Politik iFokus

Politik

Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 209 ggr
Tottenypan
3

Det ligger i luften...

Det ligger i luften… Efter förra valet, då nära en femtedel av rösterna negligerades som genom ett trollslag, var jag bitter och desillusionerad. Jag hade börjat tappat tron på den svenska demokratin. De andra partiledarna skällde Åkesson för att vara rasist och vägrade att ens ta honom i hand. Då var Åkesson den enda politikern som vågade prata om landets "riktiga problem". En totalt havererad välfärdsmigration med nya kulturella fenomen som "gängkriminalitet", skjutningar, sprängningar, storskaliga kravaller, hedersvåld, förnedringsvåld, gruppvåldtäkter, stenkastning, bilbränder, enklavbildningar och en ovilja hos vissa grupper att låta sig integreras i det svenska samhället. Förlåt, jag tror att jag i sammanhanget glömde bort att nämna den låga graden av självförsörjning i dessa enklaver som ett problem. Dom andra partiledarna trängdes i "åsiktskorridorerna" och nästan tävlade om vem som kunde "brunkleta" Åkesson mest. Idag är det ett helt annat ljud i skällan. "Nix to the six" har numera ersatts av ett starkt borgerligt block efter Liberalernas kovändning. Åkesson kör ledigt och avspänt över en stammande och defensiv statsminister i Sveriges Riksdag. PK-Sverige rämnar, åsiktskorridorerna blir allt bredare, värdegrunderna har stoppats ner i gamla dammiga arkiv och till och med statsmedierna börjar så sakteliga vakna upp ur sin "Törnrosasömn". Det ligger i luften…, och jag börjar så sakteliga återfå hoppet om den svenska demokratin. 2022 blir garanterat ett ödesval.

Pyttelite
0

#0: Tack vare EU. 🤗

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Draken
2

#0: Man kan ju alltid hoppas på en förbättring.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Tottenypan
0

#1: Tänker du på den havererade välfärdsmigrationen?

Pyttelite
1

#3: Yes tack vare EU har vi enkelhet i många branscher och vi både sparar och tjänar pengar.

Du kan se Storbritanniens utträde som fullskaleexempel på misslyckad politik.

kamera0710
0

#0 Känner du samma upprördhet över att riksdagens största parti inte fick sitta i regeringen 2006-2014?

[Hayabusa]
2

#5 Falsk jämförelse.

Tottenypan
1

#4: Ja det lär ju behövas nu när vi sponsrar vanskötte medelhavsekonomier med 150 miljarder, så att dom kan behålla sin "välfärdspolitik" med exempelvis fyra dagars arbetsvecka och låg pensionsålder. Eller hur?

Pyttelite
0

#7: Du har inte visat att du har korrekta uppgifter tidigare och har det inte nu heller

kamera0710
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

[Hayabusa]
1

"Vi kan inte tänka bort Sverigedemokraterna från Sveriges riksdag. Oavsett vem som blir vald så måste det ske med en majoritet."

Kent Härstedt (S) efter valet 2010 då S försökte få Härstedt vald till talman med hjälp av SD-röster.

• Redigerat 2021-05-28 08:44 av [Hayabusa]
[Hayabusa]
1

"Det sammanvägda opinionsläget några veckor in i januari 2021 visar att nästan 70 procent av väljarna flockas i de tre större partierna Socialdemokraterna (26 procent) Moderaterna (22) och Sverigedemokraterna (20). (val.digital.se)"

"Det tredje största partiet Sverigedemokraterna består till stora delar av tidigare socialdemokratiska och moderata väljare. Enligt en forskningsrapport (maj 2018) från Institutet för framtidsstudier så kommer ”de flesta av Sverigedemokraternas väljare i vårt material närmast från Socialdemokraterna (23 procent) eller Moderaterna (42 procent)”. Vilket mer än indikerar att SD: s väljare inte har fallit ned från en rasistisk och antidemokratisk planet från en fjärran vintergata. Tvärtom; intill alldeles nyss så betraktades dessa väljare som stabila samhällsbärare.

SD: s snabba tillväxt beror framförallt på att invandringsfrågan visat sig vara en partibytargenerator med sällan skådad kraft. När S och M vek ner sig om invandring och tiggeri så visade stora andelar av S- och M-väljarna vad de tyckte om den saken genom att så att säga rösta med fötterna."

https://folkbladet.se/artikel/jve9qk7r

Det är inte breda väljargrupper som polariserar
Pyttelite
0

#10: Men det är väl en skillnad om SDs röster gynnar en själv - då ska de räknas.

kamera0710
0

Själv har jag ibland svårt att hänga med. En del verkar tro att det är en mänsklig rättighet att ha inflytande om man fått en viss procentandel röster, även om en majoritet i riksdagen tycker något annat. Detta har jag noterat bland såväl sossar som Sverigedemokrater.

En del av de förstnämnda verkar ha svårt att acceptera att det inte är en naturlag att partiet ska regera. Har full förståelse för alla som reagerat på snack om att förlorade val "kändes som en statskupp".

När SD hade sin första riksdagsperiod blev det en väldig upprördhet över att alliansen ingick en migrationspolitisk uppgörelse med det (då) större MP.

[Hayabusa]
2

#13 Kämpa ❤️