Homonationalism och SD
I SVT-dokumentären SD-bögar tas fenomenet, som benämns som homonationalism, upp. EU-parlamentarikern Johan Nissinen från Värnamo är en av personerna som vi får följa.
– Jag ville vara med och ge mitt perspektiv på den här frågan som inte belysts tidigare. Att vara homosexuell och rösta på SD eller vara engagerad i partiet har länge varit tabu. I dokumentären har journalisten Erik Galli följt flera homosexuella SD-väljare, folkvalda och debattörer.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/johan-nissinen-om-dokumentaren-ar-nojd-med-hur-den-blev
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-06-18 08:26 av Pyttelite
Det är egentligen inte så konstigt att homosexuella söker sig till SD. SD gillar inte den okontrollerade invandringen.
Främst muslimerna anser att alla homosexuella ,eller personer överlag som inte är hetrosexuella, är smutsiga hundar och skall skjutas.
SVT:s nya dokumentär undersöker HBTQ-konservativa som ansluter sig till ett politiskt parti i strid med deras rättigheter. Lundagårds Clara Castenfelt ser en dokumentär om den komplexa relationen mellan identitet och ideologi.
– SD-bög… Det rullar inte jättebra på tungan.
Läs mer här:
https://www.lundagard.se/2023/06/01/sverigedemokraterna-och-homosexuella-en-ovantad-vanskap/
Sedan har vi punktmarkeringar från SD - får det inte att hänga ihop
Uppsalapolitikern Simon O Pettersson (SD) vill se restriktioner mot pride och skriver på sin sajt Insikt24 att den ”homosexuella livsstilen” som han kallar destruktiv ”måste diskuteras”. Uttalandet kommer i kölvattnet av rapporteringen om apkoppor. – Retoriken leder till diskriminering, säger RFSL Ungdom.
Läs mer här:
#3: Jag får inte heller det att hänga ihop 🤔
Destruktiv livsstil vad menar han med det ? är en person homosexuell så söker väl den personen sig till det som är positivt och rätt för sig för ingen oavsett läggning söker sig till det som är destruktivt för sig att leva med.
Den homosexuella livsstilen måste diskuteras, jaha men har den inte gjort det hela tiden tänker jag har inte dom människorna fått stå ut nog genom alla tider och så himla farliga är dom inte så dom behöver diskuteras och komma i fokus hela tiden.
Det är en omöjlighet för oss att förstå varandra i allt för hur kan vi förstå när vi alla är så olika och jag förstår inte allt inom HBTQ rörelsen men en sak förstår jag oavsett läggning och det är när trevliga människor möter mig så möter jag dom tillbaka med samma värme som dom mött mig och där spelar inte läggning någon roll även om jag inte förstår allt eller ens är insatt i allt så möter jag en medmänniska som är gay eller trans så finner jag det intressant precis som med alla andra nya möten jag har med människor dagligen i mitt yrkesliv och i mitt privata liv.
Nya möten oavsett vem det är det är något så berikande det är det absolut mest intressanta vi kan möta inom kulturer för vi är inte så olika som en del partier får oss att framstå vi är istället samma skrot och korn allihopa 😎