Svår motsättning
Att göra Sverige till medlem i Nato har visat sig vara svårare än det "snabbspår" som det inledningsvis pratades om.
Erdogan möttes av jubel när han presenterade sin hållning:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/erdogans-tal-mots-av-jubel-och-applader/
Blir intressant att se om någon ger vika.
// Staffan
Offentlig koranbränning är hets mot folkgrupp. Paludans enda syfte är att sprida hat och hån mot muslimer. Att kalla det "yttrandefrihet" är löjligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Man kan oxå vända på saken och förfäras över situationen i Turkiet.
Att svenska brottslingar kan få skydd i Turkiet.
Att individer som ingår i al-Qaidasfären ägnar sig åt viss förmågeuppbyggnad i Syrien och Turkiet, vilket möjligen syftar till att utföra attentat i västvärlden.
Källa: NTC
Turkiets medlemsskap i NATO borde ha villkorats.
Sedan är dagsläget ett stort nederlag för alla fredsbevarande organisationer som UN/FN.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-02-01 21:25 av Pyttelite
#2: Turkiet blev medlem i NATO för 70 år sedan…1952. Sverige vill bli medlem nu, 2023 - och dessvärre har islamofobin numera en framträdande roll i regeringsunderlaget och det är en belastning.
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Jo jag vet varför och när Turkiet blev medlem men medlemskapet borde ändå villkorats.
Sen är jag inte insatt i villkoren för medlemsskap men uppenbarligen behöver man inte vara en demokrati iallafall.
Visst är det märkligt med den islamofobi som finns i Sverige men samtidigt ska inte det glömmas att Turkiet skyddar både svenska brottslingar och värnar om terrorister.
Turkiet har inte helt plötsligt blivit obstinata på grund av svensk olydnad- de är kända i Nato för sin trätolystnad, påminner Natoexperten Ulla Gudmundsson om på Kvartal.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#5: Nej det är snarare så att svenskar börjar fundera över Turkiet och inte tvärtom.
Det är fortfarande så att Turkiet är ett mycket odemokratiskt land samtidigt som mängder av svenskar åkt dit på semester.
Dubbelmoral tycker jag och Turkiet reagerar som de alltid gjort.
#1: Eldningen av svenska flaggan är väl också hets mot folkgrupp ? Men det pratas det inte om alls.
https://www.gu.se/nyheter/varfor-skamtar-vi-nar-svenska-flaggan-branns
#7 Ja, det är väl hets mot islamofoba svärjevänners koranbränningshets kanske…Eller nä, koranbränning var ju tydligen "yttrandefrihet" enligt ärkeislamofoben själv.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Principiellt, som handling, så torde det vara så. Personligen reagerar jag inte särdeles, men om vi tänker i ett bredare perspektiv så kan man tänka sig att reaktionen beror på vilken flagga som bränns.
PS Nej, jag tycker inte att det ska eldas överhuvudtaget.
Tycker att såväl flaggor som biblar och koraner ska få brännas, även om det inte tilltalar mig.
#8: Jag anser inte att man skall bränna något överhuvudtaget. Vare sig det gäller svenska flaggan, Koranen eller regnbågsflaggan. Dra inte alla över en kam. Bara för att jag röstade på "fel parti" så betyder inte det att jag är vare sig islamofob eller homofob.
#9: Blir lite irriterad när folk sitter och ojar sig och skriker högt när koranen bränns, men om någon tuttar eld på svenska flaggan så är det tydligen okej, för det är ju bara en hämndaktion.
#10 Att bränna "heliga" böcker, flaggor eller andra symboler tycker jag inte är okej. Men eldning överlag, om det inte är en majbrasa, en lägereld eller i öppna spiesen. Tycker jag är ganska onödigt, för inte att säga farligt.
#11: Du tror alltså att en svensk flagga har samma betydelse för svenskar som Koranen har för muslimer (oavsett nationstillhörighet)…? Och ser ingen skillnad i provokationen att bränna en allmän landssymbol jämfört med att bränna en specifik religions heliga skrift?
Sajtvärd Katter iFokus
#12: Vad jag tror eller inte tror har ingenting i detta sammanhang att göra. Flaggan är en symbol för oss svenskar, och den skall inte brännas av människor som VI har släppt in i landet och tagit hand om, både ekonomiskt, psykiskt och fysiskt.
Nej, jag ser ingen skillnad i provokationen att bränna Koranen eller svenska flaggan.
Svenska flaggan är en viktig symbol för mig och min familj, koranen är det inte.
#11 och #13 Enig 👍🏼
#13: Klassisk "vi och de"-mentalitet, kryddad med okunskap, oförståelse och bristande respekt för andra människor, direkt från SD:s bruna rötter.
"Vi" är såklart alltid ursvenska, blonda, blåögda, friska, sunda, laglydiga, arbetande och kristna(?)… "Fader vår" bes ju verkligen dagligen i svenska hem och flaggor har vi ju minst en var att hissa.
"De" är alla de där andra som enbart genom att vara "de" utgör ett hot.
Sajtvärd Katter iFokus
#15: Skall man börja diskutera om bristande respekt så går väl det åt båda hållen ? Eller det skall åtminstone gå åt båda hållen?
Jag har inte sagt ett ord om att svenskar är blonda och blåögda. Kristna, arbetande och laglydiga.
Jag är blond ja. Jag har blå/gröna ögon. Men jag är ateist och just nu sjukskriven. Jag har dock aldrig varit inblandad i kriminalitet.
Jag är gift med en man som har mörkt hår och blå/grå ögon. Min far är mörkhårig med gröna ögon, min mor är (eller var) mycket mörk med bruna ögon.
Mina barns hår och ögonfärger växlar från mellanblondt till mörkt. De flesta har melerade ögon (grön/brun/blå) Eller så har de blå/grå ögon.
Så jag tror din fantasi har skenat iväg lite med dig eftersom du påstår att jag har sagt saker som jag inte ens har funderat på.
"De" är alla de där andra som enbart genom att vara "de" utgör ett hot.
Nu vet inte jag vad du syftar på med de. Men ja, de jag syftar på är farliga, kriminella och riktiga bråkstakar.
De är muslimer, kristna, katoliker, buddister, ….Vilken religion som helst. Men hur farlig en människa är, har ingenting med nationalitet att göra.
Sundsvallspolisen och Stockholmspolisen letar just nu efter en mycket farlig SVENSK 24 årig man. Vad han har för religion (förmodligen ingen alls) struntar jag högaktningsfullt i , han är livsfarlig och skall plockas in. De kan gärna skicka honom till Sibirien för min del, så kan han inte skada någon mer.
- Redigerat 2023-02-04 11:46 av Draken
Om vi för tillbaka diskussionen så finns det både skillnader och likheter i Koran vs Flaggbränning.
Tidigare var den svenska flaggan en ”helig” symbol omgärdad av en hel del regler. Den fick inte ha kontakt med marken och den skulle halas och hissas varje dag efter klockan.
Så är det inte längre den svenska flaggan må ha symbolvärde för svenskarna men den har inte samma regelverk som andra länders flaggor har.
När det gäller koranen så är väl antagligen det turkiska samhället nära kopplat till religion precis som vårt har varit.
Det var inte speciellt länge sedan kyrka och stat var ett I Sverige har vi religionsfrihet numera och det innebär inte bara att man få ha vilken religion som helst. Religionsfriheten innebär att kravet att vara medlem i svenska kyrkan har fallit.
Från länken i #7;
– Vi ska vara försiktiga med att jämföra handlingen att elda en koran med handlingen att elda upp en flagga. En flagga har ett symboliskt värde men för en troende muslim är den fysiska koranen Guds ord och skapelse, den har ett egenvärde som inte bara är symboliskt.
Min uppfattning är att det endast handlar om provokationer och makten att kunna ställa till bråk.
Hade Paludan mfl haft en djupare mening så hade man arbetat på ett annat sätt.
Paludan har inget intresse av det han har bara ett intresse av att synas.
Turkiet är en mycket odemokratisk stat som dessutom behandlar brott mot kvinnor t om mordförsök med en axelryckning.
Det hade varit en intressant diskussion och diskutera Turkiets tolkning av koranen där brott mot mänskliga rättigheter blir normaliserade.
- Redigerat 2023-02-04 11:56 av Pyttelite
#18: Det må vara så, men den svenska flaggan är fortfarande en symbol för Sverige.
Många svenskar (inklusive min familj) högaktar fortfarande flaggan, och det känns som ett hån mot oss och vår kultur och symbolik när det tydligen är helt okej att elda upp svenska flaggan i Sverige, men det blir ett sjuhelsikes liv när någon eldar upp koranen.
Skulle det vara okej att elda upp bibeln också ?
#19: Jag tror få svenskar har den kopplingen till bibeln jämfört med de länder som har en mix av religiösa och profana regler som lagar.
Hade bibel bränts då kyrka och stat var ett så hade det kanske varit annorlunda.
Oavsett är väl bibeln guds ord precis som koranen är och även om det finns många troende i Sverige så har kyrkans roll förändrats.
Man ska oxå lägga till att Sverige är ett mycket udda land om man jämför både nordiska och andra länder men jag tror varken svenskar eller andra länder tänker på det i debatten.
Personligen tycker jag att man inte ska bränna böcker i protest, hänga upp dockor i flaggstången förutom Ida då eller bränna flaggor.
#20: Jo bibeln och kyrkan har inte den "makten" idag. Men det är fortfarande en helig skrift, och skall därför inte "vanheligas" som det heter så snyggt.
Det är just den handlingen jag vänder mig emot när det gäller brännandet av vår flagga. Jag är inte troende själv, jag är ateist. Men jag skulle bli lika ledsen och upprörd om någon skulle bränna bibeln.
Personligen tycker jag att man inte ska bränna böcker i protest, hänga upp dockor i flaggstången förutom Ida då eller bränna flaggor.
Precis, där är vi helt överens. Det har ingen betydelse överhuvudtaget om det är Koranen, Bibeln, Flaggor eller dantes skrifter. Man skall inte elda upp heliga skrifter/böcker, flaggor eller annat som faktiskt har en stor betydelse i många människors liv och kultur.
- Redigerat 2023-02-04 12:13 av Draken
#21 Ska alltså inte ens islamofober få uttrycka förakt och piska upp hat mot muslimer? Trots att det är själva livsluften för somliga politiska inriktningar? Vad händer då med din egen "vi och de"-mentalitet? "De" - som ska vara jävligt tacksamma för att "du och jag" personligen har "släppt in DEM" i VÅRT (!) land. Så tacksamma att de ska hålla truten när vi hånar deras religion och bränner deras heliga skrift offentligt. "Elda hundra till!" som ordföranden i Justitieutskottet så fint uppmanade till när det handlade om att hetsa mot muslimer. Vem kan bli upprörd över en sådan sak?
Sajtvärd Katter iFokus
#22: Du missförstår mig med flit. NEJ det är INTE okej att uttrycka hat och piska upp förakt mot muslimer.
Men samtidigt tycker jag det är förjävligt att kriminaliteten och gängmentaliteten har ökat så fruktansvärt mycket de senaste åren. Sverige har, under hela min livstid, varit ett väldigt tryggt land att leva och bo i. Det är det inte nu.
NEJ jag säger inte att muslimerna bär hela skulden för att det är som det är, men de har, till stor del, varit medverkande till att det har blivit som det är.
Ett exempel är gängkriminaliteten och klanbildningar. Detta hörde man inte talas om överhuvudtaget när jag var ung, utan det har ökat det sista decenniet. Och majoriteten av gängen består, tyvärr, av utlänningar. Det kan man inte komma från.
Ja självklart finns det även svenskar i dessa gäng, och det finns svenska gäng som också "krigar" det har jag aldrig förnekat. Men svenskarna är inte majoriteten. Oftast är det två familjer eller klaner av utländsk härkomst som drabbar samman.
Det finns även väldigt många utlandsfödda som sköter sig, som jobbar och betalar skatt i landet. Men dessa hör eller ser man aldrig något om, det är dessa som ställer till massa problem som hörs och syns. Och det är DEM som vi måste få grepp om och få ut ur landet.
- Redigerat 2023-02-04 13:08 av Draken
#23: Jag förstår att sverigedemokrater inte ser eller hör något om "utlandsfödda som sköter sig, jobbar och betalar skatt". Det går nämligen helt emot den världsbild som SD lever efter. Hur skulle det se ut om kriminalitet skulle bero på något annat än etnisk härkomst?
Sajtvärd Katter iFokus
#24: Men snälla. Det börjar bli tröttsamt och förklara för dig hur jag menar.
Jag jobbar med flertalet utlandsfödda, både muslimer och andra religioner. Läkare, sjuksköterskor och Undersköterskor. Jag har vid flertalet gånger aktivt valt en muslimsk läkare. Både för mig och barnen. Det är helt fantastiska människor, och jag överdriver inte när jag säger att de, i många fall, är bättre än svenskarna när det gäller patientkontakten.
Jag är fullt medveten om att kriminalitet INTE beror helt och hållet på etnisk bakgrund.
Min egen som har väl för i helvete varit i drogsvängen och kriminaliteten, det gäng han ingick i var enbart svenskt. Så kom inte och säg att jag inte ser vad som händer.
Tro mig jag vet förmodligen betydligt bättre än både dig och många andra hur det faktiskt fungerar och ser ut.
Tyvärr betalartikel och några år gammalt. men dettagäng består av endastsvenskar. 4 killar i åldern 16 till 22 år gamla. Den som misshandlades var en kille i 14 år åldern. Detta var drogrelaterat.