Rätt riktning?
Känns väl inte som ett steg i rätt riktning om ni frågar mig…
Det går inte längre att ta ut kontanter efter kl 22 i bankomaterna i stadsdelarna Skäggetorp, Ryd och Berga i Linköping.
Orsaken är de personrån som förekommit i området där folk tvingats ta ut pengar från bankomaten för att ge till rånarna.
"Behöver vi ha bankomater som är öppna på nätterna?", säger kommunpolisen Pär Fridh.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7617005
// Staffan
Man ska inte röra sig ute efter 22.00…
Det är väl ungefär som när man preventivt sänker hastigheterna på vissa vägar under vinterhalvåret. Och den som ska betala för mat, Taxi etc efter 22 00 får väl använda kort eller betala via telefonen. Som jag ser det ett enkelt sätt att minska incitamentet för rån på dem som knallar hem framåt natten.
Såklart är det så att alla människor skall kunna röra sig fritt var de vill och när de vill utan att riskera att råka ut för brott. Och man skall samtidigt såklart kunna ta ut pengar dygnet runt om man vill det.
Jag kan förstå om detta skapar frustration, samtidigt så tänker jag att de gånger man plötsligt behöver cash sen kväll/natt i alla fall för mig är ganska få. Om detta då är en brottsförebyggande åtgärd så tycker jag det är bra, sen kan man ju hoppas att det är en kortvarig lösning.
mvh Martin

#2 #3 Jag är allt annat än nöj med den här utvecklingen. Vad är nästa steg? Stänga alla affärer vid mörkrets inbrott?
Brottsligheten är uppenbarligen utom kontroll.
Nej, nöjd är inte jag heller. Och jag tror det är få som är nöjda med lösningen. Det är på samma sätt som när man behövde klippa ner träd och buskar i ett område där jag jobbade för att det brann så mycket bilar. Det visade sig ganska snabbt när man tittade närmre att alla ställena som det brann på låg vid mörka gator med lite belysning och mycket växter, medvetet val av bostadsföretaget för att skapa mysig miljö. När man satte upp starka lampor på parkeringen med rörelsedetektorer samt klippte ner lite buskar och träd blev miljön lite mindre mysig men de boende nöjdare då bilbränder och bilinbrott i stort sett helt upphörde.
Jag är positiv till att testa nya saker om det behövs för att bryta pågående brottstrender.
Brottsligheten, du syftar då på personrånen i området eller generellt?
mvh Martin
Visst är det åt skogen att det ska behövas, men jag tycker väl inte att det är en stor uppoffring att endast kunna ta ut pengar under begränsade, men ganska väl tilltagna, tider.
Ett råd för de som rör sig ute efter 22.00 (och befarar risk för rån) är att enbart bära med sig kontanter och inte eventuella kort, id-handlingar osv.