Fel Blockpolitik?
I höstens Budgetförhandling såg Amnestifrågan ut att vara den viktigaste i Mp, som fick medhåll av V, varpå S oväntat böjde sig och förlorade sympatisörer, när man tidigare röstat med M. Fp har helt klart samma fundamentalistiska syn på invandringspolitiken och Biståndets storlek som Mp och V sedan många år, dessa tre verkar höra ihop om något man anser vara bland det viktigaste som finns. M har rakt motsatta åsikter emot Fp i dessa fall, så är egentligen Fp och S i rätt block när S regerat med hjälp av C förut?
Blockpolitiken bygger väl på ideologi och gemensamhet i de stora linjerna - inte på enstaka sakfrågor. Genom åren har det ju funnits en mängd frågor där skiljelinjerna inte följt blockgränsen.
Att amnestyfrågan skulle vara den viktigaste för s, v eller fp har jag mycket svårt att tro.
Det stämmer ju att s och c regerat ihop - men det var ju 50 år sedan! Vad har det med amnestypolitik att göra???
Mp hade amnestifrågan på topp i höstas.
S har regerat med C som stöd skrev jag.
#2 OK, men du menar alltså att just amnestyfrågan skulle göra nuvarande blockpolitik omöjlig - eller?
De frågor som oftast pekas ut som svåra för de respektive blocken är väl annars utrikes- och EU-politik för vänstern och kärnkraften och möjligen skatterna för alliansen.
Tidigare var försvarsfrågorna en sådan fråga för vänsterblocket (vilket orsakade en s-c-uppgörelse just där) men numera får ju t.o.m. kommunisterna påverka de frågorna. En total omöjlighet tidigare.
Amnesty är engelska och en organsiation.
Amnestifrågan som var i topp för Mp, har lugnat sig tillsvidare men just de, V och Fp är ganska lika på denna punkt, som inte avgör någon regering.
Och nu vill jag sova.
Om frågan inte avgör någon regering avgör den väl inte blockpolitiken heller?
(Du har rätt i skillnaden mellan amnesty och amnesti! Tack för påpekandet!)