Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 1022 ggr
Staffan
0

Pengar är makt

Visste ni att den norska statens pensionsfond är den största i världen? Den förvaltar 1.750 miljarder och är därmed den största pensionsfonden i världen. Tack vare sin storlek skapas rubriker när fonden väljer att investera eller sälja av ett innehav.

Fonden har bestämt sig för att framöver uteslutande investera i etiska alternativ och nobbar nu av den anledningen därför den amerikanska detaljhandelnsjätten Walmart. Anledningen är att fondens etiska kommitté bedömmer att Walmart bryter mot mänskliga rättigheter.

>> Artikeln om detta idag på DI.se

Mvh // Staffan

Lisbeth
0

Norge förknippar jag med olja, klubbade sälar m.m. Jag vill ha etiska alternativ. Men då ska de banne mig VARA etiska också. Surt sa räven! Det är ju väldigt viktigt att se var pengarna kommer ifrån från början. Det är det som gör det hela så svårt. Det är inte helt lätt att ta reda på det många gånger. Många gånger så verkar saker och ting etiskt riktiga, men det är i själva verket precis tvärtom.

mvh Lisbeth

AndersE
0

Det är positivt när makt utnyttjas positivt.

Terrierlina
0

#2 Håller helt med!

Saber
0

#1 Du menar att det inte är etniskt att framtställa olja?

Lisbeth
0

# 4 Oljebranchen är inte direkt känd för sin etik med alla utsläpp. Att klubba sälar är inte okej!

mvh Lisbeth

Erik
0

#5 - Ah, så du är också för kärnkraft? :)

Skulle du föredra att den norska statens pensionsfond agerade annorlunda? Eller "räknas" det inte om pengarna kommer från Oljebranchen?

Oskar
0

#1 Nu var du väl neggig? :)

Det är ju toppen att de placerar etiskt. Att de 1 750 000 000 000 nok placeras etiskt betyder nog betydligt mer än om de tex slutat jaga sälar.

Oskar

Lisbeth
0

# 6 7  Jag trodde att vi diskuterade etik här!! Skrev att ibland så är det inte helt lätt att se var pengarna kommer ifrån från början. Att det har varit en del oljeutsläpp stämmer väl ändå. Ska jag behöva  försvara mig i kärnskraftsfrågan för att jag påstår det.Fundersam Walmart bryter mot mänskliga rättigheter bedömmer fondens etiska kommitté. Men djurens rättigheter då, har inte de några rättigheter. Surt sa räven…

Lisbeth

Oskar
0

#8 Men det är ju ett steg i rätt riktining. Alternativet hade ju varit att de inte placerade pengarna etiskt. Jag tycker man ska vara positiv när något blir bättre! Och på de etiska planet har Norge blivit bättre iom detta. (Även om det självklart alltid kan bli ännu bättre.)

Oskar

ThomasH
0

#6 Jag förstår dock inte vad klubbade sälar har med Norska pensionsfondens placerar att göra? Och att tjäna pengar på olja och vilja placera pengarna etiskt, vad är fel med det? Ska Norge sluta producera olja och ska du och jag sluta kör bil?

Inlägget är låst för nya kommentarer