Slopa arvode för riksdagsskolkare
Riksdagsstyrelsen föreslår att riksdagsledamöter som slarvar med närvaron ska kunna bli av med sitt arvode. De måste dock slarva i ett halvår innan de riskerar sanktioner.
Man hade ju hoppats att det därmed blev slut på betald ledighet à la "time-out" när en politiker missköter sig, men det verkar tyvärr inte så.
De nya regler som införs gäller bara frånvaro vid voteringarna och är tämligen generösa. I princip måste man missköta sig i ett halvår innan det får några ekonomiska konsekvenser.
Förslaget innebär att ledamöter som är frånvarande vid minst 60 procent av voteringarna under tre månader ska få en tillsägelse av talmannen. Först om det inte sker någon förändring under de påföljande tre månaderna kan arvodet krävas tillbaka.
https://www.ttela.se/nyheter/sverige/f%C3%B6rslag-slopa-arvode-f%C3%B6r-riksdagsskolkare-1.41898603
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0: Så länge som alla andra har möjlighet att slarva med jobbet i ett halvår med bibehållen lön tycker jag det låter lysande.
#1: Ja absolut. Det tycker jag också. Problemet är bara att det har inte alla andra möjlighet att göra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Oj, i så fall är jag helt emot att riksdagsmän ska få lön för inget arbete!
#3: Det är jag också helt emot. 👍
Man kan väl ha samma måttstock som för studiebidrag och frånvaro gymnasiet.
#5: Ja, varför inte. 🙂