Bensinskatt
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag anser att bensinskatten (eller snarare priset på bensin) skulle kunna höjas avsevärt, det om något skulle driva på utvecklingen av alternativa bränslen för fordon.
# låter som en typisk kommentar från någon som bor i en del av Sverige där det finns en fungerande lokaltraffik och behovet av bil är starkt begränsat.
Jag är absolut positiv till en ökad användning av alternativa bränslen för fordon, men jag vet inte om en höjning av besinpriset är den rätta lösningen.
/Scrog
Jag är osäker. Tycker dock att alla mil till och från jobbet skulle vara avdragsgilla.

Bil är lyx. Betalar väl vad det kostar. Skulle inte klaga om det va billigare och tycker inte att det ska vara dyrare. Men å andra sidan är smärtgränsen ännu inte nådd. Håller inte med om att alla mil till och från jobbet skall vara avdragsgilla. Man får löneförhandla istället. 
#4 Vad jag är ute efter är detta att det inte är gratis att jobba.
Den som väljer att ta ett jobb långt bort har en dryg utgift - som ska betalas av skattade pengar. Blir han sjukskriven eller arbetslös minskas inkomsten, men också utgifterna. Vilket gör att skillnaden mellan att jobba och inte jobba kan bli liten. För liten.
vad händer om elektrikern eller en liknande hantverkare ni har bestämt med ringer och säger att ´jag kan inte komma för jag har inte råd att tanka´ eller att priserna på hantverksjobb går upp pga bensin/diesel priser.
när jag köpte min servicebil caddy 06 var den klar för att köra med RME tror jag att det heter men det visar sig att det är dyrare att tanka miljövänligt än diesel!!!! Hur gör man då????
en egenföretagare inom service

En fördel med höga bensinskatter är att de gör det mer attraktivt för biltillverkarna att ta fram miljöbilar. En annan fördel att skatten sakta men säkert vänjer oss vid skyhöga bensinpriser…för de lär väl bli skyhöga när oljan börjar sina…
Men sen finns det ju många nackdelar med höga bensinskatter också. :)
Oskar