Politik iFokus

Politik

Etiketterordet-fritt-fria-diskussioner15-politiska-partier
Läst 358 ggr
Karmatarerskanise
2

Partiet Nyans

Vad känner ni till om partier Nyans som verkar ha sympatisörer i Malmös utanförskapsområden?

Är det ett parti ni skulle vilja se växa och närma sig regeringen?

Denna kommentar har tagits bort.
kamera0710
8

Nej, jag anser att religion ska vara en privatsak och lämnas utanför politiken. Därför hoppas jag också att Sd får så lite inflytande som möjligt. De går ju hand i hand med islamisterna och motsätter sig en sekulär stat.

Draken
2

Nej jag vill inte alls att de skall komma med i riksdagen. Precis som skrivs här ovan, religion har ingenting i politiken att göra överhuvudtaget.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
3

#3: Men vad har då KD med valet att göra eller var det en felskrivning i #2?

Håller med i att religion och politik inte har med varandra att göra i och med kyrka och stat separerades en gång i tiden.

Historisk hänger de i hop men inte nu.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-09-13 12:37 av Pyttelite
Draken
3

#4: Jag har inte skrivit något om KD 🤔

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
2

#5: Nej men var det inte en felskrivning så finns ju KD där och representerar religionen.

Det spelar väl ingen roll om det är Nyans eller KD?

• Redigerat 2022-09-13 14:58 av Pyttelite
kamera0710
4

#7 Socialdemokraterna motsätter sig väl inte en sekulär stat? Det gör däremot Sd, precis som islamisterna.

kamera0710
2

#4: Nej, det var ingen felskrivning i #2. Sd vill inte ha sekulär stat.

[Södra_Stockholm]
1
Socialdemokraterna har i en skriven överenskommelse lovat Sveriges muslimska råd, SMR, att få in muslimer på riksdagslistor, landstingslistor och kommunala fullmäktigelistor. I dokumentet som Expressen.se i dag kan visa finns också specificerat vilka politiska frågor som S-föreningen Tro och solidaritet ska hjälpa SMR att få igenom - bland annat lagstiftade muslimska helgdagar och statlig imamutbildning. - Det är självklart problematiskt att samarbeta med personer som har helt andra åsikter, men det innebär inte att man inte kan lyssna på dem och ta till sig av sådant som är vettigt, säger Peter Weiderud, ordförande i Tro och solidaritet.
Karmatarerskanise
1

Betyder inte sekulär stat att religion hålls borta från samhället och hålls privat?

Är SD inte för det?

Pyttelite
0

#9: Ok då förstår jag men det blir inte så många partier kvar.

Karmatarerskanise
3

Detta är ett parti jag verkligen känner NEJ! kring.
Ingenting är vettigt, tvärt om är det mesta precis vad vi inte behöver.
Jag är övertygad om deras mål. Det är det verkliga hotet mot vår demokrati och vårt samhälle.

Jag togs inte på allvar när jag varnade för utvecklingen med sprängningar, mord och knivskärningar. Jag och andra visste inte vad vi pratade om och Sverige var himla tryggt. Vi var bara ute efter att skrämma. Nu mördas det till höger och vänster .itt bland allmänheten. Poliser misshandlas och spottas på och räddningstjänst hindras från att utföra sina jobb. Gängen har blivit stora, utspridda och har fått fäste. Massa vapen och droger i omlopp och barn mördar. Straffskalan är ett hån mot alla offer och mot poliserna. De kriminella är ute fortare än min farmor han byta trosor på morgnarna och har inte hindrats från att fortsätta med samma sak. Det lönar sig med brott, insatsen är liten, vinsten stor.

Jag varnade för att tiggarligor fanns i landet. Organiserade tiggarligor.
Jag idiotförklarades. Det fanns absolut inte här. Eller oj, jo det fanns visst här.

Alltid samma visa.

kamera0710
4

#11 Nej, SD går hand i hand med islamisterna och motsätter sig en religiöst neutral stat. Citerar ur det senaste principprogram jag kunde hitta, sidan 17.

"Den svenska staten kan inte, och bör inte, vara religiöst neutral."

https://sd.se/wp-content/uploads/2022/07/sverigedemokraternas-principprogram-2019.pdf

Karmatarerskanise
2

#14: tack.

Nu passade det in bättre när jag såg detta. Fick inte ihop det partiet med islam 🤣

"Islam och i synnerhet dess starka politiska och fundamentalistiska gren är enligt Sverigedemokraternas
uppfattning den religiösa åskådning som visat sig ha svårast att harmoniskt samexistera med den
svenska och västerländska kulturen. Islamismens inflytande på det svenska samhället bör därför i
största möjliga utsträckning motverkas och invandringen från muslimska länder med starka inslag av
fundamentalism bör vara mycket starkt begränsad."

kamera0710
4

#15 Nej. Sd vill som bekant vara islam/islamismens antites, men i synen på den sekulära staten går de som sagt hand i hand.

Karmatarerskanise
0

Antites?

kamera0710
0

#17 Ja, antites. Eller motsats om man hellre vill använde det uttrycket.

Pyttelite
1

#16: Ja då förstår jag hur du tänker SD är en variant av KD fast mycket värre.

Karmatarerskanise
0

#18: Vad betyder det

kamera0710
0

#20 Nog vet du väl vad motsats är?

Pyttelite
1

• Redigerat 2022-09-14 12:21 av Pyttelite
Karmatarerskanise
1

#21: om du kikar så svarade jag ditt inlägg innan ditt svar om motsats. Motsats vet jag vad det är :) tack

Pyttelite
1

Nyans lockade de som känner sig arga och rädda

DEBATT. Efter att ha ägnat valdagen åt att följa nyhetsrapporteringarna om valet gick jag in på sociala medier för att läsa vad de arabiska sidorna skriver om Sverige. Jag såg ett inlägg om partiet Nyans och jag läste flera av kommentarerna. Många människor skyller de högerkonservativa partiernas framgångar i valet på de som valde att rösta på Nyans. ”De spelade på dina känslor”, ”Vi känner inte till det här partiets agenda” och ”Det är ett parti som hjälper Sverigedemokraterna” står det i kommentarerna om Nyans.

Läs mer här:

https://www.expressen.se/debatt/nyans-lockade-de-som-kanner-sig-arga-och-radda/

Partiet Nyans lyckades inte ta sig in i riksdagen i år, men i flera utsatta områden valde oroväckande många att rösta på partiet. Nyans spelar på människors rädslor och riktar in sig på väljare som känner sig utsatta, avvisade och arga, skriver Hind Al Eryani, journalist från Jemen.
Pyttelite
0

Mikael Yüksel har återigen valts till partiledare för partiet Nyans vid en extrainsatt kongress i Rinkeby på lördagen.

Mikael Yüksel har fått intern kritik och utmanades av Sead Busuladzic från Landskrona om partiledarposten.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/inget-partiledarbyte-i-nyans-sead-busuladzic-fran-landskrona-utmanade--2

Mikael Yüksel har återigen valts till partiledare för partiet Nyans vid en extrainsatt kongress i Rinkeby på lördagen.Mikael Yüksel har fått intern kritik ...
Draken
0

#26: Hur kan ett parti som Nyans vilja hjälpa SD, och varför vill SD ta emot hjälp då SD, i många ögon, är ett parti som vill ha bort all invandring till Sverige ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
2

#28: Nåde Nyans och SD är mycket traditionella och konservativa - där går åsikterna ihop.

Lona
0

#29: Ja, båda partierna ligger långt till höger och har ju faktiskt liknande politik i många frågor - även om de ser ut att vara diametralt olika. Lite ironiskt på något sätt.😏

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fornöga
2

#28 Förklaringen kommer väl i sista raden av debattörens presentation: "Styrelseledamot i S-föreningen Internationalisterna." Så det är väl bara att ta det för vad det är- en politisk partsinlaga och ingen forskarrapport.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

[Hayabusa-0001]
1

#31 Givetvis är det så.