Politik iFokus

Politik

Läst 953 ggr
CFIT
1

Elon Musk har köpt Twitter

Detta kan ändra förutsättningarna för västvärldens politiska debatt i dess grundvalar. Det är i alla fall vad Elon hoppas på när han väljer att betala 44 miljarder dollar i ambition om att frigöra plattformen till något som faktiskt mer liknar iFokus❤

Nästan knäpptyst om detta i svensk media, men vad tycker vi här på iFokus om detta?

OberonsMatte
2

Sajtvärd Katter iFokus

Timmarna efter det att Elon Musk tagit över Twitter publicerades rader av rasistiska och nynazistiska inlägg.
[Tismon]
0

Tror inte någon stor skillnad kommer ske.

johan
1

#1: Inga ändringar har ens skett rent operativt, så om det slinker igenom är det inte Musks nya lednings fel. Det hade gått att publicera lika bra förra måndagen.

Att dom däremot försöker nu när han äger det är ju en annan sak.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, men Elon brukar leverera. Så om hans vision, hur svår den är att genomföra, att Twitter ska bli en plats för majoriteten av befolkningen, men där extremvänster och extremhöger inte kommer synas så hoppas jag det stämmer.

Jag tror heller inte dom flesta greppat än att han inte köpt Twitter för att fortsätta låta Twitter vara samma tjänst som idag. Det kommer bli mycket mer och bredare. Jag tror man bör blicka bakåt och se vad hans vision med X.com (som blev PayPal) ursprungligen var och hitta svaren där.

Han har upprepade gånger sagt att pengar i grunden är information. PayPal har han liknat med att kunna maila pengar. Kryptovalutor är information. Twitter är information.

Hur många gånger har experter och tyckare inte påstått att hans mål är omöjliga, för att sedan bli motbevisade? Han levererar sällan på utsatt tid, men nog fan levererar han hur omöjligt det än verkar.

Mvh // Johan

OberonsMatte
1

Twitter-ägaren var iallafall snabb med att själv sprida lite dynga… https://www.expressen.se/nyheter/twitteragaren-elon-musk-spred-konspirationsteori/

Sajtvärd Katter iFokus

Elon Musk har twittrat en konspirationsteori om att toppolitikern Nancy Pelosis man Paul, 82, var berusad och hade grälat med en manlig prostituerad.
[Tismon]
0

Åh, om man betalar 8 dollar om månaden kan man nu få ha en "checkmark", det som personer brukade ha för att visa att deras användarkonto är legitim. Blir ännu lättare att skapa fejkkonton.

• Redigerat 2022-11-02 22:36 av [Tismon]
CFIT
0

#4: Politik, makt och status är inget annat än dynga, så väl USA så som i Sverige.

johan
1

#5: Men dyrare att skapa tusentals bottar och fejk-konton.

Mvh // Johan

[Tismon]
2

#7: om du scammar får du ganska lätt tillbaka de pengarna.

Du kan fortfarande skapa kontona gratis men betalar du lite så får du check-market vilket har tidigare betytt legitim person. Kanske kan man svindla med någon pump- and dump crypto-peng i någons kändis namn och framstå legitim med check market och då är 8 dollar ganska lite.

• Redigerat 2022-11-02 23:51 av [Tismon]
CFIT
3

#7: #8: Borde inte största frågan vara varför någon över huvud taget behöver bottar och fejk-konton?

[Tismon]
1

#9: För att folk scammar andra, postar viruslänkar och annat trevligt

• Redigerat 2022-11-03 01:41 av [Tismon]
Denna kommentar har tagits bort.
[Tismon]
1

#11: Jag syftade på skitsajten Twitter, den är full av skitiga människor och någon ny ägare kommer inte ändra människorna.

Jag är inte intresserad av Tesla och har heller inte råd med en. Är inget fan av Elon Musk för den delen heller.

• Redigerat 2022-11-04 14:57 av [Tismon]
Denna kommentar har tagits bort.
[Tismon]
1

#13: Jag tror Musk köpte Twitter för att han är en memer. När han sedan försökte dra sig ur köpet i sista sekunden genom att skylla på botar och liknande (han hade aldrig avsikten att genomföra köpet) så blev han istället hotad av rättegångar. Det blir billigare att bara köpa hemsidan än att gå igenom en massa rättegångar och sedan kanske eventuellt tvingas köpa hemsidan senare. Tror inte det är så djupt, tror inte att det finns någon stor grandios plan eller något och därför tror jag inte någon stor ändring kommer ske.

Obs detta är mina personliga spekulationer och ingen annan måste hålla med mig.

• Redigerat 2022-11-04 15:33 av [Tismon]
johan
0

#13, #14: Mitt tips är att gå tillbaka i historien och titta på alla andra gånger folk skrattat åt Elon Musks mål, planer och satsningar. Titta på vad som ansågs skrattretande, omöjligt och dömt att misslyckas. Lyssna på intervjuer om hur Musk själv talar om satsningarna. (Eftersom ni inte kommer göra det, så kommer här korta versionen: Det är stor chans att misslyckas, men det är för viktigt för att inte försöka)

Fundera sedan på om Twitter är ytterligare ett exempel på vad som innan det är gjort är något som ses omöjligt.

Och vad gäller Tesla… Model Y var den bäst säljande bilen i Tyskland i September. Sålde mer än Golf. I Tyskland. Och Tesla har högre vinstmarginaler än någon annan biltillverkare någonsin haft. Jag skulle oroa mig mer för hur värdet på en bensinbil närmar sig noll kommande åren, än att hitta reservdelar till Tesla.

Mvh // Johan

[Tismon]
2

#15: Twitter har ett stort botproblem som Elon Musk sjäv påpekade för att försöka dra sig ur affären.

Detta är en man som gick omkring med en vask, för att "let that sink in", "låt det sjunka in", han är en meme-människa och bryr sig väldigt mycket att framstå som bra och rolig. Jag tror inte att det finns någon grandios plan men man framstår ju som en bra människa när man säger sig göra det bästa för mänsklighetens steg, så twitter är ju en del av det enligt honom.

Alla som gillar Musk och Tesla, det är helt okej om ni gör det. Men min åsikt kravstår 🙂 Jag bryr mig inte om värdet på min bil, jag vill bara att den ska vara funktionell. Att köpa en bil är aldrig en bra investering, ska man investera är det bättre att köpa hus eller tomt.

johan
0

Ja twitter har ett stort bot-problem. Och Twitter har haft lite incitament att fixa det då det har fått plattformen att se mer aktiv ut än den är, vilket lögnaktigt används för att locka annonsörer.

Det kommer vara ett jäkligt svårt problem att lösa. Kanske till och med svårare än att landa och återanvända en raket. Men det är ett mjukvaruproblem och om det är något som är gemensamt för alla Musks bolag är det att dom är sinnessjukt bra på mjukvara och AI.

Och bara för att du inte vill ha en Tesla förändrar det inte fakta om produkten.

Om du tror att en fossilbil kommer ha en bättre ekonomisk framtid än elbilar så får du väl tro det. En ledtråd kan vara att titta på varför flottor typ Hertz, Über gillar elbilar så mycket.

Mvh // Johan

[Tismon]
2

#17: Jag har inte sagt att jag tror att fossilbilar kommer ha en bättre framtid, jag vet inte var du får det ifrån. Jag pratade om att en bättre ekonomisk investering är hus/tomter för att alla bilar är dåliga investeringar. Såfort du köper en ny bil rasar värdet.

• Redigerat 2022-11-04 18:07 av [Tismon]
Pyttelite
0

Under fredagen fick flera Twitter-anställda mejl om att de blivit uppsagda. Anledningen kan vara ekonomi. – Det enklaste sättet att bättra på lönsamheten, innan man kommer på något genialt sätt att öka intäkterna på något annat vis, är skära i kostnaderna, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Nóren. Tesla-grundaren och numera Twitter-ägaren Elon Musk har ”uttryckt förundran över varför det går tio chefer på varje kodare”, säger Nóren.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/alexander-noren-om-varfor-elon-musk-massavskedar-twitter-ar-inte-lonsamt

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Under fredagen fick flera Twitter-anställda mejl om att de blivit uppsagda. Anledningen kan vara ekonomi. – Det enklaste sättet att bättra på lönsamheten, innan man kommer på något genialt sätt att öka intäkterna på något annat vis, är skära i kostnaderna, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Nóren.
Carmarino
2

Det går visst inte så bra för Elon Musk och Twitter. Visserligen säger han att Twitter nått rekordnivåer av användare, men det kanske kan bero på att många har "köpt" en massa fejkkonton, nu när det bara kostar 8 dollar att skapa ett "verifierat" konto oavsett om det redan tillhör ett företag, en kändis eller någon annan?

Efter att Twitters nya vd Elon Musk krävt att företagets anställda gör sig beredda på "långa arbetspass med hög intensitet" eller lämna företaget har flera hundra personer valt att säga upp sig.

I skrivande stund ska Twitter ha beslutat att stänga sina kontor fram till måndag. Mikrobloggen ska just nu också uppleva en ökad mängd tekniska problem.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.773042/anstallda-borjar-lamna-twitter-efter-elon-musks-ultimatum

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

I skrivande stund ska Twitter beslutat att stänga sina kontor fram till måndag. Mikrobloggen ska just nu också uppleva en ökad mängd tekniska problem. 
Syntium
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Some more news har gjort flera videos på Elon Musk, här är en.

Personligen hade jag redan börjat distansera mig från Twitter innan affären blev klar för mådde bara skit av att läsa saker där.
Så, Elon och högerextremisterna kan få det vad mig anbelangar.

"I'm too old for this shit."

johan
2

Tycker det är underhållande att Elon Musk i början av projekt blir hånad och får höra att det aaaaaldrig kommer gå och att han kommer förlora allt etc etc etc.

Elbilar skulle aldrig vara annat än att köra runt på golfbanan. Eller riktigt fula med kort räckvidd.

Landa raketer var omöjligt och det var löjeväckande att en internet-snubba skulle bygga raketer.

Etc etc.

Mitt tips är att vänta med raljerandet några år. Tesla och SpaceX är ständigt de bolag som flesta ingenjörer vill jobba på. Min gissning är att Twitter kommer bli nummer tre när kaoset lagt sig och dom som inte vill jobba stenhårt och åstadkomma omöjligheter är kvar.

Personligen hade jag önskat att han inte köpt Twitter och bara fokuserat på dom andra bolagen.

Men, jag tror följande kommer fortsätta vara ett gott råd:

Don’t bet against Elon Musk.

Mvh // Johan

[Tismon]
4

Med tanke på alla advertisers som drar sig ur twitter verkar det ju gå skitbra för honom 👍

Syntium
6

#22 Tycker det är lite hit n miss med honom. Skulle han inte göra höghastighetstunnlar också och alla skulle sitta i individuella självkörande bilar. Fast det blev lite problem när de började brinna eller hur det var. Eller hans ISP (Starlink?), överpris.
Han är anti fack och att folk ska kunna organisera sig för bättre villkor vilket inte är så konstigt när många berättar om dåliga arbetsförhållanden på hans företag.
Andra spekulerar i om det var så att han köpte Twitter för att dra fokus från anklagelser för sexuella övergrepp; förutom att han mutade kvinnan med en häst.

Personligen tycker jag hans rymdresor är sjukt onödiga och att han är rejält överhypad. Han uppfann inte elbilen, han hade pengar att hälla på folk som utvecklade konceptet.

[Tismon]
5

#24: Han var inte ens den som grundade Tesla utan kastade ut grundarna så att han kunde ljuga om att själv ha grundat Tesla.

Han överjobbar sina fabriksarbetare och de har inte mycket säkerhetsprotokoller eller bra arbetsvillkor.

En miljard är ofantligt mycket pengar och jag tror inte det finns en enda miljardär som kan ses som en bra människa. För att komma dit han är idag måste han ha utnyttjat andra och gjort shady stuff. Det finns så mycket som är fel med Musk och det skrämmer mig hur många som verkar dyrka denna mannen och gå genom eld och vatten för att försvara honom.

• Redigerat 2022-11-19 10:14 av [Tismon]
Syntium
4

#25 Sant och han hade ju en hel del pengar till att börja med. Han startade inte från noll eftersom familjen höll på med diamantbrytning men försöker ändå sälja bilden av sig själv som self made.

[Tismon]
2

#26: Precis, "self made billionaires" är en myt.

OberonsMatte
6

Nu låter han användarna rösta om Trump ska släppas in igen på Twitter eller inte.. Intelligens är uppenbarligen inte detsamma som förstånd.

Sajtvärd Katter iFokus

johan
1

Herre gud vad oinsatta ni är.

Men jag lämnar det vid att: vänta och se.

Som ni uttrycker er känns det meningslöst att bemöta med fakta.

Men all statistik finns ju tillgänglig från myndigheter, så det är t ex inte svårt att se vilka bilar som brinner oftast.

Eller vilka som är säkrast.

Eller….

Mvh // Johan

[Tismon]
3

Tesla tystar ned whistleblowers och ignorerar säkerhetsdefekter

https://progressive.org/latest/tesla-history-silencing-whistleblowers-cords-220115/

https://www.reuters.com/markets/commodities/exclusive-sec-probes-tesla-over-whistleblower-claims-solar-panel-defects-2021-12-06/

https://nationalwhistleblowercenter.medium.com/sunday-read-recognizing-tesla-whistleblowers-a92f4200f184

Tesla rapporterar inte om skador som sker i fabrikerna och har dåliga säkerhetsprotokoller. De har dåliga arbetsförhållanden och överarbetar.

https://www.theguardian.com/technology/2017/may/18/tesla-workers-factory-conditions-elon-musk

https://revealnews.org/article/tesla-says-its-factory-is-safer-but-it-left-injuries-off-the-books/

https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/03/01/tesla-safety-violations-dwarf-big-us-auto-plants-in-aftermath-of-musks-model-3-push/?sh=7348f91754ce

https://electrek.co/2020/05/21/tesla-employees-fear-unsafe-conditions-at-factory-call-it-modern-day-sweatshop/

https://fortune.com/2020/03/06/tesla-incomplete-worker-safety-injury-reports-factory-california-regulator/

https://www.businessinsider.com/ex-tesla-employees-reveal-the-worst-parts-of-working-there-2019-9?amp

Musk previously got into legal trouble for a tweet he sent in 2018 saying workers could lose their stock options if they unionized. This message was seen as a threat by workers, union activists and a California labor judge. The judge ruled Musk's tweets to be an illegal action against employees' rights to organize.

https://www.npr.org/2022/03/03/1084366833/elon-musk-dares-united-autoworkers-to-try-to-unionize-tesla

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/998454539941367808?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E998454539941367808%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.vox.com%2Fidentities%2F2019%2F9%2F30%2F20891314%2Felon-musk-tesla-labor-violation-nlrb

Now three years later, the board has found that Musk not only violated federal Labor law with that tweet but that he also illegally fired an employee, Richard Ortiz for protected union activity.

https://labortribune.com/tesla-found-guilty-of-union-busting/

Elon Musk var inte grundaren av Tesla

https://www.cnbc.com/2021/02/06/tesla-founders-martin-eberhard-marc-tarpenning-on-elon-musk.html

Angående Elon Musk "self made billionaire" - claims räcker det med att läsa om hans rika familj på wikipedia för att inse att han växte upp med helt andra förutsättningar än de flesta. Han kanske inte hade den bästa relationen med sin far men det är många som inte har den bästa relationen med sina föräldrar. En förmögenhet fanns redan från början.

Det finns säkert mycket mer jag kan hitta angående exempelvis sexuella trakasserier (nämns i åtminstone en av länkarna) i tesla fabriker, om racism. Jag säger heller inte att alla andra tillverkare av bilar är bättre, jag säger bara att Musk inte är bättre.

SF Weekly today published an exposé about poor work conditions at Tesla’s plant. The echoes reports received by Electrek.
  • Redigerat 2022-11-19 12:58 av [Tismon]
Syntium
5

#29 Tesla har kanske fördelar, eller så är det som med iphone; man betalar till stor del för märket. Vad är det Tesla gör som inte andra elbilar gör och vad tillför Musk till Tesla som gör honom oumbärlig? Och är det tillräckligt för att ursäkta hans rövhåleri, för att tala klarspråk?

Berätta gärna för oss som inte är insatta.

Syntium
2

Går bra nu

johan
1

#31: Till att börja med gör dom världens säkraste bilar (se EuroNcap och NHSTA). För det andra gör dom världens mest effektiva och miljövänliga bilar (se Green NCAP).

Deras laddnätverk är bättre och mer utbyggt än alla andra. Och i många Europeiska länder nu öppnat för alla elbilar.

Det som inte är lika extremt objektivt, men mycket sannolikt, är att dom är hästlängder före alla andra med autonomi på alla vägar, till skillnad från t ex Cruise eller Waymo som kör själva, men kräver speciella kartor och enbart kör i avgränsade områden.

Autopilot räddar redan idag liv, då olyckor per körd mil är mycket(!) lägre än när folk kör helt manuellt (utan aktiv säkerhet).

Vad gäller bolaget så är dom mest lönsamma per bil. Toyota säljer många fler bilar, men Tesla tjänst 8x mer per bil.

Deras Virtual Power Plant gör väldigt stor nytta för att minska effekterna av planerade strömavbrott. Megapacks ersätter peaker plants.

StarLink gör enorm nytta i Ukraina och Iran. Bandbredden för dom som bor ödsligt där fiber och mobilt bredband är dåligt är enormt mycket bättre än alternativen till bättre pris.

SpaceX raketer kan återanvändas och sparar Nasa och andra otroligt mycket pengar per uppskjutning.

Sedan finns det givetvis massor av rent subjektiva saker där han framstår även för ett fan som mig som ett miffo. Och som jag önskar att han bara kunde låta bli.

Förändrar inte rent objektivt verifierbara fakta på områden där dom är oslagbara i dagsläget. Och som för mig är mycket viktigare än vad Musk skriver för tweets.

Mvh // Johan

johan
1

#32: Så du tycker att man ska få framstå som vem som helst och säga saker i andras namn?

Vad skulle du tycka att någon påstår sig vara Biden och skriver att dom precis skickat kärnvapen mot Ryssland?

Eller är det bara roligt om man ”skojar” om Musk?

Mvh // Johan

Syntium
6

#32 Okej, Tesla är superbra. Är det då okej för Elon att bete sig hur som helst? Jag bryr mig inte ett dugg om Tesla, är det bästa bilen som du säger så är det säkert så. Är priset värt det? Hur arbetarna som bygger bilarna behandlas? Han bröt mot lagen när han ville hindra människor att bilda fack och få bättre villkor genom då skulle de förlora sina aktier i företaget.
Han blev inte rik(are) i ett vacuum liksom, det är någon som får betala.

#34 Nej, det tycker jag inte men om nu Elon är så smart så kunde han ju räknat ut att det var så här det skulle gå. Det fattade till och med jag.
Den blå bocken kom ju till för att göra det lite svårare för idioter att scamma folk. De finns många exempel på hur vissa låtsas vara kändisar och försöker lura av fans pengar genom DM's, nu blir det lättare för dom. Poängen var att man skulle kunna lita på att den som hade en sån var den de utgav sig för. Den poängen försvinner ju totalt om varenda mupp med 80 spänn kan köpa en.

johan
1

#35: Tesla har UPPREPADE gånger påpekat att det är upp till dom anställda att rösta om dom vill vara fackanslutna eller inte. Men många av dom som jobbar i fabriken i Fremont jobbade där när Tesla köpte fabriken från Toyota. Och dom kände sig fullständigt blåsta av UWA (facket). Och om dom skulle ha kollektivavtal skulle dom inte ha tillgång till att få aktier och andra förmåner, så dom flesta verkar känna att dom tjänar mer på att inte vara fackanslutna.

I Tyskland är dom typ fackanslutna, för det är enligt lag.

Hur bra koll har du på arbetsförhållanden i övriga bolag som inte har en VD som du tycker illa om eller ens kan namnet på? Hur bra koll har du på dom flertal högst chefer på UWA som har hamnat i fängelse för korruption?

Jag tänkte, eftersom du verkar så otroligt mån om arbetarna, så bör väl det gälla för alla bolag du köper produkter från?

Mvh // Johan

johan
1

#35: Poängen med att "varenda mupp" kan verifiera sitt konto är för att det är svårt att inte koppla betalmedel till en fysisk identitet. Har du testat att koppla 100 Apple Id / Google Id till samma kreditkort? Har du lagt märke till att du måste verifiera kort-köp med bankid kopplat till din fysiska identitet?

Det blir både dyrt och krångligt att skapa 1000-tals fejkkonton till bottar och scams. Kommer givetvis ändå finnas fejk-konton som scammar, men det blir inte lika enkelt som det varit och kanske mindre ekonomiskt.

Poängen är att minska problem med fejk-konton. Inte att låta Expressen och Aftonbladet få en unika gräddfil för att publicera sin information.

Det kommer istället med "Official"-stämpeln, vilket är mer likt gamla checkmark-ikonen.

Mvh // Johan

Syntium
4

#35 Men Aftonbladet kommer ju ha råd att ha en blå bock, vad blir skillnaden mer än att folk låtsas vara påven, företag och andra kändisar.

Som sagt, Elon kan få Twitter, slit det med hälsan. I'm out.

[Tismon]
2
It can be strange, sometimes, to be me. I’m the wealthiest man on the planet, for starters. Leaders across America, and indeed the world, look to me as a visionary driving technological progress in areas from transportation, to communication, to becoming a multi-planetary species. The kinds of projects I’m involved in…
  • Redigerat 2022-11-19 17:19 av [Tismon]
Syntium
4

#36 Glömde svara på detta: Ja, jag undviker att köpa/stötta företag/personer som jag inte håller med så långt det går. Är inte möjligt för ingen är 100% 'vettig' egentligen och det är deprimerande. Eller snarare, vad jag än gör så är det dåligt.

johan
1

#40: Ja, jag har nog också filosofin att hitta det som är minst dåligt. Det blir mer realistiskt.

När jag väger in helheten (miljö, säkerhet, teknik, arbetsförhållanden, långsiktiga mål) så blir Tesla bästa alternativet i min bok.

Betyder som jag sagt några gånger att jag inte tycker Elon Musk är felfri eller att jag håller med om att allt han gör eller säger. Men sammantaget så upplever jag att hans långsiktiga mål, visioner och exekverande är bättre än dom flesta andra.

Skulle inte förvåna mig att Twitter är mer lönsamma och använda än Facebook på 10-15 års sikt.

Mvh // Johan

Syntium
2

#41 Lönsam för vem? Tror (och hoppas lite) att sociala medier håller på att dö. Twitter var nog egentligen på väg utför innan Elon blandade sig i. Facebook håller nog också på att avfolkas. Det är känslan jag får. Om 10 år lär vara nåt nytt, vem minns Myspace?

Men Johan, vill be dig om ursäkt. Jag säger inte att jag har fel och du rätt, tror vi båda har rätt. Kände bara (igen) tyngden av att inget är svart eller vitt, allt har minst två sidor. Inget är enkelt, helt enkelt, och det färgade min ton.

johan
1

#42: Lönsamt för ägarna givetvis, precis som man räknar på alla bolag.

Nej inget är binärt. Det är en skala mellan bättre och sämre. Och beroende vad man zoomar in på kommer nålen falla åt olika håll. Och att väga in helheten är svårt.

Precis därför jag försöker se bakåt för att få en starkare bild av hur någon brukar lyckas och hur trovärdig man varit.

Och med dom glasögonen är Elon någon som lyckats mer saker andra varit övertygade om är omöjligt och dömt att misslyckas.

Betyder givetvis inte att allt garanterat kommer lyckas i framtiden. Bara att dom flesta brukar misslyckas att bedöma hans förmåga.

Mvh // Johan

Syntium
1

#43 Ja, den som lever får se, antar jag.

Fornöga
3

"De sociala medier som vi har kommit att ta för givna behöver förändras för att överleva", menar Emanuel Karlsten i en kulturdebattkrönika i GP. (Ej köpartikel i nuläget.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

När världens rikaste man nu äger Twitter finns både djupa fickor och historik av att kunna vända omöjliga branscher till framgångar. Framför allt är det tydligt att de sociala medier som vi har kommit att ta för givna behöver förändras för att överleva, menar Emanuel Karlsten.
[Tismon]
3

acf546cd7deda4284dedf1f977e023c1d115cceeef309cf830f975fb50221651_1_edit_270069923045769.jpg

johan
2

Karlsten är oftast väldigt klok.

Vet dock inte om jag håller med honom att politiker och media älskat Twitter. Tycker nästan mer dom framställt det som att vara största hotet mot demokrati och fakta.

Vilket gör det komiskt att dom nu tycker Twitter före Musk var något fantastiskt och nu är det hemskt. Men backa och se vad dom tyckte om Twitter tidigare år, så blir deras nostalgi nu rätt komisk.

Mvh // Johan

johan
1

#46: på tal om att utge sig för att vara någon annan än man faktiskt är menar du?

Mvh // Johan

[Tismon]
2

#48: Ja, någon låtsades vara dem och fick deras fonder att rasa genom den tweeten.

johan
1

#49: Väldigt bra exempel på hur det är att håna Musk för att Twitter stängt av folk som tagit hans namn och profilbil och liknande användarnamn för att "skoja".

Kan få högst verkliga allvarliga konsekvenser. I ditt exempel aktiesparare som förlorar pengar. Skulle lika gärna kunna vara något ännu allvarligare.

Tänk t ex om dom skrivit att deras insulin är förgiftat och dödar folk och diabetiker inte vågar använda sin livsviktiga medicin.

Mvh // Johan

[Tismon]
7

#50: kanske därför det inte var en bra ide att kunna betala för att få sitt konto verifierat, bland annat 🙂

Pyttelite
0

Elon Musk says he will not allow the conspiracy theorist Alex Jones to return to Twitter.

Over the weekend the accounts of former US president Donald Trump, rapper Ye (formerly Kanye West) and influencer Andrew Tate were all reactivated.

Läs mer här:

https://www.bbc.com/news/technology-63701423.amp

Chief executive Elon Musk said he "had no mercy" for anyone using children's deaths for political gain.
johan
1

#51: Tidigare var det ju helt godtyckligt vilka som blev verifierade eller inte. Så inget av system har uppenbarligen fungerar bra.

Som jag skrev tidigare tror jag man behöver ha två tankar i huvudet samtidigt och inte försöka jämföra 1:1 mot tidigare:

• $8 verifiering är för att minska problem med bottar och scams genom att koppla betalning till en fysisk individ. Krångligt och dyrt att skapa tusentals konton.
  • "Official"-märkning som är begränsad till offentliga personer, verifierad media, företag, etc. Kräver en helt annan typ av verifiering och kan inte köpas av vem som helst.

Mvh // Johan

[Tismon]
6

#53: Då kan man fråga sig, om Elon Musk är duktig inom mjukvara, kodning, It, allt det teknologiska - borde han inte kunna förbättra automatiska system som finns för att hitta och banna botar?

Är det verkligen för botarnas skull som man väljer att ta betalt - 8 dollar, något som är relativt dyrt i jämförelse med vad man egentligen får ut av pengarna.

Som verifierad twitter blue användare får du en checkmark och privilegiet att synas. Så overifierade användare lär inte få samma "exposure". Är det verkligen för botarna då? Är alla som inte betalar ovärdiga att lyssna på/troll/botar?

Ville inte Elon Musk värna om yttrandefriheten och allas åsikters värde, rättighet att synas? Om människor betalar för att få sina åsikter hörda, blir det inte det motsatta syftet?

"Official"-märkning som är begränsad till offentliga personer, verifierad media, företag, etc. Kräver en helt annan typ av verifiering och kan inte köpas av vem som helst.

Vad är då poängen med verifiering?

• Redigerat 2022-11-21 14:54 av [Tismon]
johan
1

Då kan man fråga sig, om Elon Musk är duktig inom mjukvara, kodning, It, allt det teknologiska - borde han inte kunna förbättra automatiska system som finns för att hitta och banna botar?

Jo, det kommer nog bli stor skillnad med hjälp av bättre mjukvara och AI. Och eftersom han själv är så drabbad av det (kolla hans kommentarsflöden) så är han sannolikt extremt motiverad att fixa det.

Att driva ingenjör-team att åstadkomma stordåd är nog Elons verkliga superkraft skulle jag tro. Mindre supermotiverade team som ser ett tydligt mål.

Är det verkligen för botarnas skull som man väljer att ta betalt - 8 dollar, något som är relativt dyrt i jämförelse med vad man egentligen får ut av pengarna.

Det är ju inte enbart för bottarnas skull. För användaren så kommer det ju så klart handla om fler funktioner, färre annonser, synas mer. Att minska bottar är ju mest en vinst för twitter och alla användare, men inte så mycket för den som faktiskt betalar.

Ville inte Elon Musk värna om yttrandefriheten och allas åsikters värde, rättighet att synas? Om människor betalar för att få sina åsikter hörda, blir det inte det motsatta syftet?

Alla har rätt att uttrycka sig. Alla har inte rätt att automatiskt få höras lika mycket. Du får gärna ställa sig på Sergels torg och prata om något som är viktigt för dig (och lagligt). Betyder inte att du kan kräva att alla ska lyssna.

Freedom of speech vs. freedom of reach.

Vad är då poängen med verifiering?

Som man betalar för? Se ovan…
Det är väl extremt vanligt att man betalar för fler och bättre funktioner.

Mvh // Johan

[Tismon]
5

Jo, det kommer nog bli stor skillnad med Hjälp av bättre mjukvara och AI. Och eftersom han själv är så drabbad av det (kolla hans kommentarsflöden) så är han sannolikt extremt motiverad att fixa det.

Då finns det väl ingen anledning till att ta betalt. Om han kan fixa det tekniskt behöver han inte ta betalt.

Det är ju inte enbart för bottarnas skull. För användaren så kommer det ju så klart handla om fler funktioner, färre annonser, synas mer. Att minska bottar är ju mest en vinst för twitter och alla användare, men inte så mycket för den som faktiskt betalar.

Jag tycker det är en konstig sak att betala för med tanke på vad man får ut av tjänsten. Om syftet inte är att minska botar (det fixar vi teknologisk), eller att verifiera sig som en legitim person/företag (du sade själv att "Official"-märkning som är begränsad till offentliga personer, verifierad media, företag, etc. Kräver en helt annan typ av verifiering och kan inte köpas av vem som helst) vad är då poängen med verifiering?

Alla har rätt att uttrycka sig. Alla har inte rätt att automatiskt få höras lika mycket. Du får gärna ställa sig på Sergels torg och prata om något som är viktigt för dig (och lagligt). Betyder inte att du kan kräva att alla ska lyssna.

Ställer jag mig på ett torg och predikar något så kan människorna som vill, stanna för att lyssna. Du kan inte lyssna på någon om du inte hör eller ser dem. Inlägg som inte syns kan inte uppmärksammas, du syns ganska väl om du fysiskt ställer dig mitt på torget och gör dig synlig.

För mig låter det inte som att man värnar för en jämställd 'yttrandefrihet' om icke-betalande människor druknar under alla privilegierade konton som betalat pengar för at göra sig hörd.

Som man betalar för? Se ovan…
Det är väl extremt vanligt att man betalar för fler och bättre funktioner.

Du blir hörd, du får ett checkmark och du får mindre annonser. Du blir inte ens av med annonser. Vad får du ut annars? Vilka funktioner är värd 80 spänn per månad? För en streamingtjänst får jag tillgång till filmer, dokumentärer, serier osv. För Twitter Blue får jag funktionen att bli sedd, vilket känns som det går emot den jämnställdhet Musk säger sig kämpa för. Inte alla har 80 spänn att lägga varje månad och då framställs deras åsikter som mindre värda.

• Redigerat 2022-11-21 23:03 av [Tismon]
johan
1

#56: Betala inte om du inte tycker det är värt pengarna. Jag använder inte Twitter tillräckligt för att vilja betala för det oavsett funktioner.

Om jag publicerade saker endast ämnade för folk som valt att följa mig skulle dom se det oavsett.

Hade jag som mål att synas mer offentligt hade jag varit mer benägen för att betala för att synas.

Gissar att det finns tusentals produkter du inte tycker är värda att betala för eller som du inte förstår värdet av. För min egen del faller smycken, klockor, ”märkes”-kläder, tyska bilmärken, souvenirer, krimskrams-produkter, flipperspel, fidgetspinner, dom flesta leksaker, te på kafé , mm in i den kategorin.

Speciellt som många av dessa grejer också mest är för att synas mer och framstå lite bättre…

Ser inte varför att betala för Twitter är mer provocerande.

Mvh // Johan

[Tismon]
6

#57: Alltså jag har inte twitter. Jag ifrågasätter bara varför man ska betala för att bli hörd när Musk var så angelägen om att ändra deras "lord & peasant system" men sedan inför officiell verifiering för företag och kändisar ändå så att hans poäng ändå faller platt. Samt shadowbannar alla som inte betalar.

Det är inte provocerande, jag har inte ens twitter. Detta är bara en diskussion och jag diskuterar 🙂

johan
1

#58: Jag tror misstaget du gör är att tro att prenumerationen enbart är för att höras mer, eller kanske ännu mer, tror att man inte kommer få sin röst hörd alls om man inte betalar. Jag tror det är mer korrekt att se det som en plus-tjänst där du får något mer av att betala.

Svårt med metaforer med fysiska världen digitalt, men som jag ser det är det som att du kan ha diskussioner med dina vänner och folk som aktivt valt att lyssna på dig. Dom kan lyssna på dig även om det du säger är idiotiskt, så länge du inte bryter mot lagen. Det kostar inget att använda Twitter på detta sätt.

Du kan betala lite extra för att få låna en scen där du kan prata och höras till fler, kanske även till din vänners vänner eller att det du säger lyfts fram extra om det verkar vara relevant för många.

Men till skillnad från en fysisk scen, kan jag fortfarande slippa höra dig om det du säger inte intresserar mig.

Att koppla ditt konto till en betalmedel ökar dessutom sannolikheten att ditt konto hör till en fysisk person. Det gör det svårare för dig att ha 100 konton. Och om du försöker lura andra eller bryter mot lagen är det enklare för polismyndigheter att veta vem du faktiskt är.

Utöver det finns det ytterligare en nivå för att myndigheter och varumärkesskyddade namn och organisationer inte ska kunna förknippas med andra. Du ska kunna lita på att ett inlägg kommer från den du tror att det kommer från.

Jag som mest använder Twitter för att ta del av diskussioner om ett ämne och ibland kommenterar vad vänner skriver, kommer inte ha något behov av att betala.

Hade jag använt Twitter mer som en influencer där jag mer "sände" till mina följare hade jag tyckt det var värt pengarna.

Hade jag använt Twitter för att från mitt företag kommunicera med användare/kunder hade jag försökt få "officiell"-stämpeln och varit beredd att betala ännu mer för det.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-11-22 12:14 av johan
Syntium
3

Måste klargöra en sak, det finns två olika "bockar"? En som man betalar för som vem som helst kan löpa och en som det var förut att man ska kunna bevisa vem man är?
Ser båda likadana uteller går det att skilja dom åt? Om de ser likadana ut, varför?

Fornöga
2

Har bara hängt med summariskt i debatten eftersom jag inte använder twitter, men jag ser att Musk backar i fråga om den tydligen åtråvärda blå bocken.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Twitters nya ägare, Tesla-grundaren Elon Musk, gav natten mot tisdagen nytt besked om den blå bock som gäckat plattformens användare den senaste tiden. Företaget backar och kommer att vänta ytterligare med att införa den blå bocken som en prenumeranttjänst.
johan
1

#60: Ja, det finns två. Nej, dom ser inte likadana ut.

Nu är det väl ett rörligt mål, men det var en blå bock som man kunde köpa.

Sedan var det en text i form av "Official", som man blev tilldelad.

Det som uppenbarligen klantade till, var att återanvända formgivningen för det man kunde köpa och den gamla versionen för manuellt verifierade konton. Hade varit smartare om dom gav den en annan form, så det var uppenbart att det var en verifierad betalande person, inte granskat av en manuell process.

Som jag tolkar det kommer det uppdateras så att prenumerationen blir t ex en grön bock, medan officiellt verifierade konton (vita huset, kändisar, företag) får en annan färg. Kanske fortsatt blått som förut.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-11-22 13:51 av johan
Pyttelite
0

Elon Musk says Twitter will provide a "general amnesty" to some suspended accounts from next week. This came after he started a poll on Wednesday asking Twitter users whether accounts that had "not broken the law or engaged in egregious spam" should be let back on the social media platform.

Läs mer här:

https://www.bbc.com/news/business-63752208

Several accounts - including Donald Trump's - have already been reinstated by the multi-billionaire.
CFIT
1

There is absolutely a risk that idiots will get rich. But there is a much greater risk that idiots will get fooled by the rich!

Syntium
3

Undrar hur Twitter mår. Blev rätt knäppt allt sammanställt så där

• Redigerat 2022-12-06 09:18 av Syntium
Carmarino
1

Yttrandefriheten som Elon Musk värderar så högt gäller tydligen bara andra än han själv.

Twitter har nu stängt av flera användarkonton tillhörande flera välrenommerade journaliser. Samtliga bannlysningar tycks ha skett efter att journalisterna skrivit om Elon Musks arbete med att förhindra kontot @elonjet från att rapportera var hans privatplan befinner sig, rapporterar The Verge.

Värt att nämna i sammanhanget är att informationen om privatplanets flygningar inte är sekretessbelagd utan offentlig. Informationen avslöjar inte vilka som finns ombord på planet.

https://m3.idg.se/2.1022/1.774273/elon-musk-slanger-ut-granskande-journalister-fran-twitter

https://m3.idg.se/2.1022/1.774212/twitter-stanger-av-konto-som-foljde-musk-flygningar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

En dryg månad efter att Elon Musk lovade att inte stänga av kontot @elonjet är kontot avstängt.
  • Redigerat 2022-12-16 15:37 av Carmarino
johan
1

#66: Innan du sprider vidare detta, så ägna en stund att testa hur enkelt det är att få reda på denna publika information om var plan befinner sig i realtid. Du kommer förmodligen upptäcka att det är rätt likvärdigt med att personnummer och liknande uppgifter är offentliga för svenskar, men att det inte är så enkelt att få reda på den och heller inte så kul när någon lägger ut ditt personnummer, adress och inkomstuppgifter online.

Och jämför även hur nämnda tidsskrifter beskrev att andra fick sin platsinformation röjd via Twitter och vad det orsakade och hur dom beskriver att ElonJet och personer som spritt samma information blev hanterade.

Det är en jäkla skillnad i om det är ok att doxa i realtid, beroende på vem som blir doxad tydligen.

Mvh // Johan

Syntium
0

Han verkar gilla Twitters röstningsfunktion i alla fall. Fortsättning följer antar jag.

Pyttelite
1

Elon Musk's profane attack on advertisers boycotting X, formerly known as Twitter, has baffled experts. If advertisers keep leaving and don't come back, can X survive?

Short presentational grey line In April, I sat down with Musk for the first of his many chaotic interviews about his acquisition of X

Läs mer här:

https://www.bbc.com/news/technology-67599937

Musk's profane attack on advertisers baffled experts - without adverts, how would X survive?
johan
1

Finns en del intressanta genomgångar över hur innehåll som X kritiserar för syns, är långt värre på speciellt TikTok, men även Instagram. Ändå kommer inga krav på att annonsörer ska lämna dessa plattformar.

Med tanke på vad som kom fram i Twitter Files, kan man undra om dessa bojkotter verkligen ha med innehåll att göra, eller om det är en djupare kampanj mot att Musk stänger en viktig propaganda-kanal för myndigheterna och underrättelsetjänsten.

Jag vet inte. Men det är naivt att inte ens fundera på sambanden.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#71: Håller med om att det är obalanserad kritik.

Pyttelite
0

Den amerikanske radiovært og Konspirationsteoretiker Alex Jones må igen lave opdateringer på X. Det er resultatet af en afstemning, indehaveren af det sociale medie, Elon Musk, har afholdt på platformen.

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/elon-musk-byder-konspirationsteoretiker-velkommen-tilbage-paa-x-folket-har-talt

Den amerikanske radiovært og konspirationsteoretiker Alex Jones må igen lave opdateringer på X.
Fornöga
1

2026 "Vårldens historia: Twitter", kan ses på SVT Play till 30 dec. 2028. (58 min.)

Introtext: "Twitter - ett av 2000-talets mäktigaste techbolag. Genom exklusiva intervjuer med grundare och insiders avslöjas en mörk historia om idealism, maktkamper och brutala svek. Det här är berättelsen om hur Twitter blev X - och hur Elon Musk tog över allt."

Twitter - ett av 2000-talets mäktigaste techbolag. Genom exklusiva intervjuer med grundare och insiders avslöjas en mörk historia om idealism, maktkamper och brutala svek. Det här är berättelsen om hur Twitter blev X - och hur Elon Musk tog över allt.
Pyttelite
1

Elon Musk was misleading in his public statements during a crucial period of his 2022 Twitter takeover, a jury has found.

After two days of deliberations, a jury in San Francisco federal court decided in a unanimous verdict against the tech titan, who was sued by a group of Twitter investors arguing they had relied on his statements.

https://www.bbc.com/news/articles/c62j3yl842eo

A San Francisco jury concludes Musk’s claims in 2022 were damaging to a group of Twitter investors.
  • Redigerat 2026-03-21 07:22 av Pyttelite