Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1095 ggr
charlie
0

Sveriges historia

Det är lustigt att historia som är skapad i de gamla Göta rikena inte är del av den Svenska historian.
Det är nog nätt och jämt att Arn får något media utrymme.
Jag kan slå vad om att ifall den hade utspelat sig i Uppsala, eller någonstans runt mälaren så hade den fått enormt mycket mer media exponering.

Så även fallet med filmen Beowulf. Har själv inte sett filmen, men har suttit och läst flera recensionern om denna. Jag vet inte ifall recensenterna har bristande historiakunskaper. Men ingenstans så framgår det att Beowulf kom ifrån Västergötland. De flesta historiker är säkra på att den gamla sagan/dikten om Beowulf har historisk bakgrund.
Det finns gravplatser, byggnader och korrekta beskrivningar om sjön Värnen etc.

Nu kommer min fråga.
Är det pga bristande historia kunskaper eller är det för att allt utanför gamla Svea riken inte är sveriges historia?

---

WiktZac
0

Fejden om hur sveriges vagga egentligen låg lär knappast någonsin försvinna. Och visst är det mängder med kunskap som försvunnit eller helt enkelt bara hamnat i botten på någon låda bara p g a lokal stolthet. Stolthet och dumhet kanske vore ett passande namn på en dokumentär? :o)

//Zac

charlie
0

Men man kan tänka sig det enorma medieubådet ifall en amerikansk animerad film där hjälten var en historisk figur ifrån Birka.

Jag tror ingen recensent eller nyhetprogram hade "förbisett detta".

---

blombuketten
0

Var det inte någon som gjorde en avhandling eller en dokumentär om "Sveriges vagga", att den skulle ha varit i Västergötland någonstans. Han blev totalt nedskälld……..eller är jag ute och snurrar nu?

Pernilla
0

Är det inte för att Beowulf mer eller mindre adopterats av anglosaxiska diktare? Har för mig att den första nedtecknade skildringen av Beowulf från medletiden är just engelsk.

Däremot kan jag ju hålla med dig Charlie om att det ibland är en lite absurd fixering vid Mälardalen och möjligen Gotland. Rester från en inte helt hälsosam strömning i Uppsala i 1900-talets början där man hävdade att inte bara Sveriges, utan hela den västerländska civilisationens vagga stått i Uppsala… man ägnade sig även åt att mäta huvuden och andra roligheter. Ledsen

Oskar
0

Svårt tycker jag att veta vad i historien man ska fokusera på. Och om nyare historia är viktigare än äldre. Tex lärde jag mig nästan inget om kolonialiseringen av Afrika trots att det skedde relativt nyligen och påverkade en hel kontinent. Däremot vet jag en hel del om hur man levde på stenåldern…

Oskar
0

Och för övrigt konstigt att vi inte marknadsför vår historia mer. Tänk om nobelpriset, vikingarna och Abba hade varit amerikanska! Vilken potential vi har där till turistattraktioner mm.

charlie
0

#4 Jo visst är det en saga, som kom till England från Götar som var på besök i England. Däremot så finns det, precis som för andra Vikingsagor, uns av fakta i dessa.

De flesta historiker är överense om att Beowulf är baserad på verkliga händelser, bland annat via utgrävningar i Uppsala.

---

AndersE
0

Om "Västgötaskolan" kan man läsa t.ex. på Wikipedia.

charlie
0

#8 Västgötaskolan har sin historieberättelse runt 1000 e.kr. Sagorna om Beowulf utspelar sig nästan 500 år innan Västgötaskolan.
Jag har lite svårt att utala mig om sannhingshalten i Västgötaskolans teorier.

Vad man dock vet är att de tidiga kungarna för Svearike var Götar.

---

AndersE
0

Det lilla jag har läst om Västgötaskolan har jag uppfattat så här:

När Gustav Vasa blev kung var han beroende av Uppsala för stöd. Som tack för hjälpen lät han Rudbeck skriva (förfalska) en historia som förhärligade Uppsalas roll. Rudbeck placerade t.o.m. Atlantis i Uppsala!

Alltsedan dess ska historieprofessorerna i Uppsala ha stått upp för sina företrädares historiesyn, och på så vis hindrat Sverige från att ompröva sin historieskrivning på det sätt som så många andra länder gjort.

Ovanstående är min minnesbild av vad jag läst, och behöver inte alla vara riktigt. Om det ändå ligger något i det så kan väl en felaktig bild av Beowulf passa in…?

blombuketten
0

Ja just det Anders, det var det jag var ute efter Glad.

Sandra76
0

Intressant!..nu när jag läser om detta så undrar jag om jag inte hört något om detta med Atlantis i Uppsala..men var? hmm ja varför ska inte vi ha ett Atlantis? verkar som om de flesta länder vill ha ett..(skämt alltså)

Pernilla
0

#12 Jo det stämmer att det fanns någon obskyr forskare som försökte förlägga Atlantis till Uppsalatrakten…Glad Minns inte namnet på rak arm, ska snoka.

AndersE
0

#13 se #10   ;-)

Pernilla
0

#14 Jaja. Vims vims. Glad