Ny sjukvårdspolitik
Moderaterna ska ompröva sin sjukvårdspolitik och lägga tydligare fokus på kvalitet i stället för ägarfrågor.
Varför denna självkritik? Hoppas man få tillbaka avhoppade väljare?Riskerar man inte dessutom att förlora gamla trogna väljare, om man inte står fast vid den politik som man gick till val på? Ägarfrågor är ju viktigt för moderater.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=989107&from=rss
Se videon med Filippa Reinfeldt som vill sitta ner och diskutera med personal, patienter, fackliga organisationer, pensionärsföreningen. Låter lite som hon konverterat till sosse? Har hon bytt religion?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=989237&lid=puff_989107&lpos=extra_0
"Dystra opinionsläget bakom ny politik"
//Lisbeth
Om nu moderaterna vill bli ännu tydligare med att lyssna på vad enskilda människor tycker så är det knappast att "bli sosse" - snarare att fjärma sig än längre från att vara sosse…
Jag kan inte se att det du länkar till skulle innebära att man förlorar någon tidigare väljare. Att vårdens innehåll är viktigare än ägarfrågan är ju precis det argument som liberala alltid använt mot vänstern - som ju alltid prioriterat ägarfrågan före innehållet.
#1 Partisekreteraren Per Schlingmann medger att det dystra opinionsläget är en bidragande orsak till satsningen på en ny vårdpolitik. Vad anser du om det?
#2 Jag anser att han förmodligen vet vad han pratar om. Att opinionsläget gör att man får framföra sitt budskap med andra nyanser…
Eller så visste de inte vad de pratade om förut. De säger nu att de ska lyssna mindre på läkare och andra, som vill ta över sjukhus och vårdcentraler. De säger dessutom att de har all anledning att vara självkritiska. Du ansåg förut också att de vet vad de pratar om. Så opinionsläget gör så att de kan svänga hit och dit de stora partierna? Väljarna förväntas ändå svänga med?
Det här med ideologier existerar de ens längre? Blir det inte lite som att de stora partierna krampaktigt överger sin politik, så fort de riskerar att förlora makten? Har man väl kommit till makten är innehållet inte längre så viktigt. Väljarna säger ju ändå att de förmodligen vet vad de pratar om….
Sedan så är det ju bra att lyssna till enskilda människor. Men varför gör de inte det från början? Inte när opinionen svänger. Nu menar jag inte bara m. I en demokrati borde ju folkomröstningar i sakfrågor visa nyanserna.
#4 Jag förstår att du med ditt förakt för borgerlig politik, vill få detta till en höna. Men det är tyvärr bara en fjäder…
För mig är detta bara en ytterst liten nyansering av budskapet. De liberala har alltid lyssnat på människan, och sett mer till innehåll än form.
Det är sossarna som har motverkat privat ägande oavsett vårdens innehåll.
Ny sjukvårdspolitik en ytterst liten nyansering av budskapet…?? Jag förstår ditt förakt för sossarna. Men nej du, DE är självkritiska!. Varför försöker du göra det till en fjäder? Hur långt skulle du gå i ditt försvar av dem? Jag undrar! Om man säger att man ska ompröva sin politik, så handlar det inte om nyanseringar anser jag. Vi får väl se var det landar. Eller vet du det redan? Privatiseringar kanske inte alltid är så bra. Det är ingen liten nyansering, om de erkänner det.

#5. Nja, nån liten nyansering kan man väl inte påstå att det är. Det är precis som zzTCM skriver, de är självkritiska. Precis som de själva säger….faktiskt. Självkritiken blir inte mindre för att man försöker bortförklara "nyansen" och göra den liten. Istället för att "försvara" nyansen kan man väl ändå säga att det är jättebra att de inser fakta och arbetar därefter? Vården är under all kritik och behöver en rejäl skjuts i rätt riktning. Dessutom sa Filippa Reinfeldt att moderaterna i det här fallet kritiskt behöver granska sig själva. Och nej, jag kan inte bevisa att hon verkligen sagt detta……hörde det på morgonens TV-nyheter häromdagen…..lika bra att säga det på en gång innan man får frågan varifrån man fått detta
.
Man kan titta på videon i min länk #0. För det är väl Filippa Reinfeldt och inte en förklädd sosse från SVT? 

Ops
! Den missade jag. Snacka om att behöva starkare glas i glasögonen. Nä, inte ser det ut som en förklädd sosse inte. Det är i alla fall försvinnande likt Filippa. Fast hon har ju en röd tröja på sig……så man vet ju aldrig
.
ha, ha