Helg seger! (Hell seger/Sieg heil!)
"I vinet finns sanningen, brukar man ju säga. Vinets och segerns rus i kombination visade sig göra ännu mer för att visa vad som ligger och skvalpar under ytan hos ännu en framstående sverigedemokrat"
https://arbetet.se/2022/09/12/sd-profilens-helg-seger-blir-en-borgerlig-baksmalla/
Sajtvärd Katter iFokus
🤢🤮🤢🤮
/Maria
Det där var ju igår så nu ska vi inte vara såna. Idag är de inte nazister. Typ, ungefär så. Allt är tillåtet, allt är förlåtet.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Lite historik om Hell Seger
Två ord, för att välkomna en kommande nazistisk seger, var länge det främsta stridsropet för NMR. Men inte längre. Lagens långa arm tvingar i dag segerrusiga nazister att vakta sin tunga.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag ser bara en asfull kvinna med annorlunda dialekt som har problem att få fram flera ord utan att staka sig, en bieffekt av mycket alkohol. Tycker inte alls det låter som hel och sen ändras till helg. Inte heller tolkar jag hennes rörelser till någon heilning.
Så dessa anklagelser är ju endast vad vissa väljer att göra det till, inte vad som faktiskt sades.
Just sånt här är ju endast smutskastning. Hon säger att hon inte sagt annat än helg seger. Ni ser nazism, andra ser fylle och inte gör det inte till något som inte sker.
Ni tycker givetvis att er tolkning är sanning, det passar ju er.
Att hon faktiskt bara var lycklig och full utan den avsikten alls, är minst lika trolig förklaring, och att ni felaktigt sprider sådant som drabbar henne bekommer er inte.
De där fyllestakningarna i orden innan är större, och väldigt tydliga. Men ordet helg, det är sagt mer sammanhängande, så det ändrar ni till hel trots att det sägs som helg. Och helg seger är enligt er idiotiskt och inget man säger. Det är bevis för er. Ni använder inte helg seger, så det är inget hon kan ha sagt och menat.
Helggodis, helgseger, helgfinal, helgförlust. Njä, inte märkliga utryck för mig.
Detta är inte fakta. Detta är sådant som inte hör hemma i politik.
Fast allt verkar vara tillåtet så länge det är mot rätt människor.
#4 Såklart att det är det enda du ser och hör…
Helg Åkesson!
Sajtvärd Katter iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5: Klart det är en slump och någon har säkert mixtrat med röstupptagningen för att få det att låta så.
Värre var det på den gamla goda tiden - för typ ett år sedan.
Men nu är det ljusare tider …
#4 Fast det är ju inte bara ord i ett vakuum. Tänkte inte på armrörelsen men jag tycker det är rätt tydligt att hon korrigerar sig själv. Hell..g seger liksom. Hell seger svenska för sieg heil. Hade det inte varit en sverigedemokrat hade man kanske kunnat köpa det, men nu har ju dom det ursprunget de har.
"I'm too old for this shit."
#4: "Helggodis, helgseger, helgfinal, helgförlust. Njä, inte märkliga utryck för mig."
Det var roligt. Var det inte nyss du sa till mig att jag är blind? 😀Helgseger är liksom ett väldigt vanligt ord som passar helt perfekt i sammanhanget tänker du? Okej då.
"Samtidigt på Sverigedemokraternas valvaka står en berusad kvinnlig SD-profil och skriker: ”Helg seger!” Alltså en anspelning på nazisternas: ”Sieg Heil!” (Hell seger). Man ser att hon omedelbart, trots att hon är full, tänker, ”shit vad sa jag” och ändrar sig fort till ”Segerhelg. Det är en segerhelg!”
För det är som alla vet ett uttryck vi ofta använder, vi svenskar.
”Hur hade ni det i helgen?” ”Jo tack, det var en segerhelg.”
Eller: ”Vi tänkte åka till landet över segerhelgen.”
https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/vi-svenskar-har-glidit-ifran-varandra/
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2022-09-13 21:00 av Loris M
Kanske blir det ett nyord på högskoleprovet nästa år.
Tur att vi pratar svenska i Sverige annars hade det låtit dumt.
- Redigerat 2022-09-13 21:01 av Pyttelite
#5: Jag är inte förblindad av hat, inte SD anhängare och ser videon utan påverkan av politiska åsikter. Ja, det är nog ganska klart vad jag ser och hör.
Jag är kritiskt tänkande, och ser stor vikt i att politik och diskussioner kring det hanterar fakta, har otvivelaktiga bevis för allvarliga anklagelser och inte fläckas ner av tolkningar, som framställs som bevis när det verkligen inte är det. Men jag vill ju se att politik och klimatet växer upp och blir seriöst också. Att hatspridandet upphör och politik handlar om det och man visar respekt mot varandra.
Och det är intressant hur man inte får tycka att helgseger är ett vanligt utryck, för det går emot den stora skaran som tror att dom bestämmer.
Att händelsen inte är så tydlig som ni tycker när personer som inte är känslomässigt påverkade tittar på precis samma klipp, är ytterst intressant.
Och bevis på att videon inte bevisar det ni påstår.
Helgseger är mer naturligt för mig än segerhelg. Säkert helt ensam i landet med det.
#10: Klart att det är en helgseger speciellt om man läser #3: förövrigt samma länk som nedan.
SD vill ju knappast bli sedda som ngt nasseparti.
#11: det är fortfarande inte det hon faktiskt säger, således är videon inte bevis för det.
#10 Det är bara SD själva som "fläckar ner sig". Det sker varje gång en SD-representant genom ord och handling råkar avslöja att Jimmie Åkessons försäkran om att SD varken kommer lämna eller överge sina rötter är helt uppriktig.. SD grundades av nazister och livnär sig fortfarande på att sprida samma hat, rädsla och förvrängda världsbild.. Det är ingen hemlighet.
Fläckarna blir bara fler och fler, det kommer hel tiden nya, men det är inte den som pekar på fläckarna som smutsar ner.
Sajtvärd Katter iFokus
SDs rättspolitiske talesperson Tobias Andersson firade också Helg Seger på ett SD-värdigt sätt. Känns "tryggt" att SD äntligen får vara med och styra Sverige under de kommande 4 åren. Politikerförakt kommer bli ett minne blott.. https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/sd-toppens-egna-ord-om-festbilderna-unna-mig/
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-09-13 22:45 av OberonsMatte
#13: alla som sprider anat än fakta fläckar ner.
Givetvis blir fläckarna fler, speciellt när man sprider tolkningvideos och inte förstår varför riktiga bevis och fakta är viktiga. Det är grunden till en korrekt debatt, till att ses som värdefull och pålitlig och det som gör politiken till politik istället för åsiktskrig och hatstormar.
Märkligt att man behöver sprida sådant som inte bevisar något när så mycket fläckar kommer fram. Saknas ordentligt underlag för att visa faktiska bevis eller varför finns behovet av att sprida tolkningar?
Den som pekar på fläckar trots att dom saknar värde som bevis, smutsar definitivt ner.
Varför är ni så emot att använda ordentligt underlag i er upplysning om partiet? Det skulle göra det mer seriöst och visa det ni vill.
Ni är säkerligen fullt medvetna om att den här videon inte håller som bevis, ändå fortsätter ni sprida just den.
Jag minns en tid då iFokus värdar värderade fakta och krävde att det fanns bevis för sådant man spred i nätverket. När skärmdumpar från privata medier inte användes för att sprida åsikter, källor var verkliga personer och statistik och gick att kolla upp. Nu delas artiklar med "information" från säkra källor, och informationen blir endast påståenden som skribenten kan ha hittat på själv.
Men att kritisera vad SD påstår, lägger fram som fakta, det är plötsligt fruktansvärt, för källan är en tidning ni inte ser som trovärdig och när dom gör det är det för att vilseleda.
Det fungerar inte så. Samma beteende från olika sidor ger samma konsekvens. Det blir inte värre för att ett parti har nazistiska rötter. Ni sprider saker för att visa hur mycket som stöder det ni tycker, och använder mycket annat än fakta för det.
#14: nu förår jag inte. Får politiker inte supa?
#15: Källan är en offentlig sändning från SDs valvaka med en person som verkligen vrider på sanningen i vanliga fall i sina egna sändningar.
Rebecka sa naturligtvis det traditionella ordet Hellg Seger eller Segerhelg.
Uttrycket man alltid säger om man får framgång i ett svenskt val.
Sedan var hon dyngrak och knappast någon representativ bild för ett politiskt parti.
Vi andra vet att hon gjorde bort sig med att tro att hon var på hemmaplan och inte i sändning.
- Redigerat 2022-09-13 23:08 av Pyttelite
#16 Politik handlar om förtroende och i min värld ställs det därför vanligtvis högre krav på den som representerar ett politiskt parti. En politiker förväntas vanligtvis ha gott omdöme och förväntas därför inte råka skriva Sieg Heil i en chatt, råka uttala grova rasistiska påståenden, råka springa runt med järnrör, råka sjunga nidvisor om Palmemordet, råka slå folk på käften eller bara råka ligga och bli ihälld vin direkt från en bag in box.. (som ur en scen från en sunkig dokusåpa).
Men det är uppenbarligen nya tider nu.. Helg Seger!
Sajtvärd Katter iFokus
#17: Videon visar att hon INTE säger det, hon säger helgseger, det är fakta.
Allt annat är spekulationer från motståndare som tycker det är självklart att hon menar något annat, att det inte behövs bevis var hon säger orden som menas, för hon är den hon är.
Hon säger helgseger. Det är det vi kan se.
Det är det man får gå efter. Hur uppenbart man än tycker att hennes egentliga syfte var.
Man får gå på det som finns, inte det som inte gör det mer än i folks övertygelse.
Att partier festar till det i ett lyckat val och blir överförfriskade. Dom har jobbat konstant inför valet och berusning när man nått fram är för mig ingenting som påverkar min bild av partierna eller personens politiska förmåga. Jag förstår varför dom är fulla.
Och nej. Ni andra VET ingenting mer än att hon sa helgseger. Betydelsen av det är vad ni tror enligt er övertygelse. Ni har inga bevis på att hon menade vad nazister menar. Ni har bara vad hon troligtvis menat. Hon nekar anklagelserna och närmare några riktiga bevis kommer ni inte. för er övertygelse skulle kräva hennes erkännande eller inspelat samtal var hon uttrycker det.
Själv får jag ingen uppfattning om hur en person är i sitt jobb med politiken eller kring partiet i fråga när partimedlemmar är fulla valnatten. Jag tycker det är ganska förståeligt att det blir så när man jobbat hårt för just valet och det går bra i det. När spänningen släpper och man dricker i firande minskar toleransen troligtvis ganska mycket.
Att man fjantade och hällde vin i varandras munnar är bevis för att alkohol påverkar omdömet och mognadsnivån och sånt trams är roligt i fyllan, inte i bakfyllan.
Så om dom inte är fulla vanligtvis när dom jobbar, tvivlar jag på att det är så dom är på kontoret.
Andra partier och dess medlemmar har visats u rutan fulla tidigare. Det händer när dom filmar på valvakor. Det är människor som festar.
Är man nykterist eller av gamla skolan som tycker att politiker måste spela rollen konstant för att vara förtroendeingivande och ses som politiker, förstår jag att man inte gillar att se sånt. Men nog ser man skillnad på fylla och på de andra handlingarna?
Att folk skriver sieg heil i chattar, filmas när dom gör grova rasistiska uttalanden, springer runt med järnrör eller slår någon, det är något helt annat än fylle på valnatten.
Det visar att den som utryckt sådant är rasist. Det påverkar givetvis synen på människan och dess olämplighet i jobbet. Våld är det samma sak med. Påverkar definitivt hur lämpad man tycker personen är att hålla på med politik.
Dåligt omdöme har vi sett på flera håll genom åren. Skandaler förekommer.
Politiker är inte mer pålitliga eller har bättre omdöme än andra. Dom ör bara olika bra på att dölja sina brister.
Jag hade gärna sett partiledarna från vänster picalurade och sett dom dansa balongdansen. Jag tycker lite avvikelser från allvaret och humor visar att dom är mer än politiker och precis som andra har en roll i arbetet, en roll i sitt hem osv.
#20: Visst är det så men nu valde ju dom själva att lägga upp det på sociala media och det är skillnaden.
Dessa människor är stolta över sina beteenden och tycker att det är ok.
Helg seger på dig!
#21: Dom valde inte att dela vidare och ändra det och sprida det som bevis när det tyvärr inte håller som det.
Jag är helt för att dela fakta, bara det är ordentlig.
#22: De la upp det för att det skulle delas och nu är det synd om dom. 🤮
#23: jag bryr mig inte om dom. Det är vad man gör för att sprida skit när det måste finnas en massa riktiga bevis att dela och göra rätt med.
Video på när dom var grovt rasistiska, heilade osv. Som inte går att betvivla.
Du vet vad jag menar