Sverige lite trött?
Jag passerar Stockholms Centralstation varje dag på vägen till kontoret. För snart två veckor sedan gick rulltrappan från tunnelbaneplan upp till centralstationen för pendel- och fjärrtåg sönder. Den har sedan dess stått still. Det kommer hela tiden äldre gubbar och gummor med tunga resväskor som med svårighet släpar sig uppför vanliga trappan bredvid men ingen jobbar på rulltrappan (förmodligen i väntan på någon reservdel).
Hur kan sånt här inte vara högre prioriterat?
Vet inte vad ni har för uppfattning men personligen uppfattar jag oss i Sverige och övriga västvärlden som lite "trötta" numera. Känslan förstärks av timelapse-filmer som visar arbeten som genomförs i länder österut.
// Staffan
- Redigerat 2025-05-16 14:16 av Staffan
Är det ngn som felrapporterat då?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Det skulle ju vara ännu värre om de inte har koll på att rulltrappan är trasig. Men jodå, dom vet att den är trasig, den är avstängd så det är bara vanliga trappan bredvid man kan använda för att komma upp.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här byggs en kinesisk skyskrapa (57 våningar) på 19 dagar… :)
- Redigerat 2025-05-16 14:18 av Staffan
Verkar som att det delvis är planerat utbyte på g.
Se planerna för utbyte nedan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/darfor-ar-flera-rulltrappor-inom-sl-avstangda
- Redigerat 2025-05-16 14:17 av Pyttelite
#2: Tråkigt när det är stor folkmassa som ska förflyttas.

#4 Så, kanske det är men det ser mer ut som att de avser få igång den gamla igen för de har påbörjat ett arbete där men jag ser inte någon där som jobbar.
#6: Står att det kan vara saker som händer i kontrollrummen därför ser man inga som aktivt arbetar.
Utöver utbyten och större renoveringar genomförs besiktningar, service och underhåll kontinuerligt av SL:s rulltrappor. En del av dessa arbeten sker underifrån i maskinrummen. Trafikförvaltningen menar att det då är är lätt att tro att hissen eller rulltrappan står stilla på grund av att det är fel på den, eftersom man som förbipasserande inte ser att det pågår service eller besiktningar.
- Redigerat 2025-05-16 14:26 av Pyttelite
Det är ju illa att man inte löst det omedelbart när det är enda möjligheten bortsett från vanlig trappa att ta sig upp. Funktionshindrade har rätt att kunna ta sig upp precis som andra.
Jag hade anmält det som diskriminering.
Vanligtvis finns även möjlighet att använda hiss.
Sajtvärd Katter iFokus