Någon kunnig om LAS-lista?
Arg och ledsen är jag, och jag har säkert fel. Men jag vill ändå fråga och skriva av mig..
Så här är det:
Jag har jobbat som personlig assistent sedan våren -03, april. Det har varit som timvikarie och på vikariat. Hösten -05 blev alla vikarier på "min" arbetsplats "uppsagda". Alla blev timvikarier. Vikariatet jag hade var runt 85% och det fortsatte så en tid. Jag blev gravid. Så pga av tungt arbete så jobbade jag inte lika mycket plus att jag bytte mer eller mindre arbetsplats. Detta under våren -06
Så var jag mammaledig från juni -06 till november -07. Under hela sommaren -07och hösten ringde vår enhetschef och frågade när jag skulle börja jobba. Jag hade fått dagisplats i november. Men exakt datum hade jag inte. Av mina arbetskamrater så har jag fått veta att min chef ringt till arbetsförmedlingen (slutet av okt)och frågat om jag står skriven där. Isåfall skulle de skicka upp mig. Anledningen är att jag varit hemma ett år och det var tillräckligt tyckte hon. (har hon sagt till mina arbetskamrater).
Hon har ringt och frågat varför jag inte finns tillgänglig(alltså har mobil med) detta i oktober när jag fortfarande var mammaledig.
Nu när jag börjat som timvikarie så väljer hon att förlänga vikariat hos personer som börjat senare än jag. Jag har ingen rätt eller chans att få vara med trots att jag har långt fler LAS dagar än de andra två vikarierna.
Anledning: man avbryter inte ett vikariat. Men dessa två har bara till sista januari, sen går deras vikariat ut, men det ska ändå förlängas?!!!
Jag känner mig lurad, varför finns då denna LAS-lista? Eller finns det nån annan regel hon inte talat om?
Låångt, men hoppas nån förstod;)
Ingen som kan något om LAS?

#1. Jag är dåligt insatt måste jag erkänna. Det är därför jag inte svarat
.
jag tycker du ska ta upp detta med facket, om du är medlem?
#3 Absolut. Facket bör kunna svara på dina frågor om detta. Du kan även "googla" på LAS. Fast ibland kan det vara svårt att läsa lagtext och översätta det till sin egen situation.
/Maria
Jag är tyvärr medlem i Lärarförbundet..fortfarande av någon outgrundlig anledning..hmm..;)
#5 kanske är bra om du går över till kommunal om det är inom vården du ska jobba. lättare att få hjälp då.
men ang las, så var det så att efter ett visst antal timmar under en viss period blir man med ¨på las-listan (kommer ej ihåg antalet timmar)Så var det när jag jobbade som vikarie iallafall för ett par år sen.
men det kanske är ändrat nu?
LAS= lagen om anställningsskydd och gäller alla. Lärarförbundet borde väl kunna hjälpa dig med dina frågor samtidigt som du behöver hjälp med överförflyttning till ditt "rätta fack". Du är ju medlem i en fackförening i vilket fall som helst.
/Maria
Jag ska prata med kommunal efter nyår…det är bara att det känns som en evighet när de stängde för julen och jag fick reda på detta samma dag de stängde.Men så fort de öppnar ska jag ringa.
Jag kommer att byta från Lärarnas till kommunal, då Lärarnas inte har någon representant på orten och de är så fruktansvärt svåra att få tag i på regionskontoret.
#8 ja byt!, det är så jag menar att det blir lättare att få hjälp.
lycka till!