Lika för alla... ?
Inspirerad av den pågående debatten vill jag passa på att lyfta fram en, för mig, intressant frågeställning.
Ska samma regler gälla för alla, eller kan religion och kultur vara grund för särbehandling?
… vill tillägga att jag syftar på alla de lagar och regler som förekommer, och inte t.ex. huvudbonader specifikt.
Regler i avseende av lagar - ja. Det är inte en förmildrande omständighet att man är fanatisk muslim om man mördar sin syster till exempel.

I princip tycker jag att lagen ska vara lika för alla. Har faktiskt svårt att se tillfällen då det behövs särbehandling pga av religion eller kultur. En eventuell särbehandling borde ju kunna gälla alla…och följdaktligen inte vara en särbehandling.
mvh
Oskar
#2 - Då är det heller inte ok att t.ex. en Sikh bär kniv, antar jag? Och regler som inte är lagar då? Bör de variera individer emellan?
#3 - "I princip"? ;)

#4 He…ja i princip är ju lite lagom luddigt formulerat. :)
Menar med det att det nog sällan finns en lag/regel som inte har undantag. Även om jag inte kan komma på något undantag i det här fallet.
Oskar
#4 Nej det är inte ok att en Sikh bär kniv eftersom det är förbjudet att bära kniv. Andra regler kan variera individer emellan om det finns starka skäl för det.
Ska vissa vara fråntagna rätten att göra abort eftersom det är så pass många religioner som förbjuder det? Ska dom få ha sex före äktenskapet?
Mvh // Johan
#6 - Du menar alltså ungefär att lagen > religion/etnicitet/mm >= regler?
#7 Enligt mig ska vem som helst i Sverige få göra abort eller ha sex innan äktenskapet eftersom detta inte är olagligt. Väljer man att inte göra det respekterar jag deras beslut, det måste vara upp till var och en.
Lagen gäller alla, religion ger inga fribrev.
Rättigheter gäller alla, religion kan för vissa innebära att man inte kan utnyttja rättigheterna. Privatsak i så fall.
Från båda ovan kan säkert finnas tillfällen då undantag, eller dispenser kan vara nödvändiga.