Politik iFokus

Politik

Etiketterusavaccination
Läst 542 ggr
Pyttelite
2025-07-10 16:41
0

VACCINATIONER: Mässlingen skulle ju varit utrotad för länge sedan

Tre döda varav två barn - mässlingen skördar fortfarande liv i USA.

1288 personar er smitta av meslingar i USA så langt i år. Det viser tal frå Det amerikanske folkehelseinstituttet (CDC).

Sjølv om vi berre er halvvegs inne i 2025, er dette det verste smitteåret sidan 2000. Det var året da meslingar blei erklærte for utrydda i USA.

Läs mer här:

https://www.nrk.no/urix/storste-meslingutbrudd-i-usa-siden-sykdommen-ble-erklaert-utryddet-1.17443784

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Ekspertar fryktar det er eit varsel om utbrot av fleire sjukdommar i åra framover.
  • Redigerat 2025-07-10 16:42 av Pyttelite
johan
2025-07-10 17:26
3

Ja det här gör en riktigt förbannad faktiskt.

Jag tänker framför allt två saker.

Det första är att den här "do your own research"-trenden där folk tror att dom gör research för att dom kollar fem youtube shorts, är fullkomligt idiotisk.

Det andra är vilken otrolig skada vaccinmandat för Covid och att man ljög om risker, biverkningar och verkningsgrad har gjort för tilltron till vaccin som vi haft utan problem i 50 år.

Ännu ett exempel när jag tycker Sverige hanterade pandemin så mycket bättre än andra länder. Rekommendera, var snabba med att ta bort en variant av vaccin när man upptäckte nackdelar, rekommendera olika vaccin för olika riskgrupper. Det gav trovärdighet och ökade vaccinationsgraden.

Mvh // Johan

Pyttelite
2025-07-10 17:55
2

#1: Vaccinationsmotståndet fanns även tidigare mot mässling utan ngn Covid-inblandning.

I Sverige har vi ju Järna-kolonin som gjort mycket ont när det kommer till att sprida villfarelser.

Tyvärr finns det risker med allt och den största risken för väldigt många var att man inte tog sitt Covidvaccin - det ska inte glömmas bort.

Pyttelite
2025-07-10 18:59
0

Vaccinationsmotstånd är inte bara koncentrerad kring amerikanska bibelbältet.

Det finns och har funnits motstånd i Sverige oxå.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/masslingsutbrotten-i-jarna

Gång på gång utbryter en farlig sjukdom som borde vara utrotad i Sverige. Från den lilla orten Järna rapporteras om smittpartyn, där mässling sprids medvetet ...
johan
2025-07-10 21:12
0

Absolut. Men du måste väl hålla med om att det accelererat?

Förr var det ju främst typ antroposoferna i Järna, religösa eller liknande som lät bli. Nu känns det som det blivit mer normaliserat att vara skeptisk mot vaccin, även de som man gett i 50 år.

Mvh // Johan

Pyttelite
2025-07-10 21:21
1

#4: Nej det har jag inte märkt men jag umgås inte i de kretsar man sprider osakliga påståenden om vaccinering heller.

Du kanske har hört om TBE-vaccineringar, bältros och HPV. Mycket populära tillskott - nu finns även HPV för pojkar.

Jag befinner mig i riskgrupp så jag vet hur illa det kan gå.

Jag har oxå vänner och bekanta som kanske levt idag eller sluppit bli mycket sjuka om vaccin funnits tidigare eller om de vaccinerats i tid.

Pyttelite
2025-07-16 12:49
0

Mässlingsfallen ökar brant i Europa – och alla resor utanför Norden är riskresor.

Inför sommarens utlandsresor gäller det att ha koll på vaccinationerna.

– Det är oroande att vi ser en ökning, säger Tina Crafoord på Folkhälsomyndigheten.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Ml0rl/masslingen-okar-i-europa-risk-att-resa

Mässlingsfallen ökar brant i Europa – och alla resor utanför Norden är riskresor.  Inför sommarens utlandsresor gäller det att ha koll på vaccinationerna.  – De
johan
2025-07-16 13:15
0

Bill Gates spår att även polio är på tillbakagång på grund av vaccinmotståndet.

Mvh // Johan

[solljust]
2025-07-20 16:16
4

När jag växte upp där på mitten av 60 talet och in på 70 så spreds Mässlingen bland oss barn och vi fick en naturlig immunitet men inte talade man då om något vaccin jag kan inte minnas en enda förälder som vaccinerade sina barn mot Mässling istället red vi ut sjukdomen.

Vi fick vacciner ja så som Polio men det var inte som det är idag påtryckt från alla håll om hur bra vacciner är idag tvingas vi in i det och tar vi inte vaccin så brakar snudd på hela internet fullständigt samman och löst och vi dör.

Där och då på den tiden jag fick Mässlingen så var ordinationen gå hem och rid ut sjukdomen både för mig och alla andra barn så vad har förändrats sen dess har sjukdomen blivit mer farlig och hotande än den var på min tid 🤔

Mässling är mässling så även andra sjukdomar allt återkommer genom generationer men ska vi skrämmas till sprutor och påverkan på kroppen nej inte en chans däremot ska vi ta hand om oss och utveckla ett naturligt immunförsvar jag överlevde mässlingen den var svår för mig men jag hade kloka föräldrar som insåg att det här är barnsjukdomar som behövs för att jag skulle överleva .

Carmarino
2025-07-20 16:25
1

#8: Tittar man i gamla dödböcker så ser man att det var många barn som dog av mässling.

Har själv också varit med om att man såg till att bli smittad av kompisarna när någon av dem fick någon av barnsjukdomarna, just för att man skulle bli immun. Vad jag vet var det ingen som dog av sjukdomarna, men vi hade nog tur skulle jag tro. De enda sprutorna med vaccin jag fick var mot TBC och Polio har jag för mig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2025-07-20 16:47
2

#8 Mässlingepedemier har skördat många små barns liv.

Varför har du fått poliovacvin? Varför inte bara rida ut stormen?

/Maria

Caeli
2025-07-20 16:55
1

#9: Vaccinprogrammet på den tiden bestod väl även av difteri och stelkramp? 🤔

Carmarino
2025-07-20 17:53
0

#11: Ja, åtminstone difteri. Var lite osäker på det men det stämmer nog. Har kvar mitt vaccinationskort, och har ett vagt minne av att difteri finns med på det.

Däremot är jag osäker på om stelkrampsvaccinet fanns med. Som jag minns det fick jag stelkrampssprutor enbart när det behövdes. En gång var det en tax som bet mig i kinden. Då fick jag sprutan i ryggen. En annan gång hade min pytonorm bitit mig i handen och då fick jag sprutan i armen. Har för mig att jag fått en spruta till, men minns inte varför. Det var inget djur som var orsaken då vill jag minnas.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[solljust]
2025-07-21 01:44
0

#9: Just det där med att bli smittad av andra kommer jag ihåg en riktigt bra medicin för att få immunförsvar men TBC vaccin jag är osäker hade mor levt hade hon haft stenkoll på det där men det är möjligt att det var med men jag själv är osäker på hur det var med den saken kanske kommer minnet tillbaka det är så pass länge sedan.

#11 Difteri fanns nog inte alls med hos oss kan inte allas känna igen det däremot stelkramp men det var något jag fick efter ett hundbett i ansiktet det kommer jag faktiskt ihåg fast det var så pass många år sedan.

Pyttelite
2025-10-03 03:35
0

Barnets mamma hade fått sjukdomen under graviditeten och barnet avled strax efter att det föddes, bekräftar delstaten Albertas hälsominister Adriana LaGrange.

Mässling utrotades i Kanada 1998 men i fjol startade ett utbrott som fått fäste framför allt i delstaterna Alberta och Ontario. Över 5 000 personer har insjuknat hittills i år, av dem är cirka 88 procent ovaccinerade.

Läs mer här:

https://www.gp.se/nyheter/varlden/spadbarn-dod-i-kanadensiskt-masslingsutbrott.ff709fcb-9f73-5ad6-bec2-ff5f65f7878b

Ett för tidigt fött barn i Kanada är det första dödsfallet i det mässlingsutbrott som pågår i landet.
  • Redigerat 2025-10-03 03:36 av Pyttelite
Mandra
2025-10-03 07:31
0

#8: Håller med dig. Alla barn i det huset jag växte upp fick mässlingen (utom jag). Och alla överlevde.
Jag vet inte varför jag inte blev smittad. Men min äldsta son fick det när han var 1 år. Och då smittade han mig, så jag fick det också.
Vi var ganska sjuka, speciellt med hög feber. Men vi överlevde båda två.

johan
2025-10-03 07:34
3

#15: Jag blev påkörd bakifrån i min bil, men klarade mig. Så det verket onödigt med säkerhetsbälten och airbags.

Ungefär samma logik.

Mvh // Johan

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
2025-10-03 16:28
2

#17: Jag föredrar att leva vaccinerad än att dö ovaccinerad - lite risker får man ta! 💉

[greer]
2025-10-03 16:39
1

#18: Jag respekterar det och hoppas att andra respekterar mitt och min familjs beslut och sätt att vara att vi väljer en annan väg att vi inte tar risken med vacciner alla måste göra sina val.

Det viktiga är at alla mår bra 😊

johan
2025-10-03 16:43
3

#17: Sluta med tvål också! Det är ju bra att kroppen får lära sig hantera bakterier.

Skämt åsido, så jag håller med dig om att frivilligheten är viktig. Det är viktigt för att inte skapa misstro mot vaccin och vetenskap.

Däremot tycker jag det är samhällets skyldighet att korrekt informera om vilka risker man utsätter både sig själv, sin familj, närstående och samhället för genom att neka vaccin som vi vet är säkra och som vi vet räddar liv.

Samhället är mer än du.

Speciellt vaccin mot polio, mässling, kikhosta, hpv borde vara självklara och det finns så otroligt mycket data som visar exakt hur säkra dom är och vilket lidande dom minskar.

Mvh // Johan

Pyttelite
2025-12-03 19:31
0

Nya riktlinjer för vaccinationer i USA väntas.

Health and Human Services Secretary Robert F. Kennedy Jr.'s vaccine advisory panel will debate and possibly delay a key immunization that protects babies from the hepatitis B virus.

https://eu.usatoday.com/story/news/health/2025/12/03/rfk-jr-vaccine-panel-hepatitis-b/87572661007/

Public health experts warn any delay to the newborn dose of the hepatitis B vaccine could threaten decades of progress.
  • Redigerat 2025-12-03 19:32 av Pyttelite
Pyttelite
2025-12-25 18:12
0

I Sudan pågår det en humanitär kris – ”ett epicentrum av mänskliga lidandet” har FN beskrivit det som. De senaste månaderna har dessutom spridningen av mässling ökat kraftigt. – Dödligheten bland människor på flykt och under svält är väldigt mycket högre, säger Peter Moberger, Läkare utan gränser.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massling-okar-i-krigsdrabbade-sudan-mycket-oroande

I Sudan pågår det en humanitär kris – ”ett epicentrum av mänskliga lidandet” har FN beskrivit det som. De senaste månaderna har dessutom spridningen av mässling ökat kraftigt. – Dödligheten bland människor på flykt och under svält är väldigt mycket högre, säger Peter Moberger, Läkare utan gränser.
  • Redigerat 2025-12-25 18:13 av Pyttelite
kamera0710
2025-12-27 11:02
0

Det kan vara nyttigt att ibland krypa ner i de alternativa mediernas kaninhål, för att ta del av åsikterna i den medicinska begåvningsreserven.

https://www.friatider.se/vance-jag-blev-rodpillrad-av-vaccinet

Tog sprutan – blev sängliggande i två dagar. "Många som jag känner säger att den andra sprutan de tog gjorde dem väldigt, väldigt sjuka".
Pyttelite
2025-12-27 11:08
0

#23: Märks att jag har lite hål i min allmänbildning men här kommer historien eller iallafall en av många historier om vad Rödpillrad betyder.

https://maskulint.se/vad-ar-det-roda-pillret/?cn-reloaded=1

Idén om det röda pillret kommer från de populära Matrix-filmerna, varav den första släpptes 1999. För manosfären handlar det röda pillret om vad det innebär att vara en man idag och om de verkliga relationerna mellan män och kvinnor.
johan
2025-12-28 12:34
2

#21: Har inte satt mig in mycket i frågan, men något jag såg som ändå kändes tänkvärt bland dramatiska rubriker, är att RFK vill minska USAs vaccinprogram till att innehålla samma vaccin och schema som Danmarks.

Så innan man drar för stora växlar på rubrikerna, kanske man ska fundera på om vi tycker att vårt vaccinprogram i nordiska länderna är bra, eller anti-wax-dåligt och leder till minskad folkhälsa.

Jag känner ändå rätt stort förtroende för vår nordiska sjukvård och rekommendationer, och tror USA, som RFK hävdar, har blivit för hårt drivet av vinstintressen från läkemedelsbolagen.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-12-28 12:35 av johan
Pyttelite
2026-01-02 08:54
0

#25: Visst kan man göra det enkelt för sig och jämföra rakt av.

Det finns dock en hel del skillnader t ex att Danmark har riktade råd mot de som är i riskgrupperna och framförallt är den Danska befolkningen mer homogen i väldigt många fler avseenden än befolkningen i USA så det enklaste svaret är att man jämför äpplen och päron oavsett förtroende till den skandinaviska sjukvården.

Sedan är det naturligtvis bättre om individerna själva får bekosta sina sprutor och ännu bättre är det om samhället slipper bekosta sjukvård för individen - det kan man väl göra själv om man nu tänker bli sjuk.

Tillägg om förekomst av Hepatit B och skillnader mellan länder:

I Danmark är förekomsten också låg, men här förlitar man sig på graviditetsscreening och selektiv vaccination snarare än universalvaccination i barndomen, vilket fortfarande ger få fall — men i en helt annan struktur än i Sverige/USA.

Observera oxå att det är skillnader mellan hur Danmark och Sverige hanterar Hepatit B.

• Redigerat 2026-01-02 09:11 av Pyttelite
Pyttelite
2026-01-02 09:02
0

Information om Hepatit-B-läget i USA:

I USA har akut hepatit B bland barn och ungdomar (0–19 år) varit nästan obefintlig de senaste åren — i vissa rapporter ligger den på 0,0 per 100 000 år för åldersgruppen 0–19 år. Detta beror på bred vaccination sedan början av 1990-talet.

📌 Effekt av vaccination
Vaccination mot hepatit B infördes i USA under 1990-talet och har nästan eliminerat sjukdomen hos yngre, med kraftigt minskade rapporterade fall hos barn jämfört med före vaccination.
Children's Hospital of Philadelphia
Innan vaccination var tusentals barn per år smittade och löpte hög risk att utveckla kronisk infektion med allvarliga följder senare i livett.

📉 Pågående förändringar i USA
Under slutet av 2025 har USA:s vaccinrådgivande kommitté (ACIP) röstat för att sluta rekommendera hepatitis B-vaccination direkt efter födseln för alla nyfödda — nu föreslås den bara för barn till mödrar med positivt test eller okänd status. Det här är en ny och kontroversiell policyförändring som kritiker säger kan riskera återuppkomst av fall.

📌Sammanfattning USA:
Förekomsten av hepatit B hos barn är mycket låg tack vare universell vaccination som infördes 1991. Nya förändringar i rekommendationerna håller dock på att diskuteras och kritiseras.

• Redigerat 2026-01-02 09:10 av Pyttelite
Pyttelite
2026-02-01 12:54
1

Med Kennedy har mässlingen kommit tillbaka
Pyttelite
2026-03-28 08:03
3

I Angered och Bergsjön har man vänt trenden:

Göteborg - Barnmorskemottagningarna i Angered och Bergsjön har vänt en bottennivå till framgång. På ett år ökade antalet kikhostevaccinationer bland gravida från 7 till 70 procent. – Det är en stor stolthet hos medarbetarna att man kan påverka våra invånare på ett sådant positivt sätt, säger Maria Shearer enhetschef på barnmorskemottagningen i Angered och Bergsjön.

Läs mer här om du är prenumerant.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/angered-och-bersjon-lyckades-vanda-vaccinationstrenden.58e2f48b-f223-4bcb-a460-df02b570feb8

Det var genom en ändring på barnmorskemottagningen i Angered och Begsjön som gjorde att allt fler började vaccinera sig mot kikhosta.
  • Redigerat 2026-03-28 08:05 av Pyttelite
kamera0710
2026-07-26 03:48
0
Mässlingen är inne på sitt andra rekordår i rad i USA, med 2 318 dokumenterade fall hittills under 2026, rapporterar amerikanska medier.
Pyttelite
2026-07-26 07:21
1

#30: Så bra - då är ju allt som det ska vara - vaccin är ju farligt!

johan
2026-07-26 13:01
0

Inte för att jag har några konkreta bevis, och vet inte om det finns seriös forskning om det… Men jag är ändå rätt övertygad om att vaccin-tvången under Covid var det värsta som någonsin hänt för acceptans för vaccin.

Det är det vi ser resultatet av nu.

Motståndet mot t ex mässlingsvaccin var inte ens värt en rubrik för 20 år sedan. Post-covid är det front and center.

(Tänker främst på USA. På andra ställen spelar säkert religion en ännu större roll kanske.)

Mvh // Johan

kamera0710
2026-07-26 13:17
3

#32 Enda tvång var väl att vissa arbetsgivare krävde vaccination, samt vid resor till vissa länder.

Pyttelite
2026-07-26 13:55
0

Det finns många andra händelser som kraftigt påverkat vaccinförtroendet, exempelvis den falska kopplingen mellan MPR-vaccin och autism på 1990-talet, politisering av vaccination i olika länder och långvariga desinformationskampanjer.

johan
2026-07-26 14:08
0

#33: Ok. Whatever floats your boat.

Men du kanske ska gå tillbaka och se vilka sociala påtryckningar som fanns både från politik, media och allmänheten.

Det finns många tvång som inte är reglerade i lag, men där kostnaden socialt och ekonomiskt är för hög för att kunna eller våga stå emot.

Mvh // Johan

kamera0710
2026-07-26 14:34
1

Den som inte såg dokumentären Vaccinkrigarna rekommenderas att se den.

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna

Diza ligger vaken på nätterna bredvid sin fyra månader gamla son. I huvudet snurrar allt hon har läst på nätet. Ska hon tillåta att han vaccineras mot sjukdomar som mässling och polio? När träffade hon senast någon med mässling? Trots att vi lever i en pandemi tycks antivaccin-rörelsen koppla ett allt hårdare grepp om de unga föräldrarna. Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat antivaccinationsrörelsen i mer än 1,5 år. De har förvånats över all värme och gemenskap som präglar rörelsen. Men ju djupare in i rörelsen de lyckats komma, desto tydligare har det också blivit att det finns metoder och mål som oroliga föräldrar inte ska få reda på.
kamera0710
2026-07-26 14:39
1

#35 Vissa, också i vår lagstiftande församling, vågade i alla fall kalla vaccin för giftspruta och ordna egna alternativa konferenser i ämnet.

Jag tror jag ska gå till en spågumma nästa gång jag behöver en hälsokontroll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28qarx/sju-sdare-i-riksdagen-inte-fullvaccinerade-blev-inte-av

Alla riksdagsledamöter i sju av åtta partier som besvarat Aftonbladets enkät är färdigvaccinerade. Sverigedemokraterna är enda partiet med avvikande resultat. – Det blev liksom inte av riktigt, säger Runar Filper (SD).
johan
2026-07-26 16:20
1

Nu är det här visserligen bara amerikanska läkare, varav en hade många debatter med vaccinmotståndare. Men dom verkar ändå stärka min tes om att tvångat och undanhållandet av viktig information, skadade viljan att vaccineras under Covid.

https://www.youtube.com/watch?v=OttjlSArfss

Mvh // Johan

I'll teach you how to become the media's go-to expert in your field. Enroll in The Professional's Media Academy now: https://www.professionalsmediaacademy.co...
Pyttelite
2026-07-26 16:57
0

#38: Vilken information menar du är undanhållen och i vad består tvånget - att sjukvårdspersonal skulle vara vaccinerade om de vårdade sjuka människor?

johan
2026-07-26 21:21
1

#39:

Kommunikation

• Vaccinets effektivitet. Inledningsvis sa man konstant runt 90-95 % mot symptomatisk sjukdom, senare var siffran långt lägre.
  • Inledningsvis kommunicerades att vaccinet stoppar smitta, vilket inte var sant. Det minskade risken för allvarlig sjukdom.
  • Det tog lång tid inte media accepterade rapporter om att vissa varianter av vaccin orsakade hjärtproblem hos unga. Inlägg om detta klassades som falsk-info och raderades från sociala media, trots att det var sant.

Överlag var den första kommunikationen att vaccin skulle stoppa spridning av covid, vilket vi vet inte var sant. Det minskade risken för allvarlig sjukdom på grund av covid.

Tvång

Federala krav (Biden-administrationen)
  • Federala anställda: Executive Order 14043 (september 2021) krävde att alla federala civilanställda skulle vara fullvaccinerade (deadline främst november 2021). Undantag för medicinska/religiösa skäl fanns, men det var ett tydligt anställningsvillkor.
  • Federala entreprenörer/underleverantörer: Executive Order 14042 krävde vaccination för anställda hos företag som hade federala kontrakt (gällde miljontals personer).
  • Vårdpersonal: CMS (Centers for Medicare & Medicaid Services) krävde vaccination för personal på anläggningar som tar emot Medicare/Medicaid-pengar (sjukhus, äldreboenden, hemsjukvård m.m.). Supreme Court upprätthöll detta mandat i januari 2022 medan de stoppade det bredare OSHA-kravet.
  • Militären: Försvarsmakten införde krav på vaccination för aktiv personal och reservister. Tusentals fick avsked eller tvingades lämna tjänsten om de vägrade (senare mildrades/upphävdes delvis).
    OSHA-regel för stora företag: Krävde att företag med ≥100 anställda skulle se till att personalen var vaccinerad eller testades varje vecka + bar mask. Supreme Court blockerade detta i januari 2022.
  • Internationella resenärer: Från november 2021 till maj 2023 krävdes bevis på fullvaccinering för icke-medborgare som flög till USA.

Dessa krav lyftes i maj 2023 via Executive Order 14099.

Delstater, städer och offentliga arbetsgivare
  • Flera delstater (t.ex. Kalifornien, New York, Illinois, Massachusetts) krävde vaccination för statliga anställda och särskilt för vårdpersonal.
  • New York City: Krävde vaccinationsbevis (Key to NYC) för att äta inomhus på restauranger, gå på gym, teater m.m. under en period. Även krav på stadsanställda.
  • Kalifornien var bland de första med krav på statligt anställda och vårdpersonal.
Privata företag och institutioner

Många stora bolag införde egna mandat (ofta med stöd av federala regler eller egen policy):

• United Airlines – krav på alla amerikanska anställda, med avsked som konsekvens för vägran.
  • Disney, Google, Facebook/Meta, Tyson Foods, Uber, Walmart (vissa delar av personalen) och flera andra.
  • Hundratals universitet och colleges krävde vaccination för studenter och personal för att få vara på campus eller bo i studentbostäder (t.ex. system i Kalifornien, New York, Illinois).

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-11 20:46
0

Donald Trump har utfärdat en presidentorder för att minska antalet vaccin som ges till barn i USA.

– Vaccinet kommer i något som liknar läskflaskor. Som hälls i ett litet barns kropp, säger Trump.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-presidentorder-farre-vaccin-till-barn

Donald Trump har utfärdat en presidentorder för att minska antalet vaccin som ges till barn i USA. – Vaccinet kommer i något som liknar läskflaskor. Som hälls i ett litet barns kropp, säger Trump.
  • Redigerat 2026-08-11 20:46 av Pyttelite
johan
2026-08-11 21:47
2

Skulle vara intressant att se en jämförelse med både antal, vilka vaccin och när dom ges med t ex Sverige, Danmark och Norge. Jag kanske är för lokal-patriotisk, men jag tror ändå vi har en bra balans mellan nödvändiga vaccin, mindre starka vinstintressen och lobbyism och att FHM är rätt kloka ändå.

Vid något tidigare tillfälle läste jag att USAs föreslagna minskning skulle bli mer lik så som Danmark har det.

Rubriken "USA gör som Danmark med vaccin" låter betydligt mer positiv än "Färre vaccin till barn", även om det kan vara samma resultat.

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-11 21:53
0

Vaccin som ska vara kvar

• MPR – mässling, påssjuka och röda hund
  • DTaP – difteri, stelkramp och kikhosta
  • Polio
  • Hib
  • Pneumokocker
  • HPV
  • Vattkoppor

Vaccin som inte längre rekommenderas rutinmässigt till alla barn

• Hepatit B
  • Hepatit A
  • Rotavirus
  • Meningokocker
  • Influensa
  • Covid-19

Det betyder inte att de sex vaccinen förbjuds eller försvinner. De kan fortfarande rekommenderas till barn som har särskild risk eller efter individuell bedömning.

En viktig skillnad är också att detta gäller USA:s vaccinationsprogram och inte Sveriges.

Det är också viktigt att förstå att man inte kan jämföra länders vaccinationsbehov rakt av då det finns stora skillnader mellan till exempel Danmark och USA.

johan
2026-08-11 22:28
2

#43:

Det är också viktigt att förstå att man inte kan jämföra länders vaccinationsbehov rakt av då det finns stora skillnader mellan till exempel Danmark och USA.

Det håller jag med om. Men eftersom folk läser en rubrik med orden Trump och vaccin och instinktivt tänker att nu ska gubbdjäveln döda barn också, fast det liknar vad vi gör i Sverige.

Hur man formulerar sina rubriker och artiklar, har en tydlig riktning åt att man ska tro att det är värre än det faktiskt är.

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-11 22:41
0

#44: Håller helt med dig om det - var tvungen att söka mer information när jag läste det sedan är det väl argumentationen som förs som är än mer irriterande med den står han ju själv för.

johan
2026-08-11 22:43
0

#45: Asså jag skulle ju inte direkt vilja att varken Trump eller RFK blev chef för FHM… :)

Man jag tycker heller inte FHM dödar barn för att dom har liknande vaccinprogram som vad RFK förespråkar.

Jag tycker det är rätt absurt att dom haft med covid-vaccin till barn i sitt program. Har man inte lärt sig något om vilka som är riskgrupp?

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-11 22:45
0

#46: Såg oxå det men vet inte argumentationen bakom.

Pyttelite
2026-08-20 08:51
0

Efter det pågående mässlingsutbrottet strömmar människor nu till vaccinationsmottagningar för att komplettera sitt skydd mot sjukdomen.

Läs mer här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1488064

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
  • Redigerat 2026-08-20 08:58 av Pyttelite
johan
2026-08-20 10:33
3

Hur länge dröjer det innan teorier om att det är Bill Gates som smittat folk med flit för att tvinga fler att vaccinera sig och få hemliga nanochip implementerat i kroppen utan ens vetskap?

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-20 11:27
2

#49: Är du säker på att inte ngn missnöjd forskare från MIT jobbat vidare på idén i lönndom - Quantum-dot tattoos - var ordet.

Pyttelite
2026-08-23 10:07
2

Under lördagen pågår Järna Kulturfest. Inför festivalen har regionens smittskyddsläkare uttryckt en viss oro för att mässling skulle kunna spridas där. Men besökarna verkar inte så oroliga.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/finns-saker-som-ar-storre-hot-mot-folkhalsan-an-massling

Under lördagen pågår Järna Kulturfest. Inför festivalen har regionens smittskyddsläkare uttryckt en viss oro för att mässling skulle kunna spridas där. Men besökarna verkar inte så oroliga.