Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 1294 ggr
Enrik
0

Statliga artistlöner?

Statliga artistlöner?

Jag har inte tid med fildelning och har förbjudit det i mina datorer, men har fildelningsnarkomaner i släkten som alltid tyckt det vara bättre att tanka utrikes, så jag har lite koll.

En skitunge i TV (Nyheterna?) tyckte att "det ska vara gratis att dela något, artisterna ska få betalt ändå", av staten eller vemdå?

Kaj
0

Ja vem ska betala?

Själv anser jag att skiv- och filmbolagen lite får skylla sig själva!
De har inte följt med i Internet utvecklingen utan tror sig fortfarande kunna styra distributionen av media. Hade de varit smarta hade de själva satt upp sajter med sitt media till överkomliga priser (säg 15:- för n CD och 50 för en DVD eller liknande). Då hade problemet med fildelning inte varit så stort

OK  då undrar väl många om de skulle kunna överleva och vad artisterna skulle förlora. >Faktum är att på en CD som kostar ca 180 kr idag går ca 15 kr till artisten. Resten tar skivbolaget för utgifter baserat på distributionskostnader och egen vinst.

AndersE
0

Det finns - som jag ser det - (minst) två sidor av det här myntet.

Som kaj säger så är "branschen" väldigt långsamma. Man borde kunna hantera detta på ett betydligt mer kreativt och smidigt sätt.

Å andra sidan så är det skrämmande att moral och etik kräver att risken för upptäckt vid missbruk ska vara stor. Det tyder på att vi aldrig kommer att klara oss utan betydande polisinsatser för kontroller och övervakning.

Det enda som hindrar oss från att roffa åt oss på andras bekostnad är tydligen risken att åka dit… Sorgligt.

Erik
0

Nej, Anders. Jag vågar påstå att den största majoriteten faktiskt har ett samvete som ligger emellan också, förutom risken. Frågan är om man uppfattar piratkopiering som någonting omoraliskt eller inte.

AndersE
0

#3 Fast de märkliga försvar många har för sitt handlande tyder på att man nog vet att man gör fel.

"Jo, men i och med att jag laddar ner så blir låten mer känd och då önskas den på radio och så får han stimpengar - så egentligen gynnar jag artisten ju…"

Är exempel på vad jag får höra.

Eller att det är egentligen skivbolagens fel, och de är ju så rika ändå. Och i en annan sträng här inne så var fildelning bra eftersom det skulle få artisterna att turnera mer…

Moral - njae?

charlie
0

Jag tycker att ALLA argument som jag hört för piratkopiering/fildelning är önsketänkande, en slags personlig hjärntvätt för att övertala sig själv om att man inte gör fel.

HUR kan någon överhudtaget säga att priset är det som skapar piratkopieringen? Den kommer alltid finnas för att folk är snåla, det kommer finnas om så en CD skulle kosta 10 kr. Ska det vara så att den enskilde konsumenten själv ska sätta priset precis i köpögonblicket, är det det som är rättvisapriser?

Tycker man att 180 kr är dyrt för en CD, KÖP DEN INTE!

Eller tanka ner den från iTunes för 90 kr.

---

Oskar
0

Håller med Charlie, prissättningen är inte relevant i diskussionen om piratkopiering. Det finns många produkter som har ett värde som inte är kopplat till tillverkningskostnaden, tex kläder, och så måste det ju få vara.

Oskar

johan
0

Jo. Priset är visst relevant. Det finns en gräns för när det blir värt mer att ha köpt produkten lagligt och sluppit det strul som fildelning kan innebära.

Om det fanns filmer att köpa digital för säg 50-100 kr hade jag köpt massor med film. Nu hyr jag den mesta filmen istället. Ladda ned har jag tröttnat på sedan jag fick ADSL istf fiber…

Mvh // Johan

charlie
0

Men, bara för att man har möjlighet (en rånarluva och revolver) betyder det inte att man bara kan råna en bank för att man misstycker i deras prissättning.

---

johan
0

#8: Nej, men om det skulle kosta 1000 kr för en biobiljett och 500 kr för popcornen på bio, så skulle det inte längre vara värt att gå på bio, men man kommer ändå vilja fortsätta se på film.

Film- och skivbranchen har och har haft chansen att för länge sedan minska piratindustrin genom att ge kunderna de produkter dom vill på det sättet de vill ha dom. Istället har man försökt kväva kundernas önskan för att kunna fortsätta sälja något som dom tycker att kunde ska köpa.

Jag tycker inte det är rätt att piratkopiera, men jag anser ändå att branschen har alla möjligheter i världen att mer eller mindre kväva behovet av det om de säljer rätt produkter till rätt pris.

Mvh // Johan

Oskar
0

#7 Då tycker vi olika. :)

Jag tycker inte priset har någon betydelse i frågan om det är moraliskt/lagligt eller inte. Det är upp till företaget att sätta priset. Om vi anser en produkt/tjänst så viktigt att alla ska ha tillgång till den så ber vi våra politiker fixa det. Så som det ordnat sjukvård, militär och annat.

Däremot så borde företagen inse att det finns de som kommer att piratkopiera därför att de tycker priset är för högt. Men som sagt, vill de ta 1000 kr för en cd så är det upp till dem.

mvh
Oskar

Erik
0

Tycker det är ganska kul med diskussionen. Självklart har priset en inverkan på människors agerade. Det kanske inte påverkar principerna, men det påverkar realiteten.

Som en kul detalj kan jag säga att jag själv köpt ett antal dyra varor efter att först ha "stulit" dem. Så jag är tämligen säker på att kopieringen varit lönsam för företagen. I mitt fall. Om jag inte kunnat få smak för produkten hade jag helt enkelt aldrig köpt den. Det gör det förståss inte rätt att kopiera, men det visar att många av de irrelevanta argumenten faktiskt är riktiga. I praktiken. I principdiskussionen har ni rätt.

Oskar
0

#11 Principen har sällan något med realiteten att göra. Och moral och lag går inte alltid hand i hand heller. :)

Oskar

AndersWallner
0

Sverige gick igenom samma diskussion när kassettbandet kom. Då löste man det med en kassettavgift, som gick till upphovsmännen. Det går att göra nu också.

/Anders, miljöpartist

charlie
0

#13 Typiskt apdåligt förslag. Varför ska jag som inte piratkopierar, finansiera artister ytterligare en gång?

---

Erik
0

#14 - Enda bristen i uttalanden som #14 är att jag upptäckt att alla piratkopierar. Jag har diskuterat frågan med övertygade människor som absolut anser att all kopiering är fel, men när man börjar fråga dem vilka program de har på sin dator och hur mycket de har betalat för dem så måste de backa.

Jag törs påstå att jag kan hitta en eller annan olaglig kopia även hos dig, om jag får leta.

Däremot håller jag med om att kassetavgiften är en dålig idé. Det bör rimligtvis vara kopieringen som ska beskattas, inte införskaffandet av t.ex. media som kan användas till fullt lagliga ändamål.

Terrierlina
0

#15, jag tror faktiskt inte att jag har några olagliga kopior!

charlie
0

Erik du kan få låna min dator under 1 timma och leta!

---

Staffan
0

#17 (charlie)

En timme bara? Har du något att dölja?

Flört

// staffan

charlie
0

Nej jag gillar min Macbook för mycket för att vara utan den längre än så ;)

---

Inlägget är låst för nya kommentarer