Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 1042 ggr
Staffan
0

Vänstervindar i sydamerika

En intressant utveckling är de vänstervindar som sedan några år tillbaka blåser i Latinamerika. Igårkväll stod det visserligen klart att Alvaro Uribe tog hem presidentvalet i Colombia men i övrigt går utvecklingen i en annan riktning.

Det var till exempel inte länge sedan något av länderna, jag minns inte vilket, tog majoriteten ifrån det amerikanska företag som skötte utvinningen av naturtillgångarna i en av landets största gruvor. Det finns fler exempel.

Jag undrar om USA gör någonting för att påverka denna utveckling och i sådana fall vad…

Mvh // Staffan

Ida
0

Jag tror att det var Ecuador som gjorde det. Mycket av "vänstervindarna" beror dock säkert på USA:s översitteri på många plan.

Staffan
0

Så kan jag också tänka mig att det är. Fascinerande att människor alltid strävar efter att jämna ut varandras åsikter…

// staffan

Bjorn_P
0

Många av de amerikanska företagen har ju blivit stater i staten i underutvecklade sydamerikanska länder, och ur ett liberalt perspektiv är det ju naturligtvis välkommet med krafter som motverkar den feodaliseringen av ett lands ekonomi.

Nu kan det ju gå till överdrift också, som jag tycker att det håller på att gå i Venezuela, men det är ju klart att det är Venezuela som ska rå om sin nationella ekonomi och inte företag som Exxon och Haliburton.

Staffan
0

Jag håller med dig helt och fullt.

Det skulle vara intressant att veta hur stort ansvar de amerikanska storföretagen tar för miljön och annat jämfört med till exempel Venezuela som land, på både kort och lång sikt.

Inlägget är låst för nya kommentarer