Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 1222 ggr
AndersE
0

Ännu lägre arbetslöshet!

"Lägst arbetslöshet i EU i oktober hade Danmark med 2,9 procent, följt av Nederländerna med 3,1 procent. Högst arbetslöshet hade Slovakien med 11,2 procent. Sveriges arbetslöshet låg enligt EU:s sätt att mäta på 5,8 procent."

Källa: HD

----------------

"Alla tecken pekar på att det blir en fortsatt rekordstark arbetsmarknad i Skåne nästa år. Kombinationen av svensk och dansk efterfrågan är förklaringen, skriver Länsarbetsnämnden i en ny prognos. Tillskotten kommer framför inom den privata sektorn, där det är bygg- och tjänstesektorn som sticker ut, medan industrisysselsättningen troligen försvagas. Inom den offentliga sektorn ser det dystrare ut, trots förbättrad offentlig ekonomi till följd av högkonjunkturen. Nästa år väntas ytterligare 9 200 nya jobb skapas i Skåne och samtidigt beräknas ytterligare 12 200 personer börja arbetspendla till Danmark. Om även årets stora tillskott räknas in handlar det om totalt 28 000 fler sysselsatta under två år.

----------

"Därmed bör arbetslösheten fortsätta att sjunka. Samtidigt växer efterfrågan snabbare än tillgången på arbetskraft inom vissa yrkeskategorier. Bland 205 jobb som granskas i Yrkesbarometern bedöms det bli brist inom närmare en tredjedel.
- Det har aldrig varit brist i så många yrken som nu."

-------------

"Det är fortfarande västra Skåne, Helsingborgs- och Malmöområdet, som är tillväxtmotorn. Den egna arbetsmarknaden utvecklas positivt samtidigt som närheten till Danmark bidrar till den starka tillväxten."

-------------

Brasklapp: Just i denna heta tillväxtmarknad finns enligt uppgift ett undantag. I någon okänd ort - där Hera bor, och vägrar flytta från - råder istället stora problem. Arbetslösheten ökar, invandrare tar de få jobb som eventuellt finns, och allt är dyster och eländigt.

Men bortsett från det har vi det fint i Skåne!

;-)

AndersE
0

"I dag finns 1 931 personer som har nystartsjobb i Skåne. Av dem är 623 kvinnor och 260 ungdomar.

"Skånes arbetsmarknad har varit oerhört stark hela året och många av företagen som har anställt personal har tagit tillvara den möjlighet nystartsjobben innebär", säger länsarbetsdirektör Agneta Roström i en kommentar.

Men Arbetsförmedlingen startar en informationskampanj för att nå ut till ännu fler arbetsgivare.

Nystartsjobb ska stimulera arbetsgivare att anställa personer som varit utan arbete länge. Arbetsgivaren slipper då att betala arbetsgivaravgift under en begränsad tid."

Så härligt det är att leva med en alliansregering!  

:-)

AndersE
0

Goda nyheter leder sällan till debatt…

Karmatarerskanise
0

Eller så orkar folk inte "disskutera" med dig.

blombuketten
0

Ja, om man läser länken som Hera la in i den andra tråden "Trenden väntas vända……" och dina länkar så undrar man "vem i hela världen kan man lita på"? Dessutom står det i Heras länk att "-Ökningen bromsar in, konstaterar Ams-chefen Bo Bylund, men påpekar att nivån ändå varit rekordhög de senaste åren." Då undrar jag vad som menas med de senaste åren, för Alliansen har ju inte suttit i regering så länge. Så att "goda nyheter" sällan leder till debatt vet jag inte. För är nyheterna så goda, eller vad? Beror ju på vilken länk man läser.

AndersE
0

#4 Nu handlar ju mina länkar om Skåne. Kanske är det eländigt i resten av Sverige? Liksom i den lilla del av Skåne som Hera bor i…?

Om jag bara utgår från min lilla värld så noterar jag att jag aldrig sett så mycket trafik på E6:an som nu. Jag har kört samma sträcka under 8 år och just nu är det makalöst. Dåligt för miljön, men goda tecken på full fart…

Jag noterade också nyligen att flygtrafiken ökat med över 13% i en del av svenskat luftrum det senaste året! Också det tecken på att hjulen rullar för fullt.

Det är ju mycket möjligt att en vändning kommer, men jag ser den inte ännu.

Sara
0

# 4 Arbetsökningen började redan år 2005 står det i Heras tråd och då satt sossarna vid makten.

Sara

jen
0

#6 ja, det stämmer. Men det vill nog inte något borgerligt parti erkänna Generad

AndersE
0

#7 Varför inte det? Sossarna hade redan schabblat bort en högkonjunktur. Den gpngen talades det om "jobless growth" och man började tro att en högkonjunktur inte längre skulle ge så många nya jobb.

Den här gången är vi också inne i en högkonjunktur - som varken sossarna eller alliansen kan ta åt sig äran för. Skillnaden är att denna gång ökar sysselsättningen rejält.

Det har nämnts från olika håll att sysselsättningsökningen till 2/3 beror på högkonjunkturen och till 1/3 på alliansens åtgärder.

Sara
0

# 8 Vadå schabblat bort? Högkonjunkturer övergår i lågkojunkturer som sedan övergår i högkonjunkturer. Kallas för konjunkturcykel.

Sossarna hade en bättre arbetslöshetsperiod under åren 1998-2001 än vad som är nu.

Från vilka håll har det nämnts sysselsättningsökningen till 2/3 beror på högkonjunkturen och till 1/3 på alliansens åtgärder?

"På tre år, från 2005 till 2008, väntas sysselsättningen öka med 260 000 personer." Sysselsättningsökningen började redan år 2005 då sossarna satt vid makten.

Sara

AndersE
0

#9 Du kanske skulle plugga lite nutidshistoria?

Under tiden kan du läsa här…

(Så slipper jag skriva samma saker en gång till!)

Sara
0

# 10 Så du menar att Wikipedia samt E24 har fel?

Sara

AndersE
0

#11 Nej, var har jag hävdat det?

AndersE
0

#11 Om du gillar Wikipedia kan du läsa här…

Sara
0

# 10 Vad annars får dig att tycka att jag borde läsa nutidshistoria från mitt inlägg # 8?

Från din länk: "Prior to the 1990's, most economic recoveries led to employment increases relatively rapidly. However, starting with the 1991 recession the employment recoveries have been historically slow."

1982 - 1991 var regeringen socialdemokratisk 1991-1994 Moderatisk.

Detta tolkar jag som att innan -90 så ökade ekonomin och anställningarna men från -91 så blev de sämre igen.

Sara

AndersE
0

#14 Har man gott minne behöver man inte studera nutidshistoria. Göran Persson nådde aldrig sitt arbetslöshetsmål - han pratade om hur högkonjunkturen skulle fixa det, men det hände inte…

Då skyllde man på "jobless growth". Det som händer nu är ett bevis på att sysselsättningen ökar vid högkonjunktur - med rätt politik.

AndersE
0

Följande från AMS:

"Antalet nya platser som anmälts till Arbetsförmedlingen uppgick i november till 66 000, vilket är den klart högsta novembernivån på flera decennier"

" Arbetsförmedlingen relaterat till arbetskraften (Enligt SCB:s tidigare definition.) är nu nere i 3,1 procent, medan 1,4 procent deltar i arbetsmarknadspolitiska program med aktivitetsstöd."

"Rekryteringssvårigheterna ökar framför allt inom teknik- och datayrken, men också för andra yrken inom den privata tjänstesektorn, till exempel transport och revision. I viss mån gäller detta också yrken med högskolekrav inom den offentliga tjänstesektorn. Däremot ökar inte längre bristen på arbetskraft inom industri- och byggnadsyrken."

(OBS - ökar inte längre…)

"Under november varslades 2 800 personer om uppsägning, en nedgång med 1 500 från oktober förra året. Antalet varsel har mer än halverats inom tillverkningsindustrin."

"Den nystartade jobb- och utvecklingsgarantin, som riktar sig till arbetssökande med långa inskrivningstider, har på fyra månader vuxit till att omfatta 26 000 deltagare.
Aktivitetsgarantin avvecklas successivt och vid senaste månadsskiftet omfattade den 11 000 personer."

"2,0 procent av arbetskraften, 94 000 personer, hade olika former av arbete med stöd. Det är 19 000 färre än vid samma tidpunkt förra året."

Vad vi ser är alltså att människor får riktiga jobb. Det är ingen (s)-politik där man döljer arbetslöshet i "åtgärder". Att den här fantastiska utvecklingen inte kommer att fortsätta i samma takt i det oändliga innebär närmast att den positiva utvecklingen flackar - knappast att det är en vändning på gång.

Väldigt positivt tycker jag detta är:

"I november var 52 000 inskrivna som deltidsarbetslösa på Arbetsförmedlingen. Det är 11 000 färre än under motsvarande månad i fjol. Antalet timanställda har minskat med 20 000 till 75 000 personer. "

Sara
0

# 15 Ökningen började redan 2005 och inte efter alliansen kom till makten. se inlägg #9

Sara

AndersE
0

#17 Javisst. Högkonjunktur.

Skillnaden är hur alliansen förvaltar denna högkonjunktur, jämfört med hur vänstern gjorde det.

blombuketten
0

Alliansen och vänstern? Då kan man väl lika gärna skriva högern och vänstern Fundersam?

Sara
0

# 18 Hur väl denna regering förvaltar högkonjumkturen lär vi inte se förren om ett par år minst.

Sara

AndersE
0

#20 Nej, visst kan man vänta. Fast för oss som är villiga att se syns det jättemycket just nu.

;-)

BENNYP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anders varför har du så tråkiga inlägg ?

ANDÄRS sover du i blåa sängkläder med eller ?
Blåa skjortor ?
Jobbar du för Moderaterna ?

DU är bara 2 much ibland.

AndersE
0

#22 Nu ansträngde du dig lite va? Annars får jag mest intrycket att du snubblar lite över tangenterna innan du publicerar.

Varför inte ta som Nyårslöfte inför 2008 att tänka innan du skriver? Det kan vara välgörande…

(Fundera också på om din bild inte ändå mest är ett internmeddelande till dig själv…)

BENNYP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fjäder i hatten anders du har lite humor med .
Men du blir ändå inte kingen för mig det är han på bilden.

HA nu en god julo och ett gött nytt år.

AndersE
0

#24 ;-) God Jul!