Politik iFokus

Politik

Läst 169 ggr
[Fredrika00]
6

Vad ska man rösta på?

Inte så lätt att bestämma sig i år kanske. Det politiska samtalet har blivit så dramatiskt och polariserat.

På ena sidan står de rödgröna (S, MP, V, C) och ropar att man måste rösta på dem, för annars försvinner demokratin och Sverige blir ett nazistiskt land. För det är vad dessa partier säger att SD kommer att åstadkomma om de får bli ett stödparti till de borgerliga partierna (M, KD, L). Med all säkerhet tror de rödgröna inte själva på det de skriker, men de gör det som ett försök att skrämma till sig väljarröster, för ingen vill självklart att Sverige ska bli nazistiskt. De vill att vi som väljare ska tro att vi räddar demokratin genom att rösta rödgrönt.

De rödgröna har annars inget gemensamt program i någon fråga, utom att de vill ha makten.

På andra sidan står de blågula (M, KD, L, SD) och berättar att de har ett gemensamt program för att få ordning på Sverige, både med avseende på energifrågor, försvarsfrågor, ekonomi och trygghetsfrågor. De hänvisar till vad vi alla vet, nämligen att Sverige har blivit ett mycket otryggt land under de senaste åtta åren då de rödgröna haft makten. Och värre blir det hela tiden med nya skjutningar och sprängningar.

Det här har vi t ex de rödgröna att "tacka" för (från SR, 14/10 2021):
"Sedan 2015 listar polisen dom områden i Sverige, där kriminella har en inverkan på lokalsamhället. Det handlar om ett 60-tal områden i de tre kategorierna utsatt område, riskområde, samt den allvarligaste kategorin särskilt utsatt område.

Ett sådant område kännetecknas bland annat av en hög koncentration av kriminella, systematiska hot och våldshandlingar mot vittnen, målsägare och anmälare – och att polisen kan ha mycket svårt att fullfölja sitt arbete i området, enligt polisen."

Förhoppningsvis kommer inte så många väljare låta sig skrämmas av den rödgröna propagandan, utan tänker själv ut vad som är bäst att rösta på.

Här är en som vet vad hon tycker.

När inget annat hjälper mot opinionssiffrorna plockar Socialdemokraterna in sin avlagde partiledare, tillika en av Sveriges sämsta statsministrar genom tiderna, för att han tillsammans med Liberalernas rättrådige ålderman Bengt Westerberg ska skrämma svenska folket att rösta på vänsterblocket. Och sossarnas supertroll, Annika Strandhäll, twittrar förstås om den fantastiska propagandaartikeln - och om hur de väljare…
  • Redigerat 2022-09-09 19:30 av [Fredrika00]
Magrat
5

Själv röstar jag rödgrönt. För mig är vård, skola, omsorg, boende osv viktigare frågor än hur många år man låser in en brottsling rent krasst.

Jag är utförsäkrad och minns vem det var som satte en tidsbegrännsning (som jag tack och lov inte uoppfyller än) på sjukpenningen. Kan det ha varit en socialförsäkringsminister undere alliansens tid. Namnet började på U har jag flör mig Kan det kanske ha varit Ulf Kristersson.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Rose-girl]
6

Vad varje väljare bör rösta på beror på vilka frågor som ligger närmast om hjärtat.
Själv har jag röstat blått varje val sedan jag fick rösträtt.
För mig är framförallt frågor som handlar om jakt, lag och rätt, trygghet och andra närliggande frågor viktigast. För en väljare som prioriterar annorlunda mot mig kan det vara rätt att välja t.ex. Vänsterpartiet.
Något som jag tycker är extra viktigt i år är att faktiskt rösta, kan man inte bestämma sig så är det mycket bättre att rösta ogiltigt (ta en valsedel och kryssa över hela valsedeln), då räknas den inte men man har ändå visat att man tycker det är tillräckligt viktigt för att gå till vallokalen.

Karmatarerskanise
8

Man ska rösta på de man tror kommer vara till fördel för landet i de frågor man anser vara viktigast. Man ska strunta i vad andra tycker och rösta det man själv vill.

Helt sjukt hur folk försöker påverka och bestämma vad andra bör rösta eller inte får tycka.

Pyttelite
1

#2: , #3: Mycket sunda åsikter.

Det är trots allt den egna situationen som räknas i längden.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Syntium
2

Klart man i första hand röstar på det som gynnar en själv mest.
Jag kanske är konstig men röstar på vänsterblocket för andras skull också.
Tror man är överens om att alla ska ha det bra, brott ska minska, vården ska fungera osv osv men det är hur man vill nå dit som är skillnaden. Då känner jag att vänster blir bäst för flest.

"I'm too old for this shit."

Karmatarerskanise
2

#5: fast nej, jag röstar på det jag tror gynnar landet och de jag älskar. Jag är mindre viktig

Draken
3

Röstar blått, det har jag gjort i alla år sedan jag fick rösträtt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Fredrika00]
3

#7: Jättebra att man kan ta sina valsedlar i år utan att kringstående personer ser vilka det är! Respekt för demokratin. 👍

#8: Även jag röstar blått. 😊

[Fredrika00]
4

Åsa Linderborg i Aftonbladet idag om friheten att tycka vad man vill:

"De som oroar sig över SD borde fundera över varför det där partiet ens finns. Enligt en norsk undersökning (AS Opinion), anser 2 av 3 svenskar att landet går åt fel håll. Sviker väljarna demokratin om de anser att de som styr har misslyckats?"

Bra fråga.

Danska Ekstra Bladet har myntat ett nytt ord: demoniseringsakrobatik.
Draken
5

#9: Jo det håller jag med om. Det är ingen som har nånting med att göra hur jag röstar eller vem röstar på.

Nu återstår det bara att se om de röd/gröna har lyckats dupera väljarna så de vinner i år också.

#10 De snaste 8 åren har det gått obevekligen i en ond nedåtgåend spiral med Sverige. Hoppas att befolkningen inte låter sig luras av att de Röd/Gröna nu skriker upp och kör på samma linje som SD har gjort i alla år.

Nu när det är vänsterblocket som skriker upp om hur fruktansvärt det har blivit i landet, så är det helt okej att göra det, då är det ingen som säger ett ord om Rasister och Nazister.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis