Feghetens ansikte
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Elon Musk pysslade med andra viktiga saker när det var utfrågning avseende massuppsägningar av myndighetspersoner.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Rep. John Larson, D-Conn., erupted over Elon Musk and the Department of Government Efficiency (DOGE) while delivering remarks to colleagues on the House Ways and Means Committee on Wednesday.
During a markup of bills related to providing the House with information on DOGE access to Treasury Department payment systems and the Social Security Administration, Larson turned red and shouted at Republican colleagues, "You will do whatever Elon Musk and Donald Trump tell you to do.
"Where's the independence of the committee? Where's the legislature? We're an equal branch of government," an enraged Larson yelled, "Look at the empty seats here. Where's Elon Musk?"
Läs mer här:
https://www.foxnews.com/politics/house-dem-goes-screaming-rant-against-elon-musk-doge-shame
- Redigerat 2025-03-14 20:37 av Pyttelite
Elon Musk har gjort ”misstag” i sitt arbete med att effektivisera statsapparaten. Det medger vicepresident JD Vance i en intervju med NBC News. – Jag accepterar misstag, säger JD Vance.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/jd-vance-om-musk--har-begatt-misstag/
I februari kom de – Elon Musks underhuggare från Doge. Sedan dess har det varit kaos i den amerikanska skattemyndigheten IRS. – De trakasserar oss och det finns ingen ordning i vad de gör, säger en anställd.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kaoset-nar-elon-musk-klev-in-pa-skattemyndigheten-irs/
#3: Att små snorungar som inte är torra bakom öronen ens, ska ha sådan makt är otroligt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Ja, absolut.
Åldrar på grundlagsfäderna den 4 juli 1776 när de undertecknade självständighetsförklaringen:
• James Monroe, 18
• Aaron Burr, 20
• Alexander Hamilton, 21
• James Madison, 25
• Thomas Jefferson, 33
• John Adams, 40
• Paul Revere, 41
• George Washington, 44
Och Luke Farritor, en av ynglingarna du tycker är en snorunge som inte är torr bakom öronen, är samma person som ingick i teamet som vann pris för att lyckas tolka uråldriga brända skrifter med AI.
Farritors intelligens och förmåga överstiger nog dom flesta personer på iFokus som har så bestämde åsikter om vem som är värdig respekt eller inte.
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-03-16 20:08 av johan
#5: En 18-åring för nära 250 år sedan var mognare än dagens 18-åringar. Medellivslängden för män i Sverige var 37 år. Skulle tro att det var ungefär samma i USA. Så det går inte att jämföra 18-åringar då och nu.
Farritor må vara intelligent, men det finns ju fler än han. Vissa av dem ser ju inte skillnad på 8 miljoner och 8 miljarder. Men jag antar att du tycker de är värda respekt ändå. Det är ju Musk som valt ut dem och då kan det inte vara något fel på dem.
https://www.nytimes.com/2025/02/18/upshot/doge-contracts-musk-trump.html
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Du är rolig du. Snabb att diskriminera om det passar din agenda.
Det underhållande är nu att när det här gänget är i Trumps crew, så kritiseras dom för att vara unga odugliga snorungar som inte kan någonting trots gediget track record inom AI, data-analys och programmering.
Hade dom varit i Bidens crew hade högern snabbt anklagat dom för att vara diversity hires och woke woke woke, eftersom deras ursprung och hudfärger är väl spridda och minst ett par av dom har autism trots gediget track record inom AI, data-analys och programmering.
Hatare kommer alltid hitta skäl att hata.
Mvh // Johan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte om du vet det, men Obama hade sin egen version av DOGE, där Joe Biden ledde det. Dom uttryckte ganska exakt samma övergripande mål som nuvarande DOGE gör.
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-03-16 20:53 av johan
Jag tror få är emot effektivisering och minskad byråkrati men i dom här fallen är det hur dessa rensningar genomförs som ger en fadd smak.
Att avskeda ngn för att säkerhetskontrollen inte går fort nog är ett strålande exempel.
Arbetsrätten är annorlunda i USA än i Sverige och där kan man bli avskedad från en dag till en annan.
Det kan ju oxå vara så att de som arbetat i en verksamhet kan förklara varför det ser ut som det gör - om man är så intelligent som du säger att Musks män är borde de inte förstå det då - det är ju tråkigt att många av intelligentian faktiskt haft fel i sina antaganden men det är inte så intressant för det var ju resultatet som var det viktigaste - inte vägen dit och ett resultat kan ju fixas snabbt bara man avskedar fort nog.
- Redigerat 2025-03-16 21:00 av Pyttelite
#9: På väldigt många sätt hade jag verkligen föredragit om DOGE gjorde det som vill åstadkomma med en skalpell snarare än slägga.
Det hade fungerat bättre, blivit färre fel, skapat större förståelse och färre fiender.
På väldigt många sätt hade jag också föredragit att Musk höll sig till problem som kunde lösas med fysik och mjukvara, för det är där hans största förmåga finns.
Å andra sidan hade nog inte Tesla funnits kvar om han inte vågat ta riktigt obekväma beslut och infört hård kontroll över alla utgifter. Om Tesla dog hade inga andra vågat (eller känt sig tvingade) att satsa på omställningen.
Så ibland ska man nog vara tacksam för hans ledarstil. Andra gånger not so much.
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-03-16 21:40 av johan
#7: Tycker du verkligen att det är diskriminering att påpeka att någon inte kan se skillnad på 8 miljoner och 8 biljoner? I så fall får du gärna förklara varför.
Om de nu är så otroligt dugliga och intelligenta, hur kan det då komma sig att de gör så många fel, och inte vet vad lagen säger om säkerhetsklassning t.ex.?
Att anklaga mig för att hata är väl magstarkt. Jag hatar inte de här människorna, men jag tycker väldigt illa om vad de gör. Det är lite skillnad.
#11: Du kanske skulle läsa igen hur du formulerar dig om dom. Du attackerar människorna. Och indirekt unga människors förmåga.
Mvh // Johan
#10: Nu är det ju så att myndigheter inte nödvändigtvis alltid mår så bra att hanteras som ett börsnoterat företag.
Jag tycker att privatisering är bra framförallt då det gynnar konkurrens men alla verksamheter kanske inte ska privatiseras och det handlar inte om slägga vs skalpell utan det handlar om intelligens - vilket det här reformarbetet saknar oavsett vilket IQ unga förmågor har eller vilka prestationer Elon gjort i sitt tidigare liv.
#12: Det är inte diskriminering att kalla någon snorunge eller säga att någon inte kan räkna.
https://www.do.se/diskriminerad/vad-ar-diskriminering
Och du får gärna svara på min fråga om deras duglighet.
#13: Nej, det håller jag med dig om. Till stor del, men inte helt.
Uppenbart går det heller inte att behandla ett landsekonomi på helt olika sätt än ett företags ekonomi eller privatekonomi. Om man har större utgifter än man har inkomster så går man förr eller senare i konkurs.
Alla som sett ett avsnitt av Lyxfällan borde ha lärt sig att man inte kan låna hur mycket pengar som helst. Till slut blir räntan för lånen större än alla ens intäkter.
Kedjeeffekterna blir ju också rätt galna. USA betalar mer i räntor, än hela deras gigantiska försvarsbudget. En stor del av lånen är från Kina, så räntebetalningar går direkt till Kina, som i sin tur använder dessa pengar för att konkurrera ut amerikanska och europeiska företag på viktiga områden som förnybar energi, elbilar, elektronik och säkert också för att rusta upp Kinas försvar.
Jag har ingen aning om hur det ska göras. Uppenbarligen ingen annan heller, för Obama och Biden lyckades inte, hur väl DOGE lyckas återstår att se, men det ser ju inte direkt ut som en klockren succé än så länge.
Men behovet är skrikande uppenbart både i USA och EU och Sverige.
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-03-16 22:15 av johan