4.
På tal om rubriken i #0, vad sägs om:
"Klimatet tål inte 7 år till med Xi Jinping".
7 år? Ja, tydligen sitter han till 2027. Vad som händer därefter är nog höljt i dunkel, men jag räknar inte med att media följer det valet lika aktivt som presidentvalet i USA.
#10 Då är det väl bättre att hänvisa till nyhetsartiklar och inte ledarkommentarer.
#11 Då kan det ju vara bra att länka till några konkreta exempel på sådana artiklar, gärna sådana som har rena faktafel.

#12 #13 Det behövs inte. Det räcker med att DN själva säger att de ska satsa mer på “agendasättande journalistik”. Nyheter vinklas därmed på samma sätt som ledare.
https://www.dn.se/ekonomi/dnse-starker-sin-stallning/
// Staffan
- Redigerat 2020-11-08 15:43 av Staffan
#13 Som Staffan skriver - det behövs inte. Artikeln i HD/Sydsvenska som berörde Joe Biden är nog den enda (som jag kan komma på) som har belyst att han (Biden) kanske inte är en frälsare, trots allt. Inte heller handlar det om eventuella faktafel, det är inte det saken handlar om. Allt som skrivits om Trump kan säkert vara sant, men det är inte min invändning.
DN´s "agendasättande journalistik" säger ju sig själv vad det handlar om = Vår journalistik har en agenda. Då går det knappast att påstå att den är neutral heller.
Som sagt - jag är ingen anhängare till Trump och att han får lämna rollen som President är bra, enligt mig. Det jag däremot vänder mig mot är den oerhört ensidiga bevakningen av valet. Narrativet har haft fokus på "hur får vi bort Trump?" medan Joe Biden upplevs som någon som…ja, vad? Någon som väntar i kulisserna? Man har röstat mot något, inte för något.
Är Chukris artikel korrekt så är då, möjligen, Joe Biden en "bedrövlig demokratisk kandidat" men redan nu verkar det som vi begåvats med en President av hög kaliber som kommer att ställa allt till rätta. Det kanske blir så, men jag hade gärna sett en mer sansad & samlad bild av Joe Biden.
Rakel Chukri:
"Under sin långa politikerbana har Joe Biden pratat exalterat om dödsstraff och samarbetat med segregations-förespråkare. Idag vill han framstå som en snäll och progressiv farbror. Hans helomvändning är inte trovärdig."
Det är möjligt att det kom upp i någon TV-debatt eller i DN, men inte vad jag minns. Det var mest "snäll och progressiv farbror".
#16 Det bästa med Joe Biden är att Donald Trump är galen.