På 5 år...
- …har arbetslösheten för ungdomar med enbart grundskoleutbildning fördubblats från 11% till 22%.
- …har arbetslösheten för ungdomar med gymnasieutbildning fördubblats från 8% till 16%
- …har arbetslösheten för högskoleutbildade ökat från 5% till 8%
- …har 65 000 industrijobb försvunnit
- …har långtidsarbetslösheten ökat från 2000 till 9000 år 2004, men sjunkigt till 2000 igen tack vare arbetsmarknadsåtgärder (dvs. inte riktiga jobb)
- …blivit färre fasta jobb och svårare för ungdomar att få fast anställning.
Mvh // Johan
Jo, det har varit tufft att städa upp efter borgarna…
Men nu - nu jädrar snurrar hjulen!

Städa upp efter borgarna? Varför hör man alltid detta från sossarna när det inte går så bra som de önskar. Det är alltid en tidigare sittande borlig majoritet som har felat aldrig de själva.
Inget sägs om den förfärliga devalveringspolitik som sossarna (ja ävveen borgarna i viss mån) utförde under 70 och 80 talet. Pga denna har den svenska kronan tappat upp mot 40% mot andra valutor. Detta har gjort att importerade varor till Sverige stigit med 40% utan att de är marknaden som stått för det.
Sverige lider fortfarande av sviterna från denna politik och vi kommer att göra det i årtionden framåt.
Det skulle jg vilja höra sossarna ta på sig skulden för men ack nej. Det är alltid borgarnas fel
#1 Var ironiskt…
Haha, ja, det var briljant ironi Anders. Synd att man faktiskt hör det på allvar så ofta. :)
Ironi funkar inte på nätet. :)
Det brukar ju hjälpa med en smiley. Här trodde jag en smiley skulle vara "over-kill"…

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#7 Det skulle väl vara hihi eller haha då…

hur många procent är sjukskrivna då?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Att industrijobben försvunnit handlar väl om en omställning av ekonomin från industrialism till informations- och tjänsteekonomi och inte blockpolitik?
#11 Absolut, men då gäller det också att hänga med när förändringens vind blåser. Gör man inte det blir resultatet förödande, som vi kan se.
De förutsättningar som finns på arbetsmarknaden nu hämmar nyanställningar och expansion av företag. Detta dels på grund av arbetslagstiftningen och dels på grund av den höga beskattningen på arbete.
Håller med #5

Tycker att det är så lustigt att det klankas ner så mycket på politiken. Att vi i Sverige använder oss av ord som katastrof eller förödande resultat….. Vi lever i ett land med äckligt hög välfärd. Visst, vi har höga skatter, men vi har det ändå snuskigt bra. Ta en tur till Somalia och fundera. Om du kommer hem igen och fortfarande tycker att sossarnas jobb har varit förödande / katastrofalt eller vad man nu vill kalla det, så okej - då ska jag verkligen lyssna…. Säger inte att sossarna har gjort allt rätt. Men något rätt måste ju regeringen i detta land ha gjort, oavsett vilket block som varit sittande. För om de har alla fel - vilket folk i allmänhet verkar tycka - ja skulle vi sitta här då och må som små feta prinsar????
#14: Om man tittar åt vilket håll trenden pekar och ser framåt 10, 20 eller 30 år inser man rätt snabbt att det inte kommer fungera i längden.
Men visst. Sitt där du och njut över att vi iaf har det bättre än Somalia. Själv har jag alltid en strävan efter att få det bättre och att det ska bli bättre för alla.
Mvh // Johan

Ja jag njuter faktiskt av att jag har det bättre än i Somalia. Jag tycker att det är skönt att ta en promenad i skogen. Att äta på restaurang, att få sjukvård när jag behöver det. Jag är glad att jag lever här och inte i Somalia.
Därmed inte sagt att jag inte tänker sträva efter att få det bättre. Därmed bara sagt att jag vill lägga min energi på att sträva efter att må bra, inte på att hitta saker att klaga på. Gå ut och lyssna på fåglarna, det är rätt mysigt. Och man behöver inte vara rädd att få en bomb i huvudet. Jag gillar sverige helt enkelt, tycker att det är ett vackert och bra land.
#14, 16 Det ligger mycket i det du skriver. Man måste ha lite perspektiv…
Visst ska man ha perspektiv på saker och ting och det perspektiv jag anser att vi hade i den här tråden var Sverige.
Självklart ska vi vara glada att vi har det så bra som vi har det, men detta handlade bla om arbetslösheten i vårt land och det känns därmed mer relevant att jämföra Sverige idag och Sverige i ett önskeläge än Sverige och Somalia.
Jag är också glad att jag är född här och är bekymrad över läget i vissa u-länder, men det känns som ett helt annat problem och upplägg för en helt annan debatt.
/Ida

Rätt ofta hör man på nyheterna om företaget X som skall säga upp 100 personer men man räknar att lösa det mesta med naturliga avgångar dvs pensioneringar. Egentligen har det ju ingen betydelse mer än för de enskilda individerna. Eftersom ingen nyanställs försvinner ju jobben från arbetsmarknaden och 100 andra (yngre) missar därmed ett jobbtillfälle.
Jag brukar tänka: -Jaha, det blev 100 glada förtidspensionärer med avgångsvederlag och 100 olyckliga undomar utan jobb.
#19 Helt rätt!