Bidragsfusk...
Nu ökar kontrollerna mot bidragsfusk…:
300 särskilda tjänstemän som ska ringa 30 000 kontrollsamtal bara i augusti - så vill Försäkringskassan stävja fusket med tillfällig föräldrapenning, som tros kosta runt 200 miljoner per år.
>> Länk till artikeln på DN.se
Mvh // Staffan

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag tycker det är bra. Synd bara att de inte får göra något som verkligen kan användas som bevisning. De får inte fota, inte filma, inte göra besök mer än en gång. I princip måste de ta fuskaren på bar gärning för att fälla dom.
Mvh // Johan
#0 Jättebra! Jag tycker om när fuskare åker dit!

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#4 Jag tycker att värnandet om välfärdssystem ska ha hög prioritet. Ett av hoten är just fuskare. Är det något som skulle göra att man inte skulle få vara hemma med sjuka barn så är det väl just det utbredda fuskandet?
Det i särklass största fusket hos Försäkringskassan är just vård av barn (VAB). Jag tycker att det är en bra satsning även fast kontrollerna i sig innebär ett stort administrativt arbete.
Skulle tyvärr inte förvåna mig om även detta ansvar inom en snar framtid läggs på arbetsgivaren…
/Ida
Självklart så ska man vara hemma med barnen och inte på jobbet om man anmält att man är hemma för vård av barn. Det är sådana fuskare som förstör för andra. Att sedan förståelsen och toleransen för andra människor i samhället som inte har det exakt som man själv har det uppenbarligen är väldigt låg, är väldigt skrämmande. Eftersom jag själv är sjupensionär och blev ensam med tre barn när min man dog har jag fått erfara det ibland. Handla och vissa tunga saker är man tvungen att göra, sjuk eller inte. Det finns ingen annan som gör det åt en. Har ibland råkat ut för människor som inte verkar fatta detta. Som inte ser längre än näsan räcker. Numera ser jag det inte längre som mitt problem, utan det är deras. Allt detta prat om att respektera invandrare det låter lite ihåligt och falskt. Vi kanske ska börja med att respektera varandra först. Framförallt så ska vi nog titta lite mer på oss själva och sopa rent framför vår egen dörr. Det gäller både svenskar och invandrare. Blev jag rasist nu??
mvh Lisbeth
#7 Absolut inte Lisbeth, jag tycker att du skrev något mycket insiktsfullt. Jag tror att det trygghetssystem vi har idag i grund och botten är ganska bra, mycket bättre än i andra länder. Tyvärr finns det dock alltid rötägg och snålskjutsåkare som förstör för andra, jag har sett alltför många exempel på det personligen.
Kanske är det just det som får folk att ledsna och bara se till sig själva, vilket tyvärr urholkar solidariteten helt och hållet.
Det visar också tydligt att det inte endast finns en del sjukskrivna eller arbetslösa som är benägna att fuska till sig bidrag. Det finns även en brist på etik och moral hos en del arbetsföra personer. De som jobbar och sliter och betalar en massa skatt. Tycker nog att detta tydligt visar att vi som jobbar och sliter kontra de lata sjuka och arbetslösa, är en STOR illusion. Det ligger hos den enskilde individen att ta ansvar över sina handlingar för allas bästa.
mvh Lisbeth
Vad anser ni är det de arbetslösa, invandrarna de sjuka som får skulden för mycket eftersom de oftast inte protesterar. Är det lättare att klaga på de "svaga" i samhället istället för att se som jag ser det, det verkliga problemet de rika giriga som roffar åt sig utan någon som helst tanke på någon annan än sig själva. Det finns många olika slags bidrag. Är det riktigt att miljonärer får barnbidrag som de kan spara till barnen, eller ökar det ytterligare klyftorna i samhället. Vilka bidrag är rumsrena?
mvh Lisbeth

Barnbidraget får väl alla som har barn, utan att be om det?
Ja men är det vettigt? Att en del barn kan plocka ut dessa pengar senare. För de flesta går barnbidraget till mat, kläder m.m. Ökar inte det ytterligare klyftan. Eller har barn med rika föräldrar på något sätt förtjänat att få dessa pengar mer än andra barn?
mvh Lisbeth

Lisbeth
> det verkliga problemet de rika giriga > som roffar åt sig utan någon som helst > tanke på någon annan än sig själva
Många i Sverige som ser världen på samma sätt som du; de rika är giriga och har blivit rika på någon annans bekostnad.
Det är synd att vi inte kan vara mer positivt inställda till de som riskerat mycket, kämpat hårt och byggt upp sina företag och därigenom betalt mer i skatt till vår gemmensamma välfärd än de allra flesta. Dom ska inte behöva skämmas för det.
Tycker jag.
// staffan
De ska inte behöva skämmas för att de jobbat hårt. Det finns även otroligt rika människor som gör mycket gott för sina medmänniskor. Men det finns även människor som inte är miljonärer som jobbar hårt. Jag vill belysa skillnader. Barn med rika föräldrar har mycket bättre förutsättningar från början. Staffan tycker du att miljonärer ska plocka ut barnbidrag?
mvh Lisbeth

Nej, det tycker jag inte. Å andra sidan vet jag inte om dom "plockar ut" barnbidrag som du säger. Är inte barnbidraget någonting man får med eller mindre med automatik?
# 12 Ja men är det vettigt?…. Hur kan någon ens komma på tanken att t.ex. sänka A-kassan när det finns bidrag som automatiskt barnbidrag att se över?

En anledning att sänka a-kassan kanske är för att göra det lite intressantare att jobba. Som det är nu så är det faktiskt tyvärr vanligt att folk tjänar på att inte arbeta…
Att göra alla bidrag behovsprövade har mins två problem:
- Du får en administration som kostar pengar.
- Du får en marginalskatteeffekt som gör att det kan vara olönsamt att öka inkomsten eftersom minskade bidrag äter upp vinsten.
Jag har mycket svårt att tro att det är människor som arbetar och har inkomster som är Sveriges stora problem.
Sen håller jag med om att fusk ska beivras oavsett vem som ägnar sig åt det. VAB-fusket begås väl inte av arbetslösa och sjuka?
# 18 Det blir dyrt och säkert även svårt och krångligt med att behovspröva alla bidrag. Jag tror inte heller att det är människor som arbetar och har inkomster som är Sveriges stora problem.
Att inte inkomstpröva barnbidraget leder till att en del barn kan plocka ut en enorm summa pengar då de har gått ut skolan. Pengar som har förräntat sig. Jag missunnar INGEN pengar. Vill bara att de ska fördelas lite mer rättvist. Har dessa barn förtjänat dessa pengar? Vi ska ju arbeta för varenda krona. Eller gäller det bara vissa?
mvh Lisbeth
#19 Vi ska ju arbeta för varenda krona. Eller gäller det bara vissa?
Vilka menar du att det inte gäller för?
Varför ska den som väljer att spara istället för att konsumera förverka sin rätt till bidrag?
Eller ska staten konfiskera de pengar en del föräldrar lyckas spara så att alla bran får samma förutsättningar?
# 20 Anders hur många är det som har råd att spara hela barnbidraget åt sina barn? Tycker du att det är rättvist att vissa barn kan starta sina liv på det viset. Inte så konstigt att världen ser ut som den gör när förutsättningarna är så olika från början. Jag pratar inte om ett vanligt sparande. Det ska givetvis löna sig att spara och att lära sina barn att göra detsamma. Frågan blir ju genast då. Lär sig barn att det lönar sig att spara om de får allt serverat från början. Tycker de ALLTID att arbete lönar sig?
mvh Lisbeth
Hur mycket får jag spara till mina barn för att det ska vara rättvist?
Jag vet föräldrar med högst medelmåttiga inkomster som sparar mer än barnbidraget. Och höginkomsttagare som inte anser sig ha råd med ett öre i sparande?
Varför ska någon annan än barnets föräldrar avgöra hur barnet ska lära sig att spara. Och varför skulle föräldrar som inte sparar lyckas lära barn att spara?
Jag kan hålla med om att det kan verka orimligt att ge barnbidrag åt föräldrar med väldigt höga inkomster. Samtidigt är det bra att samhället visar att man ger alla barn lika.
Lisbeth: Tycker att rika också ska fråntas rätt till subventionerad sjukvård, barnomsorg, medicin, skola, kollektivtrafik och alla andra offentliga tjänster som skattepengar betalar?
Om ni dessa "rika och giriga" som du kallar dom har råd att betala hela kostnaden när deras barn trillar ner från en gunga så kan de väl stå för det själva. Vissa barn kanske till och med har föräldrar som inte har råd med en gunga att trilla ned från…
Mvh // Johan
Ja, och sen kan vi ju ha olika skatt på bensin! Och olika moms!
Man får helt enkelt ha med sig inkomstuppgiften överallt!
För visst är det orättvist att en miljonär inte får betala mer för sin mat än den fattige!
Allvarligt - inkomstutjämning sker via skatten. Den ska inte ske någon annanstans!
Tycker jag…
Försökte belysa lite olika sidor Det där med rika och giriga det såg och hörde ni, men hörde ni något annat?
mvh Lisbeth
#25 Du tycker att barnbidraget inte ska vara generellt utan behovsprövat - en sorts socialbidrag.
Har jag uppfattat det riktigt? Har jag missat något?
Jag tycker att jag försöker att bevara frågor. Men anser att jag själv sällan får svar på mina. Barn som trillar från gungor, ta med sig inkomstuppgiften, men herregud
Ja Anders, du har missat det jag vill säga. Jag tycker helt enkelt att miljonärer inte är i behov av barnbidrag och ja, jag tycker att det är girigt om de anser sig behöva det. Men det är vad jag tycker. Menar inte att alla som har det bra ställt är giriga. Det trodde jag framgick.
mvh Lisbeth
#27 OK! Men konsekvensen av din åsikt…?
Tycker du vi skall ha behovsprövade barnbidrag?
# 28 Ja men jag tycker att man ska ha en VÄLDIGT hög inkomst om man inte får barnbidrag. Sedan som jag redan sagt jag är medveten om att det blir dyrt och krångligt med en förändring. # 22 Tycker inte att samhället visar att man ger alla barn lika om mångmiljonärer får barnbidrag. Eftersom de flesta barn ändå inte har tillgång till de pengarna när de gått ut skolan. Obs! De flesta.
mvh Lisbeth
#29 Även om jag förstår tanken…
Att ge alla barnbidrag utom mångmiljonärer…?
Hur kan man kalla det rättvist att "giriga" människor (läs de som tjänar pengar och faktiskt är förutsättningen för att vi ska kunna betala ut bidrag) INTE ska få ta del av dessa pengar för att de EVENTUELLT har möjlighet att spara dem istället för att spendera dem?!
Jag förstår inte var folk tror att pengarna till "välfärden" kommer ifrån. Öppna ögonen!! Hårt arbetande människor som lyckats i sitt liv ska inte bestraffas ännu mer för att de gör något som många andra inte behagar, nämligen jobbar!!
/Ida
Ja, det är en märklig - och mycket vanlig - syn att man bara kan bli "rik" genom att vara girig, och att det alltid har skett på bekostnad av andra.
Medan verkligheten - som jag ser det - är att "orättfärdig rikedom" är ovanlig. De människor jag känner som har höga inkomster och lever bra har istället genom lång utbildning och hårt arbete nått dit de är. Och dessutom betalar de alla väldigt mycket i skatt. Om de får tillbaka en gnutta av detta - barnbidrag - så har jag svårt att bli upprörd över det.
#32 Kan bara hålla med. Dessutom tror jag inte det gör så stor skillnad ur rättvisesynpunkt heller. De som har VÄLDIGT rika förädrar kommer säkert att få massor med pengar oavsettom det är barnbidraget som sparats eller om det är andra pengar.
/Scrog
#33 JA det var precis dit jag ville komma.
# 12 Eller har barn med rika föräldrar på något sätt FÖRTJÄNAT att få dessa pengar mer än andra barn? Är det riktigt att gynna en del barn, är vissa barn viktigare än andra? Kan man göra något? Många bäckar små. Kan vi öppna ögonen? Eller är det helt enkelt så att vissa barn kan vi strunta i? Är det så att barnen är allas ansvar?
mvh Lisbeth
Lisbeth, du tycker inte att vissa barn ska ha det sämre för att de fötts av mindre rika föräldrar. Samtidigt tycker du att barn med rika föräldrar inte ska få barnbidrag för att föräldrarna är rika.
Tycker du inte att det är det minsta "orättvist" att folk som inte satsar drar nytta av andra som faktiskt gör det?
#34 Ja, jag har som förälder rätt att ge mina barn den kärlek, den tid, de saker och de pengar som jag vill och kan.
Strunta i? Var fick du det ifrån?
Jag gissar att du önskar att vi tog hand om alla barn efter födseln och placerade dem på barnhem. Det vore rättvist.
På vilket sätt får grannens barn det dåligt för att jag tar väl hand om mina barn? Om grannens barn far illa ska vi väl lösa det problemet - inte gå in och pryla mina barn för att skapa rättvisa?
För mig är det bättre att alla får det bättre än att alla får det likadant. Ett samhälle som ger frihet åt de som klarar sig själva och hjälper de som behöver hjälp kommer att bli ett mycket bättre samhälle än det som jävlas med alla som har det bra för att skapa någon vanisnnesrättvisa.

Har inte läst alla inläggen…men är det inte så att just barnbidraget är extra känsligt?
- Barnbidraget är väl en grundpelare i den svenska modellen?
- Om man diffrentierar barnbidraget så kanske det kan misstolkas som att barn är olika mycket värda?
mvh
Oskar
Det finns en anledning till att även rika människor får barnbidrag. Barnbidrag infördes på 50-talet. På den tiden tyckte många att det var förnedrande att ta emot ett bidrag som kunde uppfattas som fattigbidrag så då gjorde man så att alla fick samma bidrag oavsett inkomst. På den tiden var bidraget ganska blygsamt mot vad det är idag. Något som jag tycker är bakvänt är att ju mera barn du har ju högre bidrag får du per barn. Det borde ju vara tvärtom. Högst bidrag för första barnet och mindre bidrag för varje barn som man skaffar. Som det är nu så blir du ju bara att en del kvinnor skaffar barn på löpande band för att öka familjens inkomst och det är väl inte meningen med bidraget.
#38 Håller inte med. Barnbidraget täcker långtifrån alla kostnader för barnen.
Med ett eller ett par barn kan du ta en del av kostnaden själv. Får du flera behövs mer hjälp.
# 36 Jag vill inte ha ett samhälle som jävlas med någon. Det är ju precis det jag inte vill ha, unnar människor att ha det bra. Vansinnesrättvisa vad är det. Vansinnesorättvisa det vet jag vad det är. Det är när man tycker att vissa människor är mer värda än andra. Jag är inte naiv, alla kan inte få det lika bra, inte i nuläget. Men om man pratar om t.ex. sänkt A-KASSA HUR får dessa barn det. Är det att göra någon förbättring. Det kan jag vrida på hur som helst. Men jag ser inget ljus.
# 35 Jag tycker att det är orättvist att folk som inte satsar drar nytta av andra, som faktiskt inte gör det. Ja det är ruggigt orättvist!! Självklart. Samtidigt som jag tycker att det är lika orättvist om rika människor fuskar med att betala skatt, vilket faktiskt också händer. Man kan inte döma vissa grupper det går att vrida och vända på allt. Det finns rötägg överallt.
mvh Lisbeth

Barnbidraget är väl även en "befolkningspolitisk" parameter. Dvs vill politikerna att de föds fler barn så ökar de barnbidraget.
Oskar
Jag anser att man ska skrota alla olika bidrag och bara ge Bidraget, vilket ska vara behovsprövat på individ/familje-nivå. Har man barn så får dom ingå i kalkylen, varför ge bidrag till folk som egentligen inte behöver det?
Jag gissar på att bara administrationskostnaderna runt alla dessa olika bidrag är gigantiskt.
Reinfeldt har tydligen skrivit nåt liknande i sin bok Det sovande folket, men jag ännu inte lyckats få tag i ett ex av den. Förhoppningsvis har han inte trillat allt för långt ifrån sina ideal han hade för 10 år sedan.
#40 Jag hade förstått dig om du hade förslag som gjorde det bättre för de mindre lyckligt lottade. Men det enda du föreslagit här är att göra det sämre för de som har goda inkomster…
#42 Det ligger nog mycket i det.
Jag kan dock tycka att stöd till barn är undantaget… Det är så viktigt att det föds barn här i landet. Och det är så dyrt att ha barn. Så om man inte har en överföring av pengar från ickefödande till födande så kommer vi att få en negativ befolkningsutveckling.
Då finns det inga som betalar för de gamla till slut.
Barnbidrag, föräldraförsäkring, subventionerad barnomsorg tror jag är väl investerade pengar. De lönar sig på sikt. Och bidrar till ett bättre samhälle på så många vis.
Barn som har det bra när de är små blir bra vuxna.
Första barnet är ju dyrast då du måste köpa allt nytt men sedan kan du ju spara en del saker till nästa barn som t.ex barnvagn (om det inte går föra många år emmellan vill säga). Dom här bidragen är ju anpassade till främst dom som kommer från mellanöstern. Dom har ju hur stora barnkullar som helst. Barn mår inte heller så bra av att ha för många syskon. Det blir så rörigt för att inte tala om hur arbetssamt det blir för mamman i familjen.
Varför är det så viktigt att det föds mycket barn i Sverige? Vi borde väl minska befolkningen istället när antalet arbetstillfällen minskar annars ökar ju bara delen av bidragsberoende människor.
#44 "Dom här bidragen är ju anpassade till främst dom som kommer från mellanöstern."
Det är en helt otänkbar tanke för mig. Jag kan inte tänka mig att vi skräddarsyr barnbidrag efter invandrarbakgrund. Det är helt säkert så att även om det finns "stordriftsfördelar" så behöver familjer med många barn mer stöd.
"Barn mår inte heller så bra av att ha för många syskon."
Det där är ju bara tyckande. Finns nog väldigt många som har rakt motsatt åsikt. Ökat barnbidrag får man ju från tredje barnet? Jag är själv en av fyra syskon och har fyra barn.
Alla mina syskon har också egna familjer, arbetar och sköter sig. Mina barn kan nog också klassas som harmoniska, skötsamma och trevliga. Jag är helt övertygad om att alla fyra kommer att bidra fint till vårt samhälle.
"Varför är det så viktigt att det föds mycket barn i Sverige? Vi borde väl minska befolkningen istället när antalet arbetstillfällen minskar annars ökar ju bara delen av bidragsberoende människor."
Om befolkningen minskar kommer vi att få en situation med ökande andel sjuka och pensionerade och en minskande andel friska och arbetsföra.
Jag tror det är otroligt viktigt att vi inte hamnar i en situation då det föds färre än det dör.
Japan är i det läget och har stora bekymmer framför sig.
Att antalet arbetstillfällen minskar tror jag inte på. Det finns hur mycket arbete som helst - bara vi får en regering som skapar bättre förutsättningar.