Trenden väntas vända - mer arbetslöshet 2008
http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/artikel_139865.e24
Hittade detta. Vad tror ni?
Vad ska folk med enbart grundskola i bagaget göra?
"På tre år, från 2005 till 2008, väntas sysselsättningen öka med 260000 personer. Det gör perioden till en av de tre bästa på 50 år. Bara en treårsperiod toppar det, åren 1998-2001."
Var det inte sossarna som satt vid makten då?! 
Sara

Läsa mera ….
Ingen har dött av utbildning.

Läsa mera ….
Ingen har dött av utbildning.
jag tycker det märks mera redan nu :(
Det finns jobb, men det är mest inom vården där man ska ha utbildningar.
att gå arbetslös idag och sen plugga är ju inte så lätt. Låna kanske inte alla kan göra pga dålig ekonomi

#3 Jag skulle jättegjärna plugga, vill läsa till socionom på högskolan, men får inte då jag inte klarar matten, att ta lån för att läsa något jag inte vill läsa känns inte rätt, dessutom har jag redan över 50 000 i studieskulder som jag tog för att skaffa mig gymnasiekompetens, tyvärr i onödan då jag stöp på matten,,, men när dottern flyttar hemifrån kanske jag tar itu med det igen, att plugga med barn hemma som har aspergers adhd tics är helt omöjligt, inte minst pga alla myndighetskontakter som hänger ihop med hennes problem,,,,för att plugga krävs att man kan konsentrera sig på det,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
# 3 Alla har inte läshuvud.
Nä, fram för mer gymnasiella yrkesutbildningar.
Sara

Nja, nu kommer jag låta hård här men plugga kan alla. Jag har själv gjort det. 3 år pluggade jag som vuxen, ensamstående med två små barn (ett års mellanrum på barnen) och studielån har jag trots dålig ekonomi. När jag började plugga funderade jag en hel del över detta med studielån och ekonomin, men beslöt att satsa för att komma vidare. Kan garantera att mina matematiska kunskaper är under all kritik, det är så man
. Jag höll på att stupa på just matten, men slet som ett djur och fixade den med nöd och näppe och en bra lärare. Alla andra ämnen gick finfint.
Jag tror att vill man något så bör man satsa och inte låta sig stoppas av än det ena och än det andra. Det tar några år med skulder att betala och allt sådant, men så är det för de flesta som studerar med lån. Tänk bara på att vi har den förmånen här i Sverige att vi kan studera oavsett ekonomi. Vi kan också överleva trots att vi sedan må betala igen detta lån.
Detta är min erfarenhet och ingen pekpinne till någon annan. Var och en må göra som den tycker är bäst.
Det finns dom som inte vill ha skulder. Det ska man inte behöva ha tycker jag. Jag är själv helt fri från dem, och det är oerhört skönt.
Fler kanske är berädda att låna pengar om det finns någon typ av jobbgaranti efter.

#8. Ja, självklart är det så. Alla vill inte ha skulder. Det vill inte jag heller ha. Fast när det gällde att bestämma sig för att studera och komma vidare så fanns två alternativ……antingen att inte studera och inga skulder ha, eller ta lånet och studera och komma vidare. Jag valde det senare och det har förbättrat min arbetssituation i alla fall. Men jag skriver ju bara utifrån mig själv, andra kan ju tycka annorlunda och det är helt ok det med.

Jobbgaranti är ju helt sjukt. Då kommer vi har hundratusentals ungdomar som "pluggar" till att bli TV-reporter. Det sundaste lån man kan ta är till utbildning. Är man arbetslös pga bristande utbildning så är ju effekten att man lånar pengar av samhället.
---
#10 Instämmer helt - att låna för att utbilda sig kan aldrig vara fel.
Har själv gått två helt olika utbildningar, med studielån till båda, för att jag efter några år i första branschen kom på att jag valt fel. Trist, men ångrar inte en sekund idag att jag tog den andra utbildningen, även om jag ökade på lånen.
mvh Martin
Ja, alla kan inte tänka lika dant.
Jobbgaranti finns såvitt jag vet i vissa utbildningar, eller iaf att 90procent av de som går klart utbildningen får jobb.
# 7 Nej, alla kan faktiskt inte klara av teoretiska ämnen. Har en vän som är ordblind, har dyslexi och har koncentrationproblem (ADHA).
Han klarar inte av att studera men han är en jä*el på att arbeta. Som det är idag kan han inte plugga så han får betyg eftersom det inte finns någon tillräcklig hjälp. (Han har prövat att gå på dyslexikurser i grundämnena men klarade inte av det.)
Hade det funnits yrkesprogram som fungerade som ett lärlingsjobb så hade han kanske kunnat få ett jobb som ex snickare. Istället har han fått sjukpension från försäkringskassan sedan dagen han fyllde 18 år.
Sara

#13. Nu hårddrar du det. Fast jag har å andra sidan en kompis som har dyslexi och har klarat sina studier alldeles utmärkt. Hon tillhörde de bästa i klassen.
#14 Hon säger ju bara att det faktiskt FINNS de som inte kan plugga, vilket du skrev att alla kan.

#15. Suck. Lite kan man ju tänka själv, eller hur? Jag skrev att plugga kan alla men för den skull menar jag självklart inte hela Sveriges eller världens befolkning. Ber om ursäkt till samtliga att jag inte skrev alla förutom den och den och den och den…………hoppas i alla fall att de flesta här inne hängde med på det jag skrev och förstod vad jag menade. Dessutom skriver jag att jag utgår från mig själv och att andra kanske tycker annorlunda och att det är ok det med…..så vad är problemet?
Problemet är att du skriver ALLA, då du menar de flesta :)
Kan ju vara bra att skriva rätt så man slipper försöka förstå det du skriver ;)

#17. Om man ska tänka så som du gör och hårddra allting så kan man inte ens skriva som jag gjorde nu……ordet allting menas ju allting och inget annat. Man kan aldrig säga aldrig och inte heller alltid, för då blir det fel osv osv. När man pratar (skriver) så kan man inte hela tiden förklara vartenda ord bara för att någon hakar upp sig på en enda sak man skrivit, istället för att förstå helheten i det som faktiskt skrevs.
För all del, jag kan ändra på det jag skrev ovan och istället skriva de allra, allra flesta kan plugga, inte ALLA, men nästan alla. Förutom en och en annan. Jag kan inte säga att en dyslektiker inte kan plugga, då min erfarenhet säger att de kan just det. Med lite annan pluggteknik så går det. Jag vet också sådana med hela bokstavkombinationen som har klarat sig så där kan jag inte heller säga att just de inte kan plugga. Jag vet också förståndshandikappade (som många tror är mer eller mindre dumma) som fixat studierna, på ett eller annat sätt. Därför vet jag inte var gränsen ska dras mellan alla och de flesta.
#17 Och man kan inte heller använda "garanti" om 90%, med tanke på annan tråd. :o)
mvh Martin
#19 Det gör dom ju :)
#17 Haha ok. Ser inte varför du tycker det är så konstigt att jag tycker man ska skriva "de flesta" då det är de man menar ist för att skriva "alla" :) På dåligt humör idag?

Ungdomens i dagens läge är för slöa och har 1000 bortförklaringar till allt. NÄ Fan lite dask i stjärten hade inte skadat så de fick lära sig kämpa lite.
HERA VILL DE EJ TA CSN lån . Vilken planet bor de på ?
FAN kämpa lite är ej farligt.
De tror att alla skall hjälpa dem, har de ej hjälpen skall ngn annan hjälpa. TA lån HALLÅ det är väl din väg ut. Eller så har man föräldrar som skiter pengar. MEN då lär sig ungdomen ej ens vad pengar är värda.
NÄ bort med alla internet och skjuts hit skjuts dit. När en annan var ung fick man va glad om man ej frös när man skulle någonstans. NU kan ej ens ungarna cykla 20 minuter om det är kallt ute.
VAR ÄR vi på väg ?
# 14 Jag menade inte att hårddra det men det finns faktiskt en hel del människor med lättare psykiska handikapp/funktionshinder osv som inte kan plugga teoretiskt men hade klarat en lärlingsutbildning.
Genom att kunna visa sig själv och andra i omgivningen att man kan klara ett lärlingsjobb så höjer man sin självkänsla. Det ger en ökad livskvalitét samt det blir billigare för samhället när en hel del människor slipper få pengar från Försäkringskassan.
Lärlingsutbildning skulle även passa många arbetslösa eller människor som vill sadla om.
Sara
#22 Du vet tydligt inget om dagens ungdom. Då bör du inte uttala dig om den heller.
konstigt detta.. i Anders tråd står det att arbetslösheten blir LÄGRE och här står det att den blir HÖGRE…
jisses! Vad ska man tro?
Det står att den i början av 2008 blir lägre, men att den sedan i slutet av året blir högre igen.
#25 Om man vill se att det händer positiva saker så är det lätt att hitta stöd för den tesen.
Om man vill alltså…
Och åter igen kommer AndersE med skitsnack!
En dag kanske till och med du, lär dig att inte lägga ord "i munnen" på folk och lär dig ren vett!
Så långsökt att jag vet inte vad.
# 27 Ge dig! Sluta hacka på Hera!!! Vart har Hera skrivit att vi borde stoppa invandringen i den här tråden?
Hera har all rätt att ha sina åsiker även om du inte håller med henne.
Sara
Och anders, du bör nog ta bort din kommentar om mig, för det är lögn. Jag startade INTE denna tråden för att visa att vi bör stoppa invandringen. Jag startade tråden för att jag hittade länken och jag tyckte det var intressant. Så din kommentar är ren och skär lögn, den bör du ta bort snarast!
Jag tycker inte att människor som du ska sitta och hitta på saker om andra. Tror nog att många håller med mig. Håll dig till ditt och skriv inte skit om andra!
#28, 29 och 30. Jag ber om ursäkt! Kommentaren är redigerad…
Tack .
Men så är det ju med allt. Man finner det man söker.
Precis som du gör.
Nu var detta inget jag sökte, utan hittade en länk till sidan från HD. Läste det och fann det intressant och ville se vad andra tycker och tänker om det.

Läser man i länken som Hera länkat till så ser man att ungdomar med bara grundskola i bagaget kommer att få det svårt med jobb. Alltså finns det all anledning till studier, även om det kostar.
#23. Ja, om man nu bortser från den del som inte kan studera, av olika anledningar, så hindrar det fortfarande inte personer som kan studera att göra så, trots lån. Min erfarenhet är visserligen att de "allra flesta" kan studera, oavsett handikapp, med hjälp. Det finns t ex blinda och synskadade som klarar samma utbildning som vilken som helst, fast med en annan typ av hjälp. Den som är dyslektiker kan studera med hjälp osv. De kan ju ta körkort, hur kan de det om de det om de inte klarar teorin??????
Vad jag inte riktigt förstår är att när jag skrev som jag gjorde ovan, efter att en del skrivit att de inte vill ta lån, så tas olika handikapp fram som motivering till att man inte kan skriva alla.
Nä Hera, jag var inte på dåligt humör igår och är det inte idag heller
.
Blombuketten: okey, bra :)

Måste väl vara bättre att plugga iställeä för hänga på forum dag ut och dag in iallafall. Berika livet med något vettigt;)
Dagens ungdom är ruskigt slöa!
# 35 Snacka om att dra alla över en kam! Tyvärr är det bara de "slöa" ungdomar som det hörs om, inte alla de som pluggar och arbetar extra.
Sara
#35 Tycker minsann att du hänger här inne mkt själv, är du också slö, som "alla" ungdomar?

#35 Tycker minsann att du hänger här inne mkt själv, är du också slö, som "alla" ungdomar?
STÄNDIGT BRÅK SJUK ??????
**_JA JAG KLADDAR NER ALLA FORUM MED MIN NICK !
SKAFFA DIG ETT LIV ISTÄLLET FÖR HÄNGA HÄR 24 H OM DYGNET FINNS EJ MÅNGA STRÄNGAR DU EJ SKRIVIT I._**
Klagar man på alla ungdommar och kallar dem slöa så får man faktiskt ta att en annan säger emot, då det är felaktigt. :)
Och det är väl klart jag skriver i de trådar jag har ngt att skriva i, vi är på ett FORUM!