Politik iFokus

Politik

Läst 64 ggr
johan
1

SVT's kirurgiska precision

Det är otroligt hur ordvalen skiljer sig när SpaceX lyckas och misslyckas. Med närmast kirurgisk precision har SVT valt att undvika att skriva SpaceX och Elon när dom lämnat av och hämtat hem folk från ISS, men snabba med att få in Elon och Misslyckande i samma mening.

Objektiv rapportering?

IMG_0277.JPG

IMG_0278.JPG

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-03-16 21:34 av Pyttelite
Pyttelite
1

Fast nu handlar det väl om olika saker och framförallt är väl reportagen gjorda av olika personer.

Jag lyssnade på radion i dag på nyheterna där man både nämnde Space X och Boeing så det är väl knappast så att Musks bolag tigs ihjäl.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
0

#1: Tycker du rapporteringen från SVTs anställda är sakliga och objektiva i rubriksättning och ingress?

Du ser inga problem alls i ordval / uteblivna ordval, och vad dom valda orden berättar eller inte berättar?

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-03-16 21:44 av johan
Pyttelite
1

#2: I ena fallet är det en egensatsning i andra fallet arbetar väl Space X på uppdrag - tycker du inte det gör en skillnad?

Pyttelite
0

Från samma artikel du länkade till!

IMG_4400.jpeg

johan
0

#3: Ska fundera på det mer. Men spontant nej, det tycker jag inte. Jag tycker media som SVT, som ska vara oberoende och objektiv. Jag tycker dom misslyckas när dom i ena fallet tydligt vill få fram att det är Elon Musk som misslyckats igen, men i det framgångsrika fallet helt vill undvika att framställa Elon Musk eller SpaceX som lyckade.

Jag vet att det ser annorlunda ut när man läser hela artikeln. Men när man scrollar i ett flöde så är det just rubrik och ingress man ser.

Man har gjort samma sak i åratal om Tesla. När en förare som kör en Tesla krockar, så är det alltid en Tesla som har orsakat lidande. För alla andra bilmärken är det föraren som orsakat olyckan.

Jag hade haft mindre problem med fenomenet om det var publikationer som man vet är politiskt affilierade. Jag hade liksom inte förväntat mig något positivt om Musk som miljardär i Flamman, eller något positivt om elbilar på Fria tider eller Nyheter idag. Men jag ställer högre krav på SVT or SR.

NASA kommer använda Starship i sin förnyade mån- och Mars-satsning. Så på vissa sätt är det ju ett uppdrag det också.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-03-16 22:33 av johan
Pyttelite
0

NASA kommer använda Starship i sin förnyade mån- och Mars-satsning. Så på vissa sätt är det ju ett uppdrag det också.

Jo men just artikeln du hänvisade till var väl ”testflygning” av raketen och inte en skarp produktionssatsning?

Olyckor med Tesla och faktiskt Volvo har fått oförtjänt mycket dålig kritik framförallt för den självkörande delen - men då handlar det inte alltid att förtala Tesla utan om att det finns en grundläggande övertro på människans körförmåga vs en automatiserad navigeringsfunktion.