Politik iFokus

Politik

Etikett: rymd
Läst 25 ggr
Pyttelite
0

Torpet har landat - eller inte?

Nu befinner sig konstnären Mikael Genbergs lilla röda stuga på månen. 21.17 skulle den landa. 21.17 landade den.

Hemma hos Mikael Genberg i Västerås hade familj och vänner samlats för att följa ögonblicket då farkosten med hans röda stuga skulle landa på månen. Genberg själv var med på länk från rymdbolaget Ispace event i Tokyo.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/mikael-genbergs-roda-stuga-har-landat-pa-manen

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Nu befinner sig konstnären Mikael Genbergs lilla röda stuga på månen. 21.17 skulle den landa. 21.17 landade den.
  • Redigerat 2025-06-06 08:51 av Pyttelite
Fornöga
0

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

5 juni klockan 21.17 – efter 141 dagar i rymden och cirka 25 år efter idén kläcktes. I kväll skulle det japanska rymdföretaget Ispace farkost Resilence landa på månens yta – med konstnären Mikael Genbergs röda stuga ombord. Men kontrollrummet tappade kontakten med fakosten i samband med den planerade landningen. Nu är det ovisst hur landningen gått.
  • Redigerat 2025-06-06 08:05 av Fornöga
Pyttelite
1

#1: Jag blev också förvirrad- bra att du fångade upp!

Får väl se om det kommer en dementi senare.

Pyttelite
0

Ombord på farkosten var en liten faluröd stuga.

Men landningen på månen verkar ha misslyckats.

– Jag vet inte vad som hänt, men alla håller på att packa ihop och gå hem, säger konstnären Mikael Genberg som skapat den lilla stugan.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63JArO/svenska-roda-stugan-var-pa-vag-till-manen-det-har-gatt-at-helvete

Ombord på farkosten var en liten faluröd stuga. Men landningen på månen verkar ha misslyckats. – Jag vet inte vad som hänt, men alla håller på att packa ihop o