Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 1019 ggr
Enrik
0

Fel Blockpolitik?

I höstens Budgetförhandling såg Amnestifrågan ut att vara den viktigaste i Mp, som fick medhåll av V, varpå S oväntat böjde sig och förlorade sympatisörer, när man tidigare röstat med M.   Fp har helt klart samma fundamentalistiska syn på invandringspolitiken och Biståndets storlek som Mp och V sedan många år, dessa tre verkar höra ihop om något man anser vara bland det viktigaste som finns.   M har rakt motsatta åsikter emot Fp i dessa fall, så är egentligen Fp och S i rätt block när S regerat med hjälp av C förut?

AndersE
0

Blockpolitiken bygger väl på ideologi och gemensamhet i de stora linjerna - inte på enstaka sakfrågor. Genom åren har det ju funnits en mängd frågor där skiljelinjerna inte följt blockgränsen.

Att amnestyfrågan skulle vara den viktigaste för s, v eller fp har jag mycket svårt att tro.

Det stämmer ju att s och c regerat ihop - men det var ju 50 år sedan! Vad har det med amnestypolitik att göra???

Enrik
0

Mp hade amnestifrågan på topp i höstas.

S har regerat med C som stöd skrev jag.

AndersE
0

#2 OK, men du menar alltså att just amnestyfrågan skulle göra nuvarande blockpolitik omöjlig - eller?

De frågor som oftast pekas ut som svåra för de respektive blocken är väl annars utrikes- och EU-politik för vänstern och kärnkraften och möjligen skatterna för alliansen.

Tidigare var försvarsfrågorna en sådan fråga för vänsterblocket (vilket orsakade en s-c-uppgörelse just där) men numera får ju t.o.m. kommunisterna påverka de frågorna. En total omöjlighet tidigare.

Enrik
0

Amnesty är engelska och en organsiation.

Amnestifrågan som var i topp för Mp, har lugnat sig tillsvidare men just de, V och Fp är ganska lika på denna punkt, som inte avgör någon regering.

Och nu vill jag sova.

AndersE
0

Om frågan inte avgör någon regering avgör den väl inte blockpolitiken heller?

(Du har rätt i skillnaden mellan amnesty och amnesti! Tack för påpekandet!)

Inlägget är låst för nya kommentarer