Vilket parti tillhör du?
Ett parti som finns där för dig eller ett parti som du finns där för?
(Räknar inte med så många kommentarer på det, men här fick jag det i alla fall sagt❤)
Jag tillhör inget parti. Känner inte att något parti finns där på riktigt. Blir mest minst dåliga parti jag röstade på.
Inget. Som Nina så känner jag också att det är det minst dåliga som fick min röst.
Mvh // Johan
Samma som övriga. Inget parti som jag delar allt för många åsikter med.
Jag röstade på vänstern. Inte det mest ultimata partiet men det som låg närmst för mig.
Det blev också vänstern när jag gjorde olika valbarometrar.
Jag blir alltid lika förvånad över att folk har så svårt att säga vad de röstar på.
/Maria
I år vacklade jag mellan SD och M men det landade på SD i slutändan. jag ser gärna en Blå regering med M, SD och KD.
Vore bra om SD satt med i regeringen, om det blir så, så att alla kan se hur det kommer gå och att dom får hållas ansvariga. Blir nog ett spännande uppvaknande.
Mvh // Johan
#4: Hade jag varit nöjd med det parti jag röstade på och taktik inte var inblandat hade jag berättat.
#6: som detta kända uppvaknandet? " vi såg det inte komma?"
#8: Ja, ungefär som det uppvaknandet. Precis lika uppenbart faktiskt.
Mvh // Johan
#9: jag kommer följa utvecklingen intresserat. Har varesig förhoppningar eller rädsla.
Jag är under 18 så jag har inte rösträtt, men jag är miljöpartist .
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Tycker inte alls det är konstigt att folk inte vill berätta vad de röstar på. Inte när det finns så mycket hat, hot och mobbing som snurrar runt politiken. Respekten för andras åsikter och i förlängningen för demokratin verkar vara på väg att försvinna. ☹️
#12: håller helt och hållet med. Klimatet idag är fruktansvärt respektlöst
Jag tycker det är konstigt att man inte kan stå för vad man röstar på.
De flesta brukar ju ha starka åsikter i diskussioner men när det väl kommer till vad man röstar på så blir det tyst…
Knepigt.
/Maria
#14: inte speciellt knepigt när man som jag diskuterar politiken, klimatet och liknande och inte partiernas åsikter. Jag respekterat att man tycker olika och slänger inte ur mig att folks röster är obegripliga.
Jag har fått höra hur dum jag är som inte röstade med miljön i fokus, och hur självisk jag är som tänker på oss nu och här. Respekt för mina åsikter i valfrågor lyfte med sin frånvaro.
Jag är ok oavsett om man röstar vänstern eller SD.
Jag är ute efter mer politik när det påstås gälla det, efterlyser respekt mot oliktänkande eftersom det är grundläggande om man påstår att demokratin är viktig. Jag efterfrågar diskussioner om hur olika partierna kan utvecklas och om nya regeringen var man ser hela den istället för ett enda parti och visar att folks Röster inte respekteras om dom läggs på fel sida, så lagom demokratiskt och motsatsen till vurmande för demokratin.
Vad jag röstat bara för att jag värnar om rösträtten, inte för att jag står bakom partiet , utan för det kändes minst fel, och för att påverka röstdeltagandet, är verkligen inte relevant.
Den dag då jag känner att jag faktiskt gillar vad ett parti vill och värderar, då talar jag glatt om vad jag röstar på. Eller om jag börjar stötta något parti och börjar diskutera för att sprida deras förträfflighet, då berättar jag det.
Att vissa vill vara hemliga kring partival är fullt förståeligt. Är det inte rätt riskerar man få höra det och många slipper gärna sådant. Dom känner att rösten dom lägger står för precis det som behövs.
Många har sett senaste trådarna var majoriteten visat att det nyps rejält både mot åsiktsskillnader och de som röstat på SD. Inte direkt inbjudande om man inte råkar dela gängets åsikter. Viktigaste frågan i valet är inte den man själv känner är viktigast, utan det är den gänget tycker är viktigast. Allt annat än det är hemskt och beror på att man inte förstår hur viktig den är, man begriper inte att inget annat är viktigt. Och det skrämmer gänget. Andra prioriteringar i valet är egoistiskt och obegripligt.
Men hej, dela gärna med dig om vad du röstat på. Det är konstigt annars.
Kanske bättre att skapa en vänlig miljö var klimatet är trevligt även då man stöttar helt olika partier och tycker motsatser i frågor. Sakliga diskussioner var man står för sin åsikt, och låter bli att döma eller nedvärdera andras. Partierna är det som kritiseras och lyfts, inte väljarna.
Då kanske fler vill dela med sig. Tycker det borde vara ganska självklart.
#15 Jag håller inte riktigt med dig men låter det vara.
/Maria
#16: Faktiskt ganska väntat ;)
#6: Eller också får folk se att det inte blev så illa som det förutspåddes 😉 Men det kan endast tiden utvisa nu.
Det här valet var varken vänster höger eller mitt emellan något som jag kunde rösta på så det fick bli blankt sen får vi se om det är annorlunda om fyra år men den här gången kunde jag bara inte det var för mycket som gick emot från alla håll och för lite som jag kunde tänka mig att rösta för så det tog helt enkelt stopp i mig.
Förhoppningen är att om fyra år kan det se bättre ut så det finns något vettigt att rösta på.
- Redigerat 2022-09-15 13:00 av [Vargnatt.]
#19 Det där att "rösta blankt" är något jag verkligen inte förstår vitsen med och jag kan inte låta bli att tro att det beror på ren slapphet eller möjligtvis feghet. Det finns betydligt fler än ett parti att välja på och någon känsla för var på skalan man befinner sig borde man väl åtminstone kunna ha? Alla kan bemöda sig om att skaffa den kunskap och medvetenhet som krävs för att ta reda på var den känslan ligger.
En blankröst kastas i papperskorgen och påverkar därför inte valresultatet ett dugg och jag har väldigt svårt att tro att någon tycker att alla partier är precis lika bra. En passande uppmaning är : "Använd din röst - annars kommer någon annan använda din tystnad".
Sajtvärd Katter iFokus
#20: Den blanka rösten säger att du har deltagit i valet och det är en viktig markering.
Den säger att du röstar på en demokrati.
Sedan är det oftare så att man inte går till vallokalen än att man röstar blankt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#20: "jag har väldigt svårt att tro att någon tycker att alla partier är precis lika bra. "
Det kan faktiskt vara precis tvärtom, att man anser att partierna är lika goda kålsupare allihop och vägrar rösta på dem då de inte har ens förtroende.
Att rösta blankt är ett ställningstagande det med.
#21 Att rösta blankt är inte att ta ställning för någonting och att helt enkelt inte bry sig.
Sajtvärd Katter iFokus
#22: Nej då, att rösta blankt är enbart att låtsas vara insatt och snobba med att inget parti, inget ställningstagande, ingen politisk riktning eller ideologi är "god nog". I praktiken är det snarare att hävda att alla politiska inriktningar och partier är precis lika bra…🙄
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-09-15 21:05 av OberonsMatte
#24: jaha ja, så alla måste tycka precis som du.
Sedan finns det folk som inte röstar av religösa skäl.
Ska de anses lata helt plötsligt?
#25 Ja, med rösträtt så tycker jag att det är en skyldighet att använda den rösten, dvs. att skaffa sig den kunskap som krävs för att ha en åsikt.
Sajtvärd Katter iFokus
Om jag är höger är jag nazist och är jag vänster är jag kommunist och nu går det inte ens att rösta blankt för då är man obrydd, lat och andra trevliga ting.
Politik är så trevligt.
Nej jag röstade inte i år och med denna stämningen vill jag aldrig rösta mer.
#26: ja, att ha rätt sorts åsikt, tydligen… 🙄
#27: förstår dig.
2010 röstade jag för ett regeringsskifte, men inte tusan hjälpte det.
#29: En sak jag tycker är så bisarr är när man blir stämplad pga sin politiska åsikt och att det skulle avgöra hur bra människa man är.
Man kan tycka hur mycket man vill men behandlar man andra som skit i verkligheten spelar det faktiskt ingen roll om man röstar på "rätt" parti. Man kommer fortfarande behandla människor som skit. Min valblankett säger inget om vad jag gör på min fritid eller om hur jag behandlar mina medmänniskor.
Även om jag personligen inte tycker om SD som parti så tycker jag många som röstar på SD fortfarande är bra människor. Jag har inga problem med vad folk röstar på.
- Redigerat 2022-09-15 21:35 av [Tismon]
Det är ju tur att var och en själv bestämmer och vet varför dom röstar på något parti eller röstar blankt. Så inte oberons försök till att bestämma är sant och man är lat om man röstar blankt och alla partier är lika bra.
För för de flesta av oss betyder det precis vad man säger om alla partier är lika dåliga. Då är dom dåliga och kan givetvis inte samtidigt vara lika bra.
Tröttsamt hur vissa tror att deras tro bestämmer vad andra känner ich tänker när dom röstar.
#30: precis.
#27: Klart man är obrydd om man struntar i att ta ställning i ett riksdagsval.
Sajtvärd Katter iFokus
För många är att rösta blankt ett ställningstagande som visar att det inte finns något bra parti.
#33: och så var det det där igen med att folk har olika uppfattningar om vad som räknas att ta ställning.
#33: Säger du.
Tur att du för allas talan och att dina åsikter är fakta. Jag tror vi alla uppskattar att få höra att vi lata, eller kommunister eller nazister eller något annat. Det spelar ingen roll vad vi röstar på egentligen. Man är lika problematisk vad man än väljer.
Eller så kanske folk borde försöka vara öppensinniga och inse att världen inte är svart-vit. Men det kanske är att fråga om för mycket.
- Redigerat 2022-09-15 21:46 av [Tismon]
#36: hon tycker kanske det ät bättre att missnöjesrösta på SD än att rösta blankt.
#31: På vilket sätt påverkar man något genom att rösta blankt? VAD påverkar man? VEM påverkar man? Hur ska blankröster tolkas? Ska blankrösten tolkas som en protest mot att inget parti utlovat "gratis glass!" eller är det något helt annat den ska tolkas som? Vem ska sitta och gissa det?
Sajtvärd Katter iFokus
#37: En blankröst är lika mycket en röst på SD som en röst på alla andra partier. Ingen som intresserat sig det minsta för politik kan tycka att det inte spelar någon roll.
Sajtvärd Katter iFokus
#33: Jag bryr mig jäkligt mycket om vilka som styr Sverige, men det fanns ju bara tomtar att rösta på och just därför visade jag genom att inte rösta på något parti att det inte fanns något vettigt parti..
Är det tillräclkligt många som inte röstar på något parti så borde alla partier som varit med och styrt cirkusen byta jobb så vi kan få ngr helt nya partier..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#38: Det är väl uppenbart vad det tolkas som!
Spelar du dum eller=
Det tolkas som personer som totalt har tappat förtroendet för alla nuvarande partier som sitter i regeringen..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag tycker att alla de som sprider hatpropaganda mot enskilda partier - bland annat på iFokus - kan ta åt sig delar av "äran" av blankröster och soffliggande. Det enda man åstadkommer med sitt hat och sin skrämseltaktik är tystnad och rädsla för att uttrycka sina åsikter.
En stjärna 🌟 till Tismon för mycket bra inlägg i denna tråd. 🙂
Håller även med mycket av det som Nina säger i #15.
#41 Då kan man rösta på ett parti som inte sitter i regeringen. T.ex. "Gratis glass åt alla"-partiet om det är den frågan man tycker är särskilt viktig.
Sajtvärd Katter iFokus
#43: Ja, visst kan man rösta på Gratis glass partiet. Eller blankt. Eller på SD. Eller på sossarna.
Det är det som är demokrati och åsiktsfrihet!
- Redigerat 2022-09-16 07:29 av Caeli
#44 Ja, röstar man på ett parti så har man iallafall brytt sig om att ge en vägledning om HUR man tycker att landet ska styras. Att rösta blankt är detsamma som att inte ha någon åsikt alls om det.
Sajtvärd Katter iFokus
#45: fel.
#43: Den rösten lär bli betraktad som lika ogiltig som en blankröst eller en röst på Kalle Anka-partiet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#47: Jag satt precis och tänkte på Kalle Anka-partiet! Röstar folk fortfarande aktivt på det eller var det bara förra milleniet? Har för mig att de vid någotvalr låg snubblande nära 4 %-gränsen vilket säger en hel del om folks missnöje med dåvarande partier.
Det kanske inte gör någon konkret skillnad i politiken men borde få politikerna att tänka till.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#47: Det är skillnad på att rösta blankt än att rösta på Kalle Anka-partiet.
En blank röst ses som en ogiltig röst men en röst på Kalle Anka Partiet är inte det om jag förstår det hela rätt.
Däremot läggs Kalle Anka rösten in i övriga småpartier så till vida de inte får tillräckliga röster för att få ett mandat.
Läs mer här:
https://tidningensyre.se/2022/4-september-2022/99-137-valjare-utan-inflytande-i-senaste-valet/
- Redigerat 2022-09-16 11:35 av Pyttelite
#26: Äldsta dottern röstade inte alls. Hon kollade vad partierna stod för, hon kollade även på debatterna på TV och vad de gick till val på. Hon ansåg att hon inte ville rösta alls, för hon hade inte förtroende för nåt av partierna.
Så då är hon, enligt dig, lat och inte bryr sig tydligen ?
#27: Ungefär samma tanke hade min äldsta dotter 😉
#33 Nej det tycker jag inte. Jag röstade själv, men jag förstår mycket väl de som inte vill rösta alls. Jag tycker inte att varken du eller någon annan har rätt att uttrycka sig om de som inte röstar. Det är ett fritt land och ett fritt val.
#43 Eller varför inte rösta på Knapptryckarna ?
Vi har olika uppfattningar i frågan när det gäller att avstå eller att gå att rösta med icke godkända röster.
Det är intressant att höra hur ni resonerar men det betyder inget annat än att vi har olika uppfattningar inte att ngn är dum eller medvetet trycker ned någon med vikande åsikt.
Jag hoppas iallafall att det är korrekt sammanfattat.
OberonsMatte det är intressant när andra vet bättre än en själv vad som är rätt och fel för sig och tänk om jag skulle slå ner på alla dom som röstade eller inte ens gick och röstade men det har jag inte att göra med för alla gör det som för dom känns rätt.
Jag kanske borde ha röstat på Borgmästare Bacon i Ankeborg eller på dom dammiga stofilerna i Kalkonköpings riksdagshus hade det vart bättre det än att den här gången avstå i hopp om att i nästa val ser det annorlunda ut men den här gången kunde jag bara inte det var alldeles för mycket som tog emot och det får du snällt respektera oavsett vad du tycker så var det mitt val inte ditt.
Att rösta blankt eller inte rösta alls är inget unikt tvärtom ganska vanligt och hade det vart något fel hade möjligheten inte ens funnits.
Obildad lat feg eller inte det behåller jag för mig själv, har inget som helst behov av att skriva någon annan på näsan varken åt det ena eller det andra hållet jag vet själv vad jag är och vad som känns rätt för mig det är det enda som betyder något inte vad andra tror och spekulerar hos en person dom inte ens träffat eller vet något om.
Här skulle jag kunna skriva " time out " men jag säger Klart Slut till dig istället.
Till er andra i tråden !
Alla tiders bra skrivet av er allihop för det är så att varje person måste göra det som känns rätt för sig det kan ingen annan avgöra åt oss och vi måste gå på vår egen magkänsla med så mycket oavsett det gäller politik eller något annat för tar det emot i oss då är det inte rätt men känner vi den där underbara känslan ja inom oss då ska vi köra på så det ryker.
Trevlig helg på er allihop 😎