Politik iFokus

Politik

Etikett: skatter
Läst 1260 ggr
Staffan
0

Råd att bo på landet?

Det är Svenska staten som tjänar mest på att bensinpriset skjutit i höjden. Detta beror på att nästan 60 procent av bensinpriset utgörs av skatt.

Under april månad 2006 var bensinbolagens del av bensinpriset 5,04 kronor per liter. Resten, 7,18 kronor per liter, bestod av olika skatter.

Bensinskatten är uppdelad i koldioxidskatt, energiskatt och moms. Moms betalas på själva bensinen men också på skatten.

Jag är glad att jag inte har bil själv…

Mvh // Staffan

AndersE
0

Det är som alkoholen. Det finns ingen smärtgräns för priset…

charlie
0

Smärtgränsen ligger väl i att färre och färre ser det som ekonomisktförsvarbart att arbeta.

---

bjorsa
0

De får väl bli ångbil snart en sådan man kan köra med pellets :-)Fast först får man väl ta å tanka etanol fast en billig el-bil vore något men sådan finns ju inte .

Men givetvis skall de vara krångligt att konvertera bilen även om rubriken låter som om de vore klappat å klart

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=468252

håll ångan uppe :-)

http://www.cadtorget.se/parser.pl?_template=free_index.html&show_template=public_news.html&news_id=100000080

mvh/bjorsa

Terrierlina
0

Men det är väl bara att köpa en elbil om det nu är så förskräckligt att betala bensinen! Eller ta bussen…

AndersE
0

#4 Jag hoppas det var ett skämt…

bjorsa
0

Här där vi bor finns de knappt några bussförbindelser om man inte åker precis dom 2 turerna som går per dag men då måste man ta 16,30 bussen hem å inte går de någon buss på helgerna heller men en skall inte klaga de finns ju cyckel å den kostar ju inget mer än lite fett på kedjan å lite från magen men tar ju tid att cykla 10 mil t o r fast de e nog bäst att avfolka landsbygden för vad gör dom för nytta där ute i gröngräset :-)

mvh/bjorsa

AndersE
0

#6 Precis - det måste ju vara mycket bättre att ha höga bensinskatter, inga resekostnadsavdrag och att ni stannar hemma och låter oss försörja oss.

Blir det alltför tråkigt kan ni väl hänga upp gardiner åt någon gamling…?

(OBS! Ironi - igen!)

bjorsa
0

Ja eller så kanske lite fler bussturer så att landsbygden blir lite levande men de e ju komunen sak å dom vill ju satsa på rondeller å planteringar .

mvh/bjorsa

Scrog
0

#6 har själv bott på landet där lokaltrafiken var starkt begränsad, även om det inte var i övre norrland så avstånden var inte så stora.

Det är lätt att kalla det ett onödigt lyx med bil och hylla höga besinskatter när man bor i Stockholm eller annan storstad där det går bussar/tåg/tunnelbana/spårvagn tillräckligt ofta och större delen av dygnet. Bor man däremot på landet och kanske framför allt i norrland så är ju bil mer eller mindre en livsnödvändighet.

Vill vi att hela Sverige skall leva?

/Scrog

AndersE
0

Och då blir jag lätt irriterad när 08:orna inte bara kräver höga bensinskatter… Dessutom klagar de på höga biljettpriser i T-banan!

Bah!

leo-
0

jag undrar vad som skulle sägas bland dom som bestämmer om fler och fler gick över till gengas som under krigsåren

billigt och bra (träd finns ju i skogen) för pendlaren men miljövänligt????

Terrierlina
0

#5 Ja det var ett skämt.

Men jag kan bli liiiiiite trött på allt klagomål från "lantisar" om "08:or".

Visst, jag förstår att det är dyrt att ha bil och att bensinen är dyr och att det är livsnödvändigt med bil o.s.v. MEN, flytta till Stockholm då, om det är så illa på landet! (observera en uns av ironi) Själv har jag nyligen betalat ett antal miljoner för en mindre (61 kvadrat) lägenhet i Stockholm. Född och uppväxt här och jag vill bo här. Har min familj här och alla mina vänner. Kan knappast finna empati för någon som måste betala 12 kr / litern för bensin, jag har betalat 45 000 kronor kvadraten för lägenheten. Allting är relativt. Vad betalar ni, som MÅSTE ha bil, för ert boende?

Bara en tanke….

AndersE
0

#12 Jag bor i hus. Betalade nog ca 12000/kvm. Vad nu det har med bensinpris att göra…

Bostadspriserna hindrar uppenbart inte folk från att vilja bo i Stockholm.

Bensinpriserna hindrar uppenbart många människor att bo och arbeta utanför Stockholm.

Det vore bättre att skapa förutsättningar så att fler människor arbetade utanför Stockholm än att skapa lägre bostadspriser i Stockholm.

Desutom skapas de höga bostadspriserna i Stockholm av lokala marknadskrafter - de höga bensinpriserna skapas av statens beskattning, ytterst beslutade av folket, där 08:or utgör ca 15%…

Kjellk
0

Skilnaden på att betala 45 000 kronor per kvadrat meter och på att tvingas pendla med bil 10 - 20 mil dagligen är att pendlingen betalar du själv och får aldrig tillbaka en spänn. När du säljer lägenheten får du ofta så bra betalt att din nettokostnad över åren varit minimal. Har en svåger med villa köpt för 5 år sedan ( i Bromma). Skulle han sälja idag så har han bott gratis alla dessa år pga värdestegring. Nä du, Terrierlina, aningslöst om hur olika villkoren är i stan och på landet kan man kalla din inställning. Kan man åka kommunalt på landet så gör man det - vi har inte råd med annat.

johan
0

Något som jag tycker är fult med alla skatter som sägs vara för miljöns skull är att man aldrig SÄNKER skatten för de miljövänligare alternativen, utan man HÖJER istället skatten på de sämre alternativen.

Hur man än gör så kostar det skjortan, men om man gör "fel" kostar det ännu mer.

Att man slipper trängselskatt för miljöbilar är ett steg i rätt riktning, men det är rätt unikt.

Ett annat exempel på en liknande miljöskatt är att miljövänliga industrier aldrig får subvensioner, utan de miljöovänliga istället får ännu högre straffskatter.

Jag tror i ärlighetens namn att staten är rädda för allt för miljövänliga alternativ för att man skulle förlora väldigt myckert pengar på att skitiga bilar och skitiga industrier blev rena.

Vad det gäller just bilar och miljö så står bilar utan katalysatorer (äldre än 1988) för nästan hälften av utsläppen, men utgör endast 2-4% av bilarna som körs på vägarna. Man kanske skulle satsa på lite straffbeskattning på gamla miljöfarliga bilar istället för miljövänlig diesel.

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Jag hörde senast idag ett radioprogram som handlade om "pluginbilar". Med det menades elbilar som gick kortare sträckor 5-10mil på en laddning och man pliggade in dom och laddade på natten/jobbet. De hade även en minde bränslemotor som startade vid långfärd och högt effektuttag.

Om alla bilar i sverige skulle vara sådana skulle elförbrukningen öka 5% eller ca 1 kärnkraftverk. Men totala oljeförbrukningen skulle minska med 70%

bjorsa
0

#15 Pellets tex har ingen energiskatt å förhoppningsvis får den förbli så oxå http://www.bioassjan.se/energiskatt.asp

mvh/bjorsa

DEFENDER
0
Terrierlina
0

#18 Om du läser så ser du att jag är trött på lantisarnas KLAGOMÅL inte på lantisarna. Dessutom refererade jag till någon tidigare talares "08:or". Och nej, jag är inte avundsjuk. Kan åka till landstället när jag vill vara på landet. Kan vara hemma när jag vill vara i stan. När jag vill bo på landet så flyttar jag dit, vill dock inte bo på landet just nu. Så lär dig läsa.

Ida
0

Resonemanget om att alla ska flytta till Sthlm av den anledningen håller dock inte. Alla kan inte bo i Sthlm och därmed måste förutsättningarna för att bo och jobba i andra delar av landet vara lika eller åtminstone inte sämre än här.

hhansenfishing.com
0

Tycker själv att bensin skatten är för hög, och att avdragen i deklarationen ligger högt, det käns på att åka tlll jobb utan mil ersättning, fritids åkande kan jag gärna stå för själv för det är upp till mej hur mycket jag åker på fritiden, men det skulle vara lag på att arbetsgivaren betalar milersättning och inget man får förhandla sej till alla är inte i den situasionen att det går att förhandla om milersättning, utan man får ta det som erbjuds eller ge fan i jobbet, mvh en som har några mil till arbetet

AndersE
0

Att låta arbetsgivaren betala resor till jobbet? Då skulle det bli svårt att få jobb om man inte bor nästgårds…

Jag tycker full avdragsrätt är rimligt. Du ska betala skatt på det du tjänar - inte på det du måste betala för att ha ett jobb.

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer