Politik iFokus

Politik

Läst 271 ggr
CFIT
1

BLM och Pro Palestine

Jag har fått det faktiskt helt klart sakligt motiverade förslaget att försöka skapa mig egna debattämnen istället för att ”håna” andras bidrag.
Så jag tankte faktiskt göra ett trevande försök nu….

Kan där finnas något gemensamt mellan de icke afroamerikanska människorna som deltog och/eller ställde sig bakom BLM-protesterna för ett par år sedan och de icke muslimska människorna som idag deltar och/eller ställer sig bakom Pro-palestine protesterna?

OBS! Jag lägger här ingen som helst värdering i vilken sida som har rätt eller fel i någon av dessa protester/konflikter……jag är bara nyfiken på hur människor och politik fungerar.

Pyttelite
0

Du tar upp en så komplex fråga att jag tror du får få svar men ett bra försök att få igång en diskussion.

Jag är dåligt insatt i den palestinska frågan men de finns säkert många likheter och olikheter.

Det är dock svårt att förstå att man i Sverige protesterar i BLM-förtecken och lika oförstående är jag till att palestinakonflikten påverkar doktorspromotionen i Lund.

Det som förenar är att oförätter förenklas till svartvita bilder men även polisvåld är komplexa frågor.

Det är oxå märkligt när man hanterar USA som det vore ett svenskt land.

Du får kanske vara lite mer specifik och avgränsa dina funderingar och inte vara så klurig. 😊

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2024-06-01 17:49 av Pyttelite
[Hayabusa-0001]
1

”I veckan avslöjade Sydsvenskan att pro-palestinska demonstranter i Malmö uppmanar till fortsatt krig och uttrycker stöd för terrorstämplade organisationer”

[Hayabusa-0001]
2
I veckan avslöjade Sydsvenskan att pro-palestinska demonstranter i Malmö uppmanar till fortsatt krig och uttrycker stöd för terrorstämplade organisationer. Drygt ett dygn efter att granskningen publicerades samlas ett 50-tal demonstranter utanför reportern Inas Hamdans bostad.
Pyttelite
1

#3: Mycket obehagligt men inte oväntat.

[Hayabusa-0001]
1

#4 Dessvärre.

[Hayabusa-0001]
2
Listen to this episode from 23 minuter on Spotify. De demonstrerade i solidaritet med Kvinna, liv, frihet-rörelsen i Iran. Nu står många av dem på samma sida som mullorna. Vilket inflytande kommer den pro-palestinska studentrörelsen mot Gazakriget ha på politiken och offentligheten framöver? Och vad händer när ideologi utplånar förståelsen för historiska kontexter? 23 minuter gästas av Magnus Ranstorp, statsvetare vid Försvarshögskolan. Programledare: Cecilia Garme och Johan Hakelius Podden ges ut av Nyhetsmagasinet Fokus. 
Pyttelite
0

Arrangörerna av Palestina-demonstrationerna i Malmö tar avstånd från de personer som samlades utanför en Sydsvenskan- journalists hem och skrek hotfulla ramsor.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/arrangorerna-om-journalisthotet-har-inte-med-oss-att-gora

Arrangörerna av Palestina-demonstrationerna i Malmö tar avstånd från de personer som samlades utanför en Sydsvenskan- journalists hem och skrek hotfulla ramsor.
[Hayabusa-0001]
2

#7 Ingen överraskning, de kunde knappast gjort något annat.
Men, problemet kvarstår sannolikt.
Konflikten i sig lever kvar.

Pyttelite
0

Den ryska desinformationsmaskinen går på högvarv under OS i Paris. Evenemanget, och värdlandet Frankrike, har länge varit en prioriterad måltavla. Bland annat försöker man med fabricerade terrorhot skapa rädsla, försämra landets anseende internationellt och vända fransmännen mot myndigheterna.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/falska-terrorhot-ska-skramma-bort-askadare-fran-os

Den ryska desinformationsmaskinen går på högvarv under OS i Paris. Evenemanget, och värdlandet Frankrike, har länge varit en prioriterad måltavla. Bland annat försöker man med fabricerade terrorhot skapa rädsla, försämra landets anseende internationellt och vända fransmännen mot myndigheterna.