Politik iFokus

Politik

Etikettföretagande
Läst 882 ggr
Staffan
0

Otacksamt

Jag måste bara skriva ett inlägg för att beklaga mig över det trista företagarklimat som råder i Sverige.

Socialdemokraterna gör inte skvatt för att underlätta för och uppmuntra till företagandet i Sverige. Dom förutsätter istället att alla som vill försöka starta upp ett eget företag är fifflare och därför ska dubbelbeskattas direkt.

Mona Sahlin och hennes Medarbetare arbetade i två år med sin utredning kring att förenkla det svenska regelverket för näringsidkare. Inte ett enda konkret förslag kom de med. Inte ett enda.

Inte heller bland vanligt folk är det fint att bli rik på eget hederligt arbete. Istället ses ofta de som lyckats som giriga personer som lurat och bedragit andra i syfte att sko sig själv.

Jag förstår de entreprenörer som flyttar utomlands och istället lägger sin tid och sin energi på att bygga upp något där.

Mvh // Staffan

AndersE
0

Jag håller med till 100%!

Det var bättre förr!

Jag uppfattar att vi ännu idag lever och fördelar den välfärd som skapades av driftiga, arbetsamma och framgångsrika män för drygt 100 år sedan. Då skapades de stora världsindustrier som ännu idag står för jobb och skatteintäkter…

Vilka stora företag har skapats i Sverige de senaste 50 åren?

Staffan
0

Nej, med undantag av några stora bemanningsföretag (som uppstått för att andra företag ska kunna kringå LAS) så har det inte hänt speciellt mycket.

Jag hörde någonstans att det på de senaste 20 åren inte startats ett enda vanligt svenskt företag som idag har fler än 500 anställda. Jag hoppas att det inte stämmer…

// staffan

AndersE
0

Flest anställda i Sverige, december 2002:
(Källa wikipedia.se)

Posten AB (publ)

37 896

Ericsson Telefonaktiebolaget LM

30 947

AB Volvo

25 420

Samhall AB