Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1109 ggr
Staffan
1

Satellit-tv

Jag har med intresse följt debatten kring fildelning och vill fråga er vad ni tycker i en annan närbesläktad fråga; satellit-TV.

Tycker ni att det är okej att avkoda den tv-signal som sänds över landet via satellit? Företagen skickar ju sändningen på min tomt oavsett om jag har bett om den eller inte, får de inte då skylla sig själva om jag lyckas avkoda den?

// staffan

AndersE
0

Nej!

(Han ställde ju sin bil utanför mitt hus. Då får han ju skylla sig själv om jag lyckas dyrka upp låset och sno den…)

Oskar
0

Nej!

johan
0

Nej, det låter märkligt. Isf skulle ju vem som helst också få rätt att avlyssna dina mobilsamtal, för du skickar ju ut samtalet i etern.

Mvh // Johan

Staffan
0

#1 (Anders)

Dålig liknelse. Att stjäla någon annans egendom är ju något helt annat som dessutom orsakar direkta kostnader för den andre. Jämför hellre med om någon ställer en skål med chips på ditt soffbord…

#2 (Oskar)

Varför inte det?

#3 (Johan)

Du har en poäng. Å andra sidan är det avlyssning ett brott i sig vilket gör att det blir en opassande liknelse i det här fallet.

// staffan

johan
0

#4: Du menar att avkoda krypterade signaler som du inte betalt för inte är ett brott i sig?

Med din chipsliknelse menar du med andra ord att om jag ställer min låsta cykel på stan så ska vem som helst att ha rätt att ta den och dyrka upp låset? Cykeln står ju bara där och låset är ju relativt enkelt att få upp med lite kylspray och en inverterad domkraft…

Mvh // Johan

Staffan
0

#5 (Johan)

Nej, med min chipsliknelse vill jag snarare säga att någon har tagit sig in på min tomt i mitt hus och ställt en skål med chips där som jag inte bett om. Ifall jag äter upp chipsen får faktiskt ägaren till dem skylla sig själv.

Att likna det vid att bryta sönder låset till en cykel och stjäla den är ungefär lika dåligt exempel som Anders kommer med i #1

Mvh // Staffan

bjorsa
0

Tänk istället att dom skickar ut signalen okrypterad men upplyser allmänheten om att bara dom som betalt för just kanalpaketet får titta hur gör man då med dom som tittar fast dom inte får ?

mvh/bjorsa

AndersE
0

Staffan, du menar att en del av "etern" är din egendom och om man förser den med något så är det ditt?

bjorsa
0

#8 Men ens satelittmottagare och vardagsrum är väl ens eget ?

mvh/bjorsa

AndersE
0

#9 Och…?

Staffan
0

Jag ska ta ett annat exempel:

För några år sedan köpte min kära mor en symaskin. Symaskinen fanns i två olika modeller; en billig och en dyr. Den dyrare hade fler funktioner än den billiga vilket motiverade det högre priset.

Min mor valde den billigare symaskinen och betalade det lägre priset. Min kära far, en händig man, upptäckte att det i symaskinen fanns ditmonterade spärrar som begränsade funktionaliteten på symaskinen. Dessa lyckades han plocka bort och vips så hade morsan samma funktionalitet på sin maskin som någon som betalat avsevärt mer hade på sin.

Begick mina föräldrar ett brott?

// staffan

AndersE
0

#11 Nej, såvida det inte står i någons sorts avtal (som ingås vid köpet) att man förbinder sig att inte göra så. Jag tänker på t.ex programvara som man ju inte får behandla hur som helst bara för att man köpt det - licensen hindrar det.

Normalt sett disponerar man annars det man köpt.

bjorsa
0

#10 Jo den kodade  signalen hamnar ju i min mottagare å mitt vardagsrum vare sig  jag vill eller inte .

mvh/bjorsa

AndersE
0

#13 Jag förstår. Inuti mottagaren får väl betraktas som i min egendom…

Fast om grannbarnen råkar sparka in en fotboll på min gräsmatta anser jag ju inte att jag förfogar fritt över den…

Staffan
0

#14 (Anders) 

> om grannbarnen råkar sparka in en > fotboll på min gräsmatta anser jag ju > inte att jag förfogar fritt över den

Det anser inte jag heller. Fast att jämföra ett företag med ett barn och en snedsparkad fotboll med en riktad satellitsignal tycker jag återigen är en missvisande liknelse… :)

// staffan

johan
0

#12: Men eftersom jag inte tecknat något avtal om Viasat om vad jag får och inte får göra med deras signaler borde det alltså vara ok eftersom jag inte bryter något avtal?

Mvh // Johan

Oskar
0

#4 Därför. Eller vill du ha ett längre svar? :)

Jag tycker man ska respektera andras affärsidéer och inte försöka utnyttja gråzoner för att ta del av produkten/tjänsten mot företagets vilja.

Det är endast ok om de politiker vi röstar fram (för att representera oss) beslutar/lagstiftar om att digital inofmation, även krypterad, ska vara fri. Då vet företagen vilka spelregler som gäller och kan anpassa sig därefter.

mvh
Oskar

Staffan
0

Oskar, tycker då då följdaktiligen även att mina föräldrar begick ett brott med sitt handlande som jag beskrev i #11?

Oskar
0

#18 Det är skillnad på brottsligt och omoraliskt. Vet inte om det är brottsligt. Gissar att det kan vara brottsligt om de när de köpte symaskinen skrev på något form av papper som säger att man inte får modifiera den. Och omoraliskt är det ju för att tillverkaren med största sannolikhet inte ville att ni skulle modifiera symaskinen.

Det är ju samma sak med vissa servrar, de levereras med fler processorer än vad man betalat för. Sedan kan man köpa en "kod" och låsa upp flera processorer.

Oskar

Staffan
0

#19 (Oskar)

Jag tycker att Johans argument i #16 fungerar här också:

"eftersom jag inte tecknat något avtal med Viasat om vad jag får och inte får göra med deras signaler borde det alltså vara ok eftersom jag inte bryter något avtal?"

// staffan

Oskar
0

#20 Ja det är mycket möjligt att det inte är olagligt att modifiera symaskinen. Eller att avkryptera satellit-signalen. Men jag tycker personligen att det är omoraliskt.

Vet inte hur lagen ser på alla de signaler som går genom luften. Men jag kan tänka mig att det är olagligt att avlyssna mobiltelefoner tex.

mvh
Oskar

AndersE
0

#15 Varför är du domare när det gäller att avgöra om liknelser är bra eller ej?

Flört OK - Granne med mig finns en bollplan. Där spelar Volvos styrelse fotboll. VD skickar bollen med en välriktad spark (fast han siktar inte just mot min gräsmatta, lika lite som satellitsignalen är riktad mot just dig…).

Är avtalsfrihet lika med laglöst land?

Ida
0

Jag brukar surfa på andras trådlösa (internet) nätverk om jag inte är hemma och de inte har låst dem.

Jag säger inte att det är rätt men de får skylla sig själva som inte låser dem.

Terrierlina
0

#23 Ha, ha, det brukar jag med. Fast det är faktiskt inte olagligt. Trådlösa nätverkens signaler jämställs med radiosignaler = får brukas av alla som kan ta in dem….

Ida
0

#24 Jag vet att du brukar det och det är ju hos DIG vi alltid norpar av dina grannar… he he.

I och med att både radio och internet går att "fånga in" bör man kanske avkoda lite satelliter också, varför inte… ;)

Terrierlina
0

Det kommer nog avkodade satelliter såsmåningom oxå…..!

bjorsa
0

#26 de var ju så dom började dvs okodade och mkt är fortfarande okodat men då blir de eutelsat och astra men där finns de mkt roligt om man gillar att söka kanaler .

mvh/bjorsa

Inlägget är låst för nya kommentarer