EU och vaccinationspassen?
Kan någon på Folkhälsomyndigheten förklara för mig på vilket sätt mRNA-vacciner minskar risken för den vaccinerade att bli smittad av Covid-19? Är inte inte syftet med mRNA-vacciner att lindra/ mildra symptomen, om man blir smittad med Covid-19? Planen är väl ändå att vi genom massvaccination, skall kunna uppnå flockimmunitet snabbare, utan att de som smittas skall behöva läggas in på IVA eller på annat sätt överbelasta vården? mRNA-vaccinerna skyddar väl inte i sig den vaccinerade mot att bli smittad eller mot att smitta andra? I denna kontext vill jag också passa på att ställa frågan om vilket syftet är med "EU:s vaccinpass"? Om covid-19 vaccinerna i sig inte skyddar mot "smittan" utan bara lindrar "symptomen", vilket är då EU:s syfte med att införa vaccinpass? Det torde väl snarare öka smittorisken att vaccinerade människor, som inte känner av att dom blivit smittade med Covid-19, reser runt inom EU på vaccinationspass?
- Redigerat 2021-04-29 16:51 av Tottenypan
Jag förstår inte heller riktigt. Man manar ju till fortsatt försiktighet även efter vaccinering så lite inkonsekvent är det.
En poäng kan ju vara att man inte kommer till ett annat land och belastar deras sjukvård eftersom man inte skall bli så sjuk. Men man kan fortfarande smitta andra som blir väldigt sjuka.
Tror att du fått en hel del om bakfoten.
För det första har nog inte iFokus någon direktkontakt med FHM så det är att rekommendera att du vänder dig till dom med frågor du har.
Sen kan du läsa på om mRNA och dess funktion här 🔽
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/mrna.html
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Men det handlar väl mest om att alla inte är vaccinerade.
Därför ökar smittan i takt med att fler rör sig oförsiktigt vaccinerade som ovaccinerade.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Idag måste man visa upp ett negativt PCRtest för att komma in i andra länder, ibland även antigen-test.
Jo, jag förstår att man vill ha det "lockbete" för att få folk att vaccinera sig, men vissa verkar välkomna det som om det vore någon sorts garanti för att smitta inte sprids.
Och de nya mutationerna som inte vaccinet biter på? De kan man både föra med sig och bli drabbad av på plats. Tycker det är jätteknepigt, man blir bara mer förvirrad för varje dag som går. 😱
Vac pass är bra, hoppas att det genomförs. På så vis kan man börja röra på sig igen, för affärer, rekreation och hjälpa upp de näringar som idag lider sotdöden. De som inte vill, slipper ju. och stannar hemma.