Politik iFokus

Politik

Etikettbatikhäxa
Läst 233 ggr
Pyttelite
2023-03-08 17:37
6

En hyllning till Batikhäxan på den internationella kvinnodagen

Vad är betyder namnet Batikhäxa för dig?

Är det så att äldre tiders kvinnohat och har fått klä upp dagens häxa, Batikhäxa?

Kanske kan vi använda dagen till att prisa och höja upp de kvinnor som engagerar sig politiskt oavsett vilken partifärg de har.

Här är en sida om begreppet:

Tänk att något så oskyldigt som att linda snören kring ett tyg och doppa det i färg kan bli något nedsättande. För det är inte bra att vara batikhäxa. Det hörs lång väg. Batik. Usch. Häxa. Nej.

Lyssna och läs här:

https://sverigesradio.se/artikel/6762207

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Varje vecka väljer vi ett ord som är aktuellt i debatten och vänder och vrider på det. Denna vecka har Nina Asarnoj valt ordet batikhäxa.
  • Redigerat 2023-03-08 23:32 av Pyttelite
Pyttelite
2023-03-08 17:41
3

Batikhäxa är nog det roligaste skällsord jag vet, det är synd att det inte var uppfunnet på den tiden när man kunde ha en titel i telefonkatalogen.

Definitionen är en medelålders kvinna, och resten är oklart. Men man håller inte med henne och man gillar inte hennes klädstil.

Läs mer här:

https://tidningensyre.se/2020/13-november-2020/batikhaxan-i-pepparkakshuset/

Jag läser en bok som heter The broken teaglass, där två ordboksredaktörer arbetar med definitioner av ord utifrån citat där orden förekommer. Många av
  • Redigerat 2023-03-08 17:42 av Pyttelite
Pyttelite
2023-03-08 17:47
1

Batikhäxor, slöjor och våldtäktsoffer …

Lyssna här:

https://www.youtube.com/live/p_xgJMdmTCI?feature=share

Johanna Bergström, universitetslektor i globala studierExtremhögern har varit framgångsrik inom olika forum på sociala medier i Sverige samt i många andra lä...
  • Redigerat 2023-03-08 17:50 av Pyttelite
UlrikaD
2023-03-08 17:51
5

Räcker att läsa en pågående tråd på debatt för att se vad vissa anser ordet betyder. Visst är det väl bra att folk försöker vända det till nåt positivt. Men så länge nån annan använder det i nedvärderande syfte funkar det inte.
Som när tonåriga tjejer kallade varenda slyna och slampa som nåt positivt hejarop ett tag. Det funkade inte riktigt. Personligen ger ordet batikhäxa mig visioner om nån som bor ute på landet, självhushåll, massa djur. Allmänt trevligt och avundsvärt helt enkelt.

Pyttelite
2023-03-08 17:54
3

#3: Jag tror att kvinnor som har egna åsikter är farliga annars skulle det knappast vara så mycket ståhej kring dom.

Vad kallar vi en man som är politiskt aktiv?

Pyttelite
2023-03-08 17:59
3

Batikhäxan – ett kvinnligt supermonster

En kritisk diskursanalys av tre politiska pamfletter, Elisabeth Lahti Davidsson

http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1332695/FULLTEXT01.pdf?fbclid=IwAR25Jx_TsrQBE7gqqKE86Fn9w6RdGOeYblQw1Xin5rfiDd07GE2SD7_LH3A

UlrikaD
2023-03-08 18:14
0

#5 Länken funkar inte.

Pyttelite
2023-03-08 18:24
0

#6: För mig funkar den - vad blir resultatet?

Pyttelite
2023-03-08 18:47
1

Kvinnliga kommunpolitiker utsätts för fler kränkande och elakare kommentarer i digitala miljöer än sina manliga kollegor. Det visar en studie som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av SKL. – Det är en fara för demokratin, säger SKL:s ordförande Lena Micko (S) till TT.

Läs mer här:

https://www.expressen.se/nyheter/kvinnliga-politiker-moter-mer-hat/

Kvinnliga kommunpolitiker utsätts för fler kränkande och elakare kommentarer i digitala miljöer än sina manliga kollegor. Det visar en ny studie.
Maria
2023-03-08 18:55
6

Jag är en stolt batikhäxa.🙂

/Maria

NeferNefer
2023-03-08 19:11
4

#9: Här är en till! 👋🏻

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Karmatarerskanise
2023-03-08 19:13
5

#4: kvinnor som har egna åsikter har inte med batikhäxor att göra. Hos dom är det inte tänkande kvinnor med egna åsikter man välkomnar.
De kvinnorna exkluderas.

Den så inkluderande gruppen som ser allas värde och tycker alla ska ha samma respekt, har ett stort "om" som man inte vill stå för utåt eftersom det skadar bilden om deras godhet. Alla ska ha respekt, alla har samma värde och alla ska inkluderas OM dom har rätt åsikter och är villig att behandla människor med andra åsikter illa för att underhålla image och bekämpa hemska människor genom att göra exakt som dom.

Det är inget att hylla på en dag FÖR kvinnor. Dom är en skam för kvinnor.

DesK
2023-03-08 19:21
4

Jag är en tacksam och stolt batikhäxa

/Désirée

Pyttelite
2023-03-08 19:40
4

#11: Men visst känns det gammaldags att kalla kvinnor med öknamn bara för att de inte tycker som man själv.

För det kan väl inte vara en man som är en Batikhäxa?

Varför inte börja kalla Åkesson och hans manliga anhängare för vad de är - trollkarlar. 🧌

Är det inte bättre att gå på sakfrågor och diskutera dom istället för att klumpa ihop alla som har åsikter man hatar?

Karmatarerskanise
2023-03-08 20:18
2

#13 Batikhäxor har inte åsikter jag hatar.

Dom behandlar alla som inte tycker precis vad dom tycker, illa och utger sig för att vara något de inte är.
De är inte kvinnokämpar.

Dom lever inte som dom lär och behandlar människor olika baserat på om de är följare eller tänkare.

Dom är inte politiska. Dom är extremister som inte respekterar oliktänkande och som drivs av hat.

Jag som tänkande kvinna skäms när ni hyllar något sådant. Jag är innerligt tacksam att kvinnorna i mitt liv som varit mina förebilder aldrig visat sådan nedrig kvinnosyn och människosyn. Att dom drivits av att lyfta det positiva och inte gett plats till hat.

De har visat att man aldrig förlorar om man är sig själv och är ärlig.

Det är KVINNOR. Jäkla skillnad.

Pyttelite
2023-03-08 20:50
5

#14: Problemet med dina ramsor är att de flesta slutar lyssna när man pratar i stereotyper.

Det är mycket dom nu.

CFIT
2023-03-08 21:57
2

En Batikhäxa för mig är en kvinna som på riktigt kämpar för något gott men samtidigt inte har förstått att världens alla människor inte tänker på exagt samma sätt som hon. Med andra ord, jag har exagt samma dröm som hon men jag har inte samma syn på bästa vägen dit.❤

Pyttelite
2023-03-08 22:16
1

#16: Jag håller med.dig i din analys.

Det är ingen skillnad på en Batikhäxa än en som tar hand om kasserade kapplöpningshundar.

Det är samma hjärta som klappar i ena fallet för hundar i andra fallet för människor.

Möjligtvis är skillnaden den att man i hundfallet bidrar till fler kapplöpningshundar föds upp med ett tvivelaktigt öde.

• Redigerat 2023-03-08 22:21 av Pyttelite
Karmatarerskanise
2023-03-08 22:30
4

#15: nej problemet är inte stereotyper, för det har ni sprutat ut inlägg om.

Problemet är er oförmåga till diskussion.

En batikhäxa bryr sig inte om människor.

Och en människa som tar hand om pensionerade kapplöpningshundar är en fantastisk människa och ska inte nämnas ihop med häxor som saknar hjärta.

Det blev fel fast bra försök. Jag har aldrig tagit hand om en kapplöpningshund.

DesK
2023-03-08 22:43
5

Nina, du visar gång på gång hur obildad och stereotypisk du är, lägg ned ditt okunniga struntprat och ägna dig åt sådant som du kan och vet något om.

/Désirée

Karmatarerskanise
2023-03-08 23:25
6

#19: nu var vi där igen. Du påverkar inte vad jag gör eller inte gör. Gå och försök bestämma över dina barn istället. De kanske lägger någon vikt i något du säger.

Att du som inte har några åsikter om sak, någonsin, kallar mig obildad och okunnig, det visar bara min poäng. Du försöker verkligen framstå som intressant med innehåll, men det krävs att man visat någon kunskap om man ska kalla någon annan okunnig. Krävs att man utryckt någon form av egna tankar och ord om saken.

Så jag fortsätter skriva om det jag vet och har kunskap om eftersom jag är bildad nog att klara av det.

Du borde ha lärt dig att dina tramsiga försök inte fungerar på oss som vet vårt egenvärde.

Pyttelite
2023-03-08 23:32
4

Nu tar vi paus i kvinnosaksstriden för denna gång - tack alla för inläggen! 💓

Inlägget är låst för nya kommentarer