Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 857 ggr
Terrierlina
0

Jag blir så trött....

…på det här eviga klagandet som hörs överallt. Det är för hög skatt, det är för dålig skola, det tar lång tid i sjukvården, sossarna är dåliga, det är för hög arbetslöshet. Och så vidare…… Har folk i det här landet inget bättre för sig än att klaga på allt de kan komma på och lite till????

• Vi har gratis skola till alla
  • Vi HAR sjukvård
  • Det finns jobb till alla, om folk bara inte vore så förbannat kräsna.
  • Vi lever i ett land som är fyllt av välfärd, harmoni, trygghet, bra miljö, rent vatten, skogar att gå i……… vad mer kan vi begära?

Tänk om man kunde få se lite fler insändare (inte bara här utan överallt) om det underbart vackra land vi lever i. Den dagen jag går upp på morgonen och förstasidan i DN säger "Välkommen till en ny och bra dag"…… Men nej, vi tar en sväng till i klagomålens skogar… Usch, lite perspektiv på vår tillvaro vore inte helt fel. Skrev just i en annan tråd att den som varit i Somalia och sen kommer tillbaka och klagar på politik eller välfärd, den människan ska jag verkligen lyssna på.

Sorry att jag sitter här och skriver detta, det kanske inte hör hit. Men jag önskar att vi blir bättre på att komma ihåg hur bra vi har det.

/Lina

johan
0

Hmm. Jag uppfattar ändå ditt inlägg som att du sitter och klagar.. :)

Visst, vi har skola, sjukvård etc. Men det betyder väl inte att det inte kan bli bättre? Om man ser att något inte sköts så bra som det borde, ska man inte få vara missnöjd då bara för att det finns andra som har det ännu sämre?

Jag har svårt att se att man inte ska få sträva efter förbättring bara för att man inte har det sämst av alla i hela världen.

Mvh // Johan

Erik
0

Inte behöver du be om ursäkt Lina, det är bara kul att du skriver. ;)

Jag klagar av en enkel anledning, och det är för att jag tror att vi kan göra det bättre. Det irriterar mig när våra politiska ledare är hycklare och talar med kluven tunga. Det stör mig när vi slösar enorma resurser på struntsaker. Det tynger mig att en majoritet inte verkar bry sig.

Ja, vi har mycket att vara tacksamma för. Vi har det bra - jämfört med Kambodja och Somalia.

Men "gratis" skola? Om man inte räknar skatterna som en kostnad? Ett land fyllt av välfärd? Om du fortfarande är på rätt köl i den byråkratiska processen…

Om vi bara lutar oss tillbaka, och accepterar allt, hur tror du sverige kommer se ut om 20 år?

Oskar
0

Jag det är för lite goda nyheter. Och för lite diskussion om det som faktiskt fungerar. Men det ligger väl i människans natur att diskutera det som gör en upprörd.

Sverige brukar fortfarande ligga mycket högt upp på listor över länder med bra levnadsstandard.

Oskar

Terrierlina
0

Men det är ju inte det jag menar. Och jag tycker inte att vi ska sluta förbättra oss bara för att vi har det bra. Men ibland måste vi komma ihåg att va lite tacksamma för att vi faktiskt har det bra, för jag tycker att vi tar det för givet….

Och visst är det så att skolan inte är gratis, det är klart att det kostar i skatt. Men detta skapar bättre förutsättningar för de som kanske inte har det så bra från början. Så att  alla ska gå i skolan.

Tycker absolut inte att vi ska sätta oss på rumpan och "må bra" bara för att vi har det bra. Klart att vi ska kämpa för att må bra och sträva efter att må bättre. Men jag tror att alla skulle må bättre av en lite mer positiv inställning, åtminstone ibland….

lisette
0

jag håller med dig terrierlina… vi har det bra, även om det kan bli bättre!

Staffan
0

> Lina

Om du verkligen menar det du säger så kan du få en egen sajt här på iFokus; godanyheter.ifokus.se

Det borde finnas massor av positiva roliga saker att berätta om på en sådan sajt. Jag lovar att hjälpa till… :)

// staffan

Terrierlina
0

Staffan - ja det kanske vore något! Tänk vad upplyftande för själen att få läsa en massa positiva saker varje dag!

Grodan
0

Ja! En sådan sajt vill vi ha! Hipp hipp hurra!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Staffan
0

Jag tror också att en sådan sajt skulle kunna bli riktigt bra!
Man skulle ju dessutom lära sig tänka positivt eftersom bara positiva inlägg får förekomma… det blir en utmaning…

"8.995.207 svenskar rånades INTE idag!"

Flört

// staffan

AndersE
0

Terrierlina, absolut tänkvärt! Det är mycket viktigt att ta sig tid att vara nöjd och stolt över vad vi åstadkommit!

Hurra!

(Sen är det ju samtidigt rätt att om man bara är nöjd så blir det kanske inte bättre. Mycket av det politiska klagomålet handlar väl just om att med vår goda position skulle vi kunna skapa så mycket mer. Om vi lät människor skapa med större frihet skulle vi också få möjlighet att hjälpa ännu fler som har det svårt - inom och utom landet.)

Christina
0

Nåt sånt här? Good News Network Flört

Lisbeth
0

Håller med Terrierlina om att vi har det bra i Sverige. Vi tar så mycket för givet. Det finns dock grupper som har det mindre bra. Däribland många av de äldre. Jag har sett stora skillnader i boende genom väntjänsten!

På go morgon häromdagen talades det om förebyggande hälsoekonomi. dvs vad göra INNAN det kan vara svårt att rätta till saker. Hur ska vi hitta förebyggande positiva åtgärder. Hur kan vi minska på kostnaderna. Anders E:s inlägg om åldringsvård har jag tagit till mitt hjärta. Vad tycker ni ska vi ta efter Danmark i bl.a. äldrefrågor? Är vi lite för stelbenta i Sverige? Många länder ligger långt före oss i dessa frågor, anser jag.

I Indien skrattas det på skrattklubbar för fullt. Man samlas på klubbar och skrattar i parker och på arbetsplatser. Är det hållbar förebyggande utveckling som gynnar den enskilda individen och samhället i stort? Är det förebyggande hälsoekonomi?

Inlägget är låst för nya kommentarer