Twitter-aktien rasar
Twitters aktie tappade omedelbart en femtedel av sitt värde i förhandeln på Wall Street efter det att Elon Musk i ett inlägg på just Twitter meddelat att han tillfälligt pausat affären, i vilken det sociala nätverket värderas till 44 miljarder dollar (cirka 450 miljarder kronor).
Musk förklarar pausen med att han vill avvakta en kartläggning av andelen spam- och fejkkonton på Twitter.
https://www.gp.se/ekonomi/kursras-f%C3%B6r-twitter-sedan-musk-pausat-k%C3%B6p-1.72631230
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ibland känns det som om han rör om i gyttjan för att han kan. För att det roar honom att se hur hela världen blir hysterisk om han snyter sig med ett visst märke på näsduk eller inte.
"I'm too old for this shit."
#1: Ja, det är inte omöjligt att det är så. Köpet har ju tydligen inte gått igenom än, så han kanske inte genomför det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Twitter tvärvänder. Enligt en granskning av nyhetsbyrån AFP har bolaget nu helt slopat de kritiserade stämplarna ”statsanknutet” och ”statsfinansierat”, som flera mediebolags Twitterkonton märkts med på sistone.
Läs mer här:
https://www.svt.se/kultur/afp-twitter-backar-om-kritiserade-stamplar
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Så om man har ett tillägg i sin browser som blockar de med en blå bock så har man en adblocker.
"I'm too old for this shit."
Elon Musk verkar vara inställd på att "förstöra" Twitter helt och hållet. Nu har han ersatt twitterfågeln med sitt eget "X" och stängt av så att man bara kan läsa på twitter om man har ett konto.
https://www.gp.se/ekonomi/twitterf%C3%A5geln-%C3%A4r-borta-ersatt-med-ett-x-1.105582744
#5: Jag tycker personligen att han kunde hållit sig bort från Twitter-köpet. Hans styrka handlar om andra saker som följer fysikens regler.
Men trots det, ska man inte underskatta att Elon Musk spelar ett annat spel än vi andra. Han tar sig an dom mest "omöjliga" uppgifter för att ingen annan vågar och han tänker 10x längre än vi andra.
Medan dom flesta tror att Twitter alltid ska vara så som Twitter varit senaste 15 åren, tänker han att det ska vara något mer. Och då finns en större poäng att ha ihjäl fågeln.
Så "Don't bet against Elon Musk", som man brukar säga.
Men jag hade ändå föredragit att han fokuserat på SpaceX och Tesla istället.
Mvh // Johan
#6: Såvitt jag förstått är det rätt många som slutat skriva på X nu sedan det börjat bli tillåtet att sprida konspirationsteorier och annat utan någon som helst faktakoll. Det gör att användarantalet sjunker hela tiden och företagen drar sig för att göra reklam där.
Vet att du är ett stort fan av Elon Musk, men håller med dig om att han skulle låtit Twitter vara och hållit sig till SpaceX och Tesla.
#7: Ändå fascinerande att så många påstår sig tycka så illa om både Elon och Twitter sedan Elon köpte det, men trots det inte kan hålla sig borta. Och ingen av konkurrenterna verkar kunna skapa något bättre. Metas Threads hade många initiala signups, men sjunker som en sten nu.
Jag skulle vilja säga att jag är ett större fan av vad Elon Musk tar sig an och lyckas med trots minimala chanser till framgång, än personen Elon Musk. Speciellt efter dom senaste två åren där han blivit mer politisk och gnällig.
På något sätt verkar det som att dom flesta smarta och välutbildade män, speciellt när dom blir lite äldre, tror att dom är experter på allt bara för att dom är superduktiga på ett ämne. Elons uttalande om allt möjligt tycker jag faller precis in i det mönstret.
Samtidigt har jag sinnessjukt stor respekt för att han (och Tesla) i princip på egen hand på allvar fått transporter att bli mer hållbara, energilagring som fasar ut kol och förnybar energiproduktion och micro-grid.
Hur många gånger har inte Tesla blivit uträknade och utskrattade? Och nu är Model Y den bäst säljande bilen (oavsett drivmedel) i EU och många andra delar av världen.
Mvh // Johan
#8: Har personligen inga svårigheter att hålla mig borta från X - och hade det inte från Twitter heller - eftersom jag aldrig har haft något konto där. 😉
Det har förvisso hänt att jag läst något som någon har länkat till, men annars kollar jag aldrig vad som skrivs där.