Politik iFokus

Politik

Läst 439 ggr
CFIT
0

Partiet Nyans

Det nya svenska partiet Nyans ligger och snurrar strax under 4%-spärren. Den största politiska händelse sedan SD kom in i riksdagen 2010. Vad finns där för kommentarer kring det här på "politik".ifokus?

kamera0710
3

Har inte sett en enda opinionsundersökning som tyder på att de kommer in i riksdagen.

[Hayabusa-0001]
0

”Idag finns ett etablerat samarbete mellan Partiet Nyans och Socialdemokraterna på lokal nivå. I Malmö genom projektet Kodex Malmö. Inom ramen för detta samarbete återfinns även flera av det Muslimska brödraskapets nätverksorganisationer som i olika sammanhang engagerat kända antisemiter och sharia-predikanter.”

Saxat från Ledarsidorna.se

Pyttelite
0

Detta är Kodex Malmö :

Kodex

I Malmö vänder vi ryggen mot hatet och stöttar varandra.

Vi samarbetar för att få bort rasistiska och hatiska budskap från våra gator, skolor, agendor och styrelserum.

Oavsett vem de riktas mot.

Vi är varandras, ibland okända, men vänliga grannar.

I Malmö samarbetar vi för en stad med gemenskap och framtidstro.

Vi är hela Malmö, föreningar, myndigheter, sportklubbar, kulturföreningar, trossamfund, bolag, organisationer och näringsliv.

Vi är vanliga Malmöbor.

Diskriminering, oavsett grund, har ingen plats i Malmö.

Det är vår levnadsregel.

Det är vår kodex.

https://www.kodexmalmo.com

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

Undersökning från Dokument i våras.

Med fyra månader kvar till valet har ingen opinions- eller valundersökning publicerats för Partiet Nyans, förortens parti. Tänker invånarna där rösta på Partiet Nyans – och känner de ens till partiet? Doku bestämde sig för att undersöka det och begav sig till Angered Centrum, Bergsjön, Gårdsten, Lövgärdet, Hjällbo och Hammarkullen. ”Om jag vore partiledare för Nyans så skulle jag vara mycket nöjd med ett sådant utgångsläge inför valrörelsen”, säger professorn i statsvetenskap, Ulf Bjereld, i en kommentar till resultatet av Dokus undersökning.

Läs mer här:

https://doku.nu/2022/05/25/dokus-valundersokning-om-partiet-nyans/

Med fyra månader kvar till valet har ingen opinions- eller valundersökning publicerats för Partiet Nyans, förortens parti. Tänker invånarna där rösta på Partiet Nyans – och känner de ens till partiet? Doku bestämde sig för att undersöka det och begav sig till Angered Centrum, Bergsjön, Gårdsten, Lövgärdet, Hjällbo och Hammarkullen. "Om jag vore partiledare för Nyans så skulle jag vara mycket nöjd med ett sådant utgångsläge inför valrörelsen", säger professorn i statsvetenskap, Ulf Bjereld, i en kommentar till resultatet av Dokus undersökning.
Pyttelite
0

Om Mikail Yüksel

Han var tidigare medlem av Centerpartiet men uteslöts 2018 av detta parti, som hävdade att han dolt sitt samröre med den ultranationalistiska turkiska organisationen Grå vargarna.

Läs mer här:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mikail_Yüksel

CFIT
0

Men samtidigt……
Vilket parti torde ha bäst förutsättningar att kunna stoppa alla de för oss förödande gängskjutningar i Malmö…..

Nyans eller Centerpartiet?

[Hayabusa-0001]
2

#6 Bra fråga, men vi skulle förmodligen få en del mindre önskvärda biverkningar på köpet.

Draken
5

#3: De säger att de vänder ryggen mot hat och rasism. Då är ju min följdfråga ….varför blir det bara värre och värre med skjutningar, knivslagsmål, gängkrig etc.etc.

Alla dessa handlingar grundar sig till mestadels i hat. Ett hat mot andra som har fel trosinriktning, ett hat mot alla som inte har samma åsikter som dem själva, ett hat mot HBTQ …..listan kan göras väldigt lång.

Jag anser inte att de skall gå ut och slå sig för bröstet och påstå att de är så himla bra jämfört med alla andra. Samtidigt som man försöker göra något åt kriminaliteteten. Malmö ligger, vad jag vet, ganska högt upp på listan med gängkriminaliteten och andra lagbrott.

Magdalena Andersson skryter vitt och brett om att nu skall vi lägga i en extra växel och få ordning på Sverige- allt skall ses över, allt som ställer till att Sverige mer eller mindre numera är en krigszon.

När sossarnas partiledare kommer med dessa löften/påståenden, så blir hon hyllat upp i skyarna, men när SD's partiledare säger något liknande, så är det genast rasism, hets mot folkgrupp eller andra skällsord och smutskastning.

Var ligger logiken i det ? Det är inte SD som har kört Sverige i rännstenen, utan det är det styrande partiet sedan 8 år tillbaka som har åstadkommit det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
2

#8: Fast skjutningarna idag har inget med islam att göra.

CFIT
0

#9: Definitivt inte ur ett religiöst perspektiv!
Men nu finns där ju hur många andra perspektiv som helst man kan välja att betrakta världen på.

Demografiskt t.ex…

Pyttelite
0

#10: Hur tänker du då?

Varje skjutning har sin historia och sin gänghistorik.

Framförallt hanterar det om pengar och narkotika.

Kanske är det EUs fel - vem vet?

[Rose-girl]
5

#6 Jag tror varken Nyans eller Centerpartiet kommer att lösa Malmös problem.
Jag tror att det kommer komma en mycket otrevlig bismak med Nyans lösningar på muslimernas problem..

CFIT
0

#12: Du har helt rätt!
Föredrar bara vår egen bismak framför andras.

Draken
2

#6 Problemet i Malmö är inte löst i en handvändning. Ska man lösa problemen i Malmö, och vissa andra storstäder, så måste det till drastiska åtgärder. Det kommer ta mycket lång tid, om det ens går att lösa.

I synnerhet om problemen skall lösas med hjälp av ett parti där var sjunde riksdagskandidat är dömd för brott i Sverige.

https://www.dn.se/sverige/var-sjunde-kandidat-pa-nyans-riksdagslista-domd-for-brott/

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

En stor del av partiets kandidater i kommunvalen är heller inte folkbokförda i kommunen där de kandiderar.
Pyttelite
1

#14: Värre är väl att de står på kommunlistan utan att vara folkbokförd i kommunen.

• Redigerat 2022-09-04 11:26 av Pyttelite
Draken
3

#15: Ja det också. Missade det 😊

Jag hoppas dock att det vidtas åtgärder mot kriminaliteten, även fast det kommer ta tid.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
1

#16: Jag håller helt med dig om kriminaliteten. Om Nyans medverkar till det finns det ju ett plus annars tror jag inte att islamismen i sig är roten till kriminalitet utan snabba pengar som man får genom droghandel.

Draken
3

#17: Det är nog lite både och skulle jag tro.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
1

#18: Hur tänker du då?

Gängbrotsligheten har ju inget med islam att göra - däremot USA.

Hedersförtryck däremot är direkt religiöst förknippat även om det egentligen antagligen inte står så mycket om det i religionen utan man skyller på religionen.

Är det så du tänker eller har jag missat något?

Draken
2

#19: Droghandeln och gängkriminaliteten är nog den största boven när det gäller dagens "problem" i samhället. Men religionen kommer strax efter. Just religionen och att det blir kulturkrock, ställer till en hel del problem.

På vilket sätt anser du att USA har något med gängkriminaliteten här i Sverige att göra ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#20: Det är samma nätverk och uppbyggt på liknande vis.

USA är förebilden många gånger.

Draken
0

#21: Ah ok. Då förstår jag hur du tänker.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#22: Här är en bra sammanställning över gängkriminalitet - säkert färgad men ändå en sammanställning som man blir mörkrädd för.

https://blog.zaramis.se/artikelserier/kriminella-natverk-och-gang/

Gängland Sverige. Kriminella nätverk och gäng i Sverige. Historia och nutid. Fifflare, bedragare, rånare, mördare, knarkkungar och förortsgäng.
[Fredrika00]
3

#17: Du skriver "annars tror jag inte att islamismen i sig är roten till kriminalitet utan snabba pengar som man får genom droghandel."

Jag håller med Draknästets_Reptiler, det är både religiösa/kulturella värderingar och snabba pengar som är roten till explosionen av våldsbrott som vi ser de senaste åren, framför allt i de s.k. utsatta områdena.

För det var ju knappast utsikten till snabba pengar som låg bakom t ex de våldsamma påskkravallerna i flera städer i våras, då över 100 poliser skadades och ett stort antal polisbilar brändes upp. Även kvinnor deltog och gav stenar till sina barn, att kasta mot poliserna. Kravallerna var protester mot den yttrandefrihet som råder här i Sverige, som säger att det är lagligt att bränna upp sin bok, även om den är en koran.

De som kommer hit gör klokt i att anpassa sig till våra lagar.

Pyttelite
1

#24: Nej påskkravallerna kom till som ett resultat av en medveten konfrontation - man skulle kunna säga att Dansken var anstiftare men nu skyller man på att alla ska ha rätt att bränna vilka böcker som helst.

[Fredrika00]
2

#25: "nu skyller man på att alla ska ha rätt att bränna vilka böcker som helst."

Vem är "man"?

Pyttelite
0

#26: Man är i det här fallet yttrandefriheten.

[Fredrika00]
2

#27: Så du menar att "yttrandefriheten skyller på att alla ska ha rätt att bränna vilka böcker som helst."?

Pyttelite
0

Är Sverige ett land där vi bränner böcker? Jimmy Håkansson synar Rasmus Paludans koranbål genom science fiction-författarnas dystopiska glasögon.

Läs här :

https://arbetet.se/2022/04/19/ar-sverige-ett-land-dar-vi-branner-bocker/

Jimmy Håkansson synar Rasmus Paludans koranbål genom science fiction-författarnas dystopiska glasögon.
Pyttelite
0

#28: Du vet mycket väl att Paludan fick polisbeskydd för att genomföra sina aktioner.

Har du glömt det?

Upplopp och grovt våld riktat mot polisen har de senaste dagarna utspelats i flera svenska städer när stora folkmassor samlats för att protestera mot den högerextreme dansksvenske politikern Rasmus Paludan.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-branner-rasmus-paludan-koraner-i-sverige

Upplopp och grovt våld riktat mot polisen har de senaste dagarna utspelats i flera svenska städer när stora folkmassor samlats för att protestera mot den ...
  • Redigerat 2022-09-09 17:13 av Pyttelite
[Fredrika00]
3

#29: Har tyvärr inte tid eller lust att läsa det.

Undrar bara vad du menar med att "yttrandefriheten skyller på att …"

Det måste väl vara människor som skyller på saker och ting. Vilka människor avser du?

Pyttelite
1

Han har fått tillstånd att göra detta med hänvisning till yttrandefriheten- om du inte orkar läsa och sätta dig in i frågeställningarna kanske du ska avstå ifrån att skriva.

Rasmus Paludan är en kontroversiell dansk politiker och nybliven svensk medborgare, vars syfte verkar vara att provocera fram våld och upplopp bland muslimer i Sverige. Han har sin metod: han söker sig till bostadsområden där många troende muslimer bor, han begär tillstånd i syfte att försäkra sig om polisens beskydd, han bränner exemplar av Koranen och sedan hastar han vidare till nästa svenska stad på sin koranbränningsturné.

Det är motbjudande att bränna böcker, vilket har framhållits av ärkebiskop Antje Jackelén (UNT 18/5). Det finns emellertid goda skäl att avvisa krav på inskränkning av yttrandefriheten av hänsyn till religiösa värden. Det är en befrielse att kunna tänka och säga vad man vill även i religiösa frågor.

Läs mer här:

https://unt.se/debatt/artikel/ordningslagen-bor-sta-i-fokus-for-debatten/r2012g3l

Det krävs fler sakligt motiverade avslag från Polisen på Paludans ansökningar, skriver Eva Edwardsson (L).
[Fredrika00]
2

#32: Du undviker frågan.
Jag pratar inte om tillståndsgivningen för Paludans demonstrationer.

Jag pratar om de våldsamma påskkravallerna där ca 100 poliser skadades och flera polisbilar brändes upp.

I #25 skriver du om "medveten provokation" och att "man skyller på…" .

Man kan faktiskt få intrycket att du tycker att det inte gjorde så mycket att alla dessa poliser blev skadade och deras bilar uppbrända, för de får skylla sig själva eftersom de utfört en medveten provokation. Man kan få intrycket att du tycker att de personer som kastade sten på poliserna och brände deras bilar är oskyldiga och bara reagerade på konstiga tillståndsregler.

Jag tycker nog att om man har synpunkter på något, t ex lagar och regler, så kan man framföra de synpunkterna med ord, inte med stenar.

Och nej, jag gillar inte Paludan och hans aktioner.

Och nej, jag tänker inte avstå från att skriva bara för att du tycker det.

Upprepar min fråga från #31: Vilka människor avser du?

• Redigerat 2022-09-09 17:36 av [Fredrika00]
Pyttelite
1

#33: Läs på Påskkravallerna startades av Paludans koranbränning.

Dessa personer är dömda eller kommer att bli dömda men man bör också beakta att folk blir förbannade om man bränner biblar på prästens trapp.

Jag urskuldar inte att man skapat upplopp men man måste även se till hela bilden.

Skjutningarna i våra städer har inte med islam att göra det handlar om ngt annat.

Pyttelite
0

påskupploppen, var en serie upplopp som bröt ut i flera olika städer i Sverige under april 2022. Detta i anslutning till att ordföranden för partiet Stram Kurs, Rasmus Paludan, planerat ett flertal demonstrationer på olika platser i Sverige under påsken, vilket sammanföll med den muslimska högtiden ramadan, för att bränna islams heliga skrift Koranen.

Läs mer här:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Påskkravallerna_i_Sverige_2022

[Fredrika00]
3

Du har fortfarande inte svarat på min fråga "Vilka människor avser du med man", när du skriver i #25: "nu skyller man på att alla ska ha rätt att bränna vilka böcker som helst."

Så jag ska inte fråga igen.

• Redigerat 2022-09-09 17:44 av [Fredrika00]
Pyttelite
0

#36: Man är de som gav tillstånd och polisbeskydd åt Paludans aktiviteter med argumentet att det värnar yttrandefriheten.

Närmast befolkningen var det polisen men faktiskt ngn tjänsteman.

Du får kolla själv med den myndighet som beviljat tillstånden.

CFIT
3

#37: Måste tyvärr meddela att "man" i det här fallet mest troligtvis inte är någon annan än du själv. Om du är för demokrati, tryckfrihet och yttrandefrihet vill säga, vilket jag utgår ifrån att du är?❤.

Med andra ord så är det ingen annan än du själv som tvingar de stackars poliserna att beskydda Paludan.👍

Pyttelite
1

#38: I det fallet kan man diskutera om tillstånd ska ges när syftet är så tydligt att bara provocera.

Varför ska jag stå bakom att samhället ska betala miljoner för polisinsatser - det borde finnas en riskbedömning innan man ger tillstånd.

[Hayabusa-0001]
1

Alla manifestationer eller demonstrationer som riskerar att såra någons känslor borde ej få tillstånd.
Det är själva essensen av demokrati.

Pyttelite
0

#40: Nej det är det inte och det handlar inte om att såra någons känslor utan rena provokationer i områden där dessa provokationer tar mest.

Om den galne ärkebiskop ska demonstrera låt honom då göra det centralt.

Förstår överhuvudtaget inte grejen med att bränna böcker.

[Hayabusa-0001]
0

#41 Läste du rätt?

Pyttelite
0

#42: Förmodligen inte vad var felet?

[Hayabusa-0001]
0

#43 Jag förstår det som att du håller med om det jag skriver i #40.

• Redigerat 2022-09-24 11:08 av [Hayabusa-0001]
Pyttelite
0

#44: Nu förstår jag vad jag gjorde fel - ibland har man förutfattade meningar.

Vi är helt eniga - det finns andra möjligheter att framföra sina åsikter än att skapa dessa spektakler.

Ber om ursäkt för felläsningen!! ☮️

CFIT
0