Någon kunnig?
**Jo, skulle gärna vilja veta hur de konservativas bostadspolitik ser ut..
Hur ska ägandeformen se ut? Hur ska framtidens boende se ut? Ska man göra något åt bostadssegregationen? Ska staten gå in och styra upp olika boendeformer?
Skulle verkligen uppskattas.. det är nämligen så att jag ska ha debatt om detta i skolan, och jag har verkligen letat men hittar ingenting just om bostadspolitiken.**

Eftersom vi inte har något konservativt parti i riksdagen förrutsätter jag att du menar hela aliansen. Som framförallt är en liberal sammanslagning av partierna M, KD, Fp och C.
Eftersom de är liberala så anser de att människor ska styra sitt boende, inte staten.
Själv är jag uppvuxen i en sovstad, en betongkollos byggd av staten för staten. Hammarkullen är en stadsdel utanför Göteborg som enbart är till för att människor ska kunna vila upp sig före och efter sitt förvärvsarbete.
Det ska inte vara upp till staten att bestämma hurvida människor ska bo i villa, radhus eller lägenhet. Det får människor själva.
---
#0 Vilka är "de konservativa" enligt dig?
De mest konservativa i politiken just nu är väl (s) och (v), men deras bostadspolitik sklijer sig nog åt en del, så frågan är svår att svara på…
Jag tycker inte att de verkar vilja att man kan styra sitt boende. Snarare så låter det som om alla nödvändigtvis måste äga sin bostad, för att vara lyckliga. Ägande överhuvudtaget verkar vara likställt med lycka i alliansens värld. Tycker man annat så är man konstig…
Hyresrätten riskerar att bli ett andra klassens boende. Även om de säger sig värna hyresrätten. Vi som bor i hyresrätter, blir vi automatiskt då andra klassens människor? Det är jättesynd!! för alla boendeformer behövs utifrån var man befinner sig i livet! Alla anser inte att rikedom ligger i att vara högt belånad och VILL ta lån…Jag tycker att man ÄR rik och som lyckligast då man är skuldfri och har en buffert. Kan man få tycka det utan att vara märklig i alliansens värld? Då finns ingen prestige och ingen oro. Man får rätta munnen efter matsäcken och inte flyga högre än vingarna bär. Bra för planeten! och den egna plånboken. Allt är ändå till låns t.om. vår kropp:) Vi äger egentligen inte ett smack. Vi bara inbillar oss det. Du kan ingenting ta med dig dit du går….;):) Det vet vi alla innerst inne.
#3 Det finns ingen (mer än du själv…) som hindrar hyresrätter eller som klassar det boendet som andra klassens.
Problemet är att du förmodligen vill lägga ansvaret för att det ska finnas lägenhet för dig på staten.
För mig är boende en marknad. Den marknaden säkerställer att tillgången möter efterfrågan - om det ges en chans.
Att bostadsrätterna ökar i antal på hyresrätternas bekostnad beror på att marknaden vill ha det så. Det vore hemskt om vi lät vänstermänniskors ideologi (och vilja till makt över kollektivet) hindra människor att välja sin boendeform.
Jag tror en faktor är att värdar för hyresrätter har så liten möjlighet att välja sina hyresgäster. Det skriks diskriminering för minsta lilla… Det är klart att om jag ägde ett hus skulle jag vilja välja hyresgäster som sköter sig och som betalar hyran. Eftersom jag inte får det bildar jag ju hellre en bostadsrätt. Då återstår hyresrätter för de som inte sköter sig. En annan faktor är den planekonomiskt styrda hyressättningen. En marknad utan fri prissättning kan inte fungera bra.
Visst är det en generalisering, men om man gjorde det mer attraktivt att vara hyresvärd skulle det utbudet öka.
När man hör uttalanden från alliansen, att det är viktigt att kunna klättra på "bostadskarriären" (nytt borgerligt ord)?… så undrar man naturligtvis om inte hyresrätten klassas som andra klassens boende redan nu.
När man hör grannar berätta om arbetskamrater som vill ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt säga. "De som inte vill köpa fryser vi ut". Då undrar man naturligtvis om inte hyresrätten klassas som andra klassens boende. Dessutom så undrar man över människors komplex. Hyresgäster som dessutom valt att bo i hyresrätt tidigare, uttrycker sig plötsligt så.
När man hör dig säga att du vill välja hyresgäster… "Det är klart att om jag ägde ett hus så skulle jag vilja välja hyresgäster som sköter sig och betalar hyran. Eftersom jag inte får det bildar jag ju hellre bostadsrätt. Då återstår hyresrätter för de som inte sköter sig."
Jag flyttade in i en bostadsrätt för många år sedan. De som bodde där innan fick sticka hals över huvud. De blev vräkta eftersom de inte betalade hyran….Det såg hemskt ut i lägenheten. Men vi som tidigare var hyresgäster fixade till det…..Det bodde en bordellkung i samma område med skatteskulder. Han stack också illa kvickt:)….kanske till en hyresrätt…nej snarare utomlands!
Vad är det som säger att man är mer kapabel till att betala hyran om man valt en bostadsrätt och inte en hyresrätt? Då har man ju förmodligen mer skulder??? Det låter som om du klassar hyresrätten som ett andra klassens boende. Du verkar förutsätta att de som väljer bostadrätter, klarar av att betala hyran bättre? Sedan så säger du att det är ingen mer än mig, som klassar hyresrätten som ett andra klassens boende….Jag klassar INTE hyresrätten som ett andra klassens boende. Jag försvarar hyresrätten!!! Den är lika fiiiin som något annat.
#5 Den enda här som talat som hyresrätt som ett andra klassens boende är du…
Det finns självklart ingen fullständig automatisk koppling mellan boendeform och personlighet.
Däremot finns det rätt mycket erfarenhet som visar att människor ofta är mer aktsamma om det man äger själv, än om det som ägs av andra, inkl det gemensamt ägda. Man kan ju se på en sak som klotter. Jag vet ingen som klottrar på en egen bostad, men på andras klottras det rätt friskt.
Du börjar på något du aldrig avslutar. "När man hör dig säga att du vill välja hyresgäster..."
Sedan ger du exempel på just att folk sköter om sina åtaganden på olika sätt. Om du själv ägde ett hyreshus - skulle du vilja ha ett inflytande på vilka som bodde där, eller skulle det vara OK att människor såg det som en rättighet att hyra av dig?
Du berör inte heller hyressättningen. En människa som äger ett hus kan hyra ut sitt hus till ett pris som bestäms planekonomiskt - eller så kan han/hon omvandla huset till en bostadsrättsförening och sälja till marknadspris. Tror du inte detta påverkar utbudet av hyresrätter?
Nu säger du det igen. "Den enda som talat om hyresrätten som ett andra klassens boende är du…" Har du verkligen läst igenom det jag skrev? Om människor som själva bor i hyresrätt, som helt plötsligt pratar om att frysa ut sina grannar. Det är ruggigt tycker jag att sådana människor ska kunna vara med och sätta hyrorna till de som väljer att fortsätta att hyra, vid ombildning. Att människor så snabbt kan förändras. Det är som att slå på sig själv.
Sedan säger du "Du börjar på något du aldrig avslutar…citerade inte jag dig med dina egna meningar? Du uttrycker dig som om du tycker att hyresrätten är ett andra klassens boende tycker jag.
Ja det klottras rätt friskt på andras bostäder. Det klottras inte på egna, det stämmer nog. Är det nödvändigtvis hyresgästernas barn som klottrar på sina egna bostäder? Det kan ju lika gärna vara barn som bor i bostadsrätter också, som klottrar på andras bostäder. Du säger ju själv att man inte klottrar på det man äger. Varför skulle man då klottra på det hus man bor i? Inte tänker väl barn till de i hyresrätt, att det ska klottras på andras ägendom? Hur vill du att man ska tolka det du skriver?
Om jag själv ägde ett hyreshus frågar du. Skulle jag själv vilja ha ett inflytande vilka som hyrde? Man har väl inget större inflytande över vilka som bostadsrättsinnehavarna säljer till. Jag var ju t.ex. så fräck så att jag sålde till invandrare trots att grannen sa lite fint, att nu så ger du väl oss "bra" grannar. De verkade inte så nöjda med mitt val, om man säger så. Jag älskade och älskar fortfarande mina föredetta grannar. De har varit en klippa för mig. Men vill visa upp ett ex. på själva fenomenet.
Med de sista meningarna vill jag fånga upp frågan i #0 "Ska man göra något åt bostadssegregationen?. Vad kan göras åt att invandrare ibland anses som "sämre" köpare av villaägare och bostadsrättsinnehavare? Är det ett vanligt fenomen tror ni?
#7 Om man äger ett hyreshus, och låter det ombildas till bostadsrätter, så äger man inte huset. Och då bryr man sig nog inte om vem som köper lägenheterna…
Bostadsrättsföreningen har däremot ett inflytande. De behöver inte acceptera köparen. Jag ägde själv en HSB-lägenhet som jag ville sälja till en flicka som var arbetslös. Eftersom hon inte hade fast inkomst (hennes pappa skulle betala lägenhet och hyra) så accepterade inte HSB henne. Eftersom jag bara hade en kund tvingades jag istället skänka min lägenhet till HSB för att slippa betala hyran…
Det är rätt kul det här att du aldrig svarar på frågor…
Då är vi två om det:) ? Jag överlåter till andra som läser att avgöra vem av oss som är sämst på det!

Det finns ju faktiskt ställen där majoriteten inte vill att det ska ombildas till bostadsrätter, men så görs ändå. Alltså är det inte nödvändigtvis så att man alltid föredrar bostadsrätter framför hyresrätter. Jag har både läst och hört rätt mycket om just det problemet, att många tvingas flytta då de inte har råd att köpa sina lägenheter, där kan man inte heller prata om fritt val. Ofta kan det röra sig om gamla människor som kanske bott i sin hyreslägenhet i många år.
Om jag äger ett hus och vill hyra ut ett par lägenheter i det så väljer jag mina hyresgäster. Den rätten har jag. Varför skulle jag inte få det? Vem har sagt det? Jag är inte tvungen att hyra ut till någon jag inte vill. Även de kommunala bostadsuthyrarna har rätt att välja, de kan neka om du t ex inte har ett arbete. Oftast när det "skriks" om diskriminering så gäller det att den med utländskt klingande namn kan nekas bostad med motivering att det inte finns någon sådan ledig, när bostadsföretaget i nästa stund kan hyra ut till en svensk…….och det anser jag vara diskriminering.
Klottrar gör man nog oftast på det som inte är runt där man själv bor. Oavsett om man hyr eller äger. Precis som att man inte pallar äpplen hos sig själv, eller hos närmaste granne.
Jag har själv växt upp och mestadels bott i förorter och har aldrig känt det som någon "sovstad". Jag har alltid trivts och mått bra där. Nu bor jag i eget hus och ute på landet och trivs här med. Det spelar ingen större roll om det är hyresrätt, bostadsrätt eller eget hus för min del. Har provat på alla och måste säga att där jag bor, där är mitt hem och min lugna vrå, oavsett.
Att människor själva ska få bestämma var de vill bo är ju bra……men funkar ju inte alltid. Alla har ju inte råd och bostäder finns ju inte där jobben finns, särskilt inte nära jobben utan man får pendla emellan. Så är det ju överallt i världen. Om människor ska få välja så må ju hyresrätterna finnas kvar också, även i- och runt Stockholm och andra stora städer.
#10 Jag tror att det finns väldigt många som föredrar hyresrätter. En väl fungerande marknad tillgodoser det behovet.
Att hyresvärdar har rätt att fritt välja vem som ska få hyra tror jag inte mycket på.
Nej alla VILL verkligen inte att det ska ombildas till bostadsrätter. Skälen kan vara olika, man har inte råd. Man har en ideologi som motsätter att ta större lån. Skälen kan vara hur många som helst. I mitt område finns det flera äldre ensamstående kvinnor som inte har råd, eller ens vill. Det finns en invandrare som kör taxi, som inte har fast jobb. Det finns unga människor som heller inte har etablerat sig på arbetsmarknaden. Det finns en ensamstående mamma med ett litet barn. Sedan om jag mot förmodan skulle vilja köpa en bostadsrätt igen någon gång, så ska det vara i en stabil gammal bostadsförening. Det ska finnas människor som är duktiga på ekonomi. Det här med klottret undrar jag mycket över. Hur ska man tolka det du skrev. Jag frågar ännu en gång. Du tror väl inte att barn i villor och bostadsrätter inte klottrar?
Ja det här med diskriminering mot människor med utländskt klingande namn, som också blombuketten tar upp liksom mig. Vad anser ni om det? Som #0 skriver bostadssegregationen ska man göra något åt den?
#12 Om du vill ha en bättre fungerande bostadsmarknad kanske du skulle rösta borgerligt nästa gång.
(Nej, jag tror inte att klottrare bara kommer från vissa bostadsformer.)
# 13 Nej det tror jag verkligen inte, att jag ska rösta borgerligt. Jag vill ha mångfald. Det hade vi i vår kommun. Nu är många oroliga över hyresrätten. Vi hade bra balans mellan olika boendeformer. Varför en del trots allt vill riskera att bilda nya bostadsrätter med denna regering och risk för stigande räntor, övergår mitt förstånd. Varför inte satsa på gamla stabila föreningar som redan finns i kommunen. De tror kanske att de ska göra "sig en hacka". Men priserna är skyhöga, så det blir oftast inga ombildningar när det kommer till kritan. Då hoppar många av.

Om jag har ett hus med, låt säga 2 lägenheter i så väljer jag själv vilka som ska bo där. Jag sätter själv ut annonsen och av de som söker bostad väljer jag vilka som ska få hyra. Vem skulle annars välja? Så kan även de kommunala bostadsuthyrarna göra. De kan, som jag skrev, välja bort de som inte har arbete eller annan fast inkomst. De kan också välja bort de som har skulder, vilket de faktiskt gör idag. Däremot kan de bli vara tvungna att hyra ut åt någon de ratat p g a utländskt namn, om denne anmäler detta.
Men nu menar jag inte från svenska partiers perspektiv, utan mer ur ideologins och vad ideologin tycker