Sammanfattning av läget
"Centern tänker rösta för Stefan Löfven, men sluta samarbeta med Stefan Löfven. För att göra det har de fått löfte av regeringen att de ska få som de vill vad gäller arbetsrätt, strandskydd och skogspolitik, fast Miljöpartiet, som är ett av regeringspartierna, lovar att det inte blir så. Men hur som helst: i fortsättningen ska Centern vara ”konstruktiv opposition”, förutsatt att deras hjärtefrågor också är regeringspolitik."
Läs hela Johan Hakelius roliga text här:
https://www.fokus.se/2021/07/antligen-begriper-man/?fbclid=IwAR1JHGL7QlmX_ZkjJAQl1fIEU_GUpSfyYWnmkK16RgHpMUr9rvshH92VAPM
// Staffan
Förefaller mer som "Robinson" eller "PH".
#0: "Centern representerar istället ”den breda mitten”, som består av sex av riksdagens partier inklusive Centern, men eftersom två av de andra fem partierna är beredda att tala med Vänsterpartiet och de kvarvarande tre är beredda att tala med Sverigedemokraterna kan Centerpartiet just nu inte samarbeta med något parti, utom sitt eget."
🤣
Nej, fy så farligt det vore att tala med någon som inte tycker likadant som man själv. Stackars Annie får väl låsa in sig i en skrubb nånstans…
#2 Jag hoppas (och tror mig veta) att alla partiföreträdare är vuxna nog att prata med varandra. Att vara beredd att ge ytterkantspartier (och i synnerhet högerpopulistiska rasister) inflytande i landets styre…är något helt annat.
Centerpartiet är det enda av de forna allianspartierna som fortfarande har ryggrad och anständighet nog att fortsätta ta avstånd från SD. Det ska Annie Lööf ha eloge för.
Sajtvärd Katter iFokus
Rond tre i höst blir rolig. Centerpartiet vägrar ge extremistpartiet vänsterpartiet inflytande i budgeten, det gör att Löfven avgår igen. 😁
#4 Och hur kommer det gå i talmansrundorna nästa gång tror du? Hur många timmar (!) kommer det ta innan Kristersson ger upp försöket att bilda regering då?
Sajtvärd Katter iFokus
Den här personen är också värd respekt. Hon höll fast vid Liberalernas vallöfte att inte samarbeta eller regera med stöd av SD. https://www.expressen.se/nyheter/nina-lundstrom-l-slappte-fram-lofven/
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-07-07 18:24 av OberonsMatte
#5: Löfven har tjatat om "ta ansvar för Sverige i alla hans presskonferenser så då får han visa det och vara vuxen och acceptera en SD, M, KD budget.
"Jag ska ha makten till varje pris sa Stefan Löfven" efter valet 2018 då kan man inte gnälla!
- Redigerat 2021-07-07 18:25 av [Jimmy.L]
#7 Tror du att Uffe, Ebba, Nyamko och Jimmie är ointresserade av makt och värnar särskilt om att "ta ansvar"? Var det för att de är ointresserade av makt som de valde att fälla statsministern med ett år kvar till ordinarie val (för en fråga de inte ens är eniga om själva)? Och utan att ha ett alternativt regeringsunderlag? När det gäller ansvarstagande har de mycket kvar att lära av Löfven.
Sajtvärd Katter iFokus
#8: Har Löfven tagit ansvar för landet?
Skjutningar.
Kriminella invandrargäng.
Klaner.
Coronan.
Utanförskap.
När kommer han ta ansvar och stoppa invandrargängen?
Inte alla centerpartister sluter upp bakom Annies beslut.
"Centerpartiet beslutade i dag att släppa fram Stefan Löfven (S) som statsminister. Endast två röster gick emot partistyrelsens förslag – Centerstudenter och ungdomsförbundet."
"För att C:s mittenposition och partiets självständighet ska vara trovärdig hade Moderatledaren Ulf Kristersson behövt få samma förutsättningar som Socialdemokraternas Stefan Löfven, säger Tolnai.
Med det menar hon att Centern aldrig lade fram samma tre punkter i en kravlista för Ulf Kristersson.
– Vi hade velat se att man erbjöd den här kompromissen med våra krav och sakpolitik, inte bara till Löfven utan också till Kristersson, så att båda två kunde ta ett beslut. Men nu fick inte Kristersson den möjligheten, han fick aldrig det här förslaget presenterat för sig, säger Tolnai."
(Réka Tolnai är ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund (Cuf).)
https://www.gp.se/nyheter/sverige/tv%C3%A5-c-r%C3%B6ster-gick-emot-partistyrelsen-1.50723035
#10: Centern kommer tappa väljare till M och Kd nästa val.
#5: Jag tycker det var klokt och ansvarsfullt av Kristersson att ge upp försöken, eftersom han fick kalla handen när han kontaktade Lööf under sina sonderingar. Att gå vidare till omröstning några dagar senare hade bara varit ett slöseri med allas tid. 175 mandat är mer än 174.
#11 Det kommer att ske förändringar åt båda håll, nu när flera partier bekänt färg (och vissa håller fast vid det de sagt redan från början) Jag vet väljare som röstat på Liberalerna, Moderaterna och Miljöpartiet, men som kommer att rösta på S nästa gång - för stabilitet och för att inte riskera att ge SD inflytande.
Sajtvärd Katter iFokus
#13: Alla mätningar visar MP under riksdagsspärren. Så du är inte trovärdig om du inte kan bevisa det.
#8: Det var väl inte konstigt att de fem partier som fällde Löfven inte hade ett gemensamt regeringsunderlag, eftersom partierna var M, KD, SD, L och V!
Alla fem var bara väldigt missnöjda med hans regering, av olika orsaker.
L och MP åker ur visar senaste mätningen och M, SD, Kd största blocket.
#14 Ursäkta..? Jag menar att inför förra valet utlovade alla partier (utom SD) att INTE bidra till att ge SD makt. De löfterna har nu brutits av fler än ett parti. Det kommer att märkas vid nästa val.
Sajtvärd Katter iFokus
S, V, Mp och C kommer tjafsa och bråka om budgeten och väljarna flyr. Nya friska vindar efter valet 2022. Mp ute ur leken då, Annie och Stefan kommer få kritik inom sina partier
#17: Annie jag äter upp min sko före samarbetet med socialdemokraterna…..
#16 Största blocket har ingen betydelse så länge det blocket är mindre än 50%. Hade enbart "störst" gällt hade det största partiet (dvs Socialdemokraterna) kunnat bestämma helt själva istället för att behöva samarbeta med andra partier.
Sajtvärd Katter iFokus
#20: Va? Om SD,M och Kd har flest mandat så är det dom som bildar regering nästa val. Hur räknar du?
#21 Vilket "block" räknar du Centerpartiet till? Eller tror du verkligen på att de kommer att vara borträknade om ett år? Eller att de har ändrat uppfattning om SDs inflytande tills dess? Det blir jobbigt för Kristersson…
Han som utropade sig till vinnare redan efter förra valet "tänkte inte på det.."., men det kommer att finnas saker att tänka på även efter nästa val. Oavsett vem som till slut kan väljas till statsminister.
Sajtvärd Katter iFokus
#22: SD, M och Kd har 47,7 %
S, V och C har 44,6 %
Mp och L åker ur.
Kan du inte räkna?
#22: C vänder kappan mot vinden. De har varit lite överallt tycker jag. Men nu hoppas jag att de håller sig på den sidan.