Politik iFokus

Politik

Etikettspråk
Läst 62 ggr
Pyttelite
0

Nyord 2025

Här kommer listan över 2025 års nyord:

Det världspolitiska läget, kriget i Ukraina, internetfenomen och samhällsdebatter. Det är några av de teman som har präglat årets nyordslista, enligt Språktidningens chefredaktör Anders Svensson.

Är det något du förvånas över, förfasas över eller som du tycker passar bra?

https://www.svt.se/kultur/trumpviskare-6-7-och-mammakorv-har-ar-alla-nyord-2025

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Det världspolitiska läget, kriget i Ukraina, internetfenomen och samhällsdebatter. Det är några av de teman som har präglat årets nyordslista, enligt Språktidningens chefredaktör Anders Svensson.
  • Redigerat 2025-12-29 11:06 av Pyttelite
kamera0710
0

"Wokehöger

Högerkonservativ person eller rörelse som beskylls för att agera känslomässigt i stället för förnuftsbaserat.

Citat: 'Det är inte svårt att hitta gamla tweets från politiker som tidigare fördömde cancelkultur, men nu arrangerar egna korståg. Att påpeka hyckleriet är meningslöst; wokehögern vill inte se likheterna. För i det här fallet är det, enligt dem, berättigat… Låter det bekant?' (Fokus, 13 november 2025.)"

Ur Svenska Dagbladet i dag, antar att det är betalvägg.

https://www.svd.se/a/ln1an7/har-ar-arets-27-nyord-kan-du-dem

Mammakorv, hämndtull och skibidi är några av de 27 nyord som dykt upp i svenskan under 2025. Nyordslistan är sammanställd av Språkrådet och Språktidningen, som hämtat orden ur medier.
Pyttelite
0

Listen to this episode from Språket on Spotify. Wokehöger, vibbkodning och finfluerare. Panelen analyserar nyordslistan 2025 och berättar vilka som kommer att överleva och glömmas bort. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radios app. Nyordslistan 2025 är här. Det är Språkrådet och Språktidningen som varje år listar årets nyord. Språkets panel: Henrik Torehammar, Valerie Kyeyune Backström och Henrik Rosenkvist sätter tänderna i den.– Det har varit ett ganska oroligt år med olika konflikter. Jag känner att ”drönarmur” är ett ord som har blivit väldigt aktuellt, säger Henrik Rosenkvist, professor i nordiska språk.Skibidi, hjärnöta och six sevenÄven trams får plats på nyordslistan. ”Skibidi”, ”hjärnröta” och ”six seven” är tre av orden. Valerie Kyeyune Backström, biträdande kulturchef på Expressen, beskriver ”hjärnröta” såhär:– Det som händer när vi domedagsskrollar hela dagarna och tar del av massor med Skibidi Toilet-material. Det känns som att ens hjärna långsamt förvandlas till en schweizerost.Henrik Torehammar, journalist på Svenska Dagbladet, kommer att fortsätta säga ”six seven” för att göra sina barn arga.– Jag vet inte varför men ”vibbkodning” gör mig vansinnig.Många engelska lån på nyordslistanFlera ord är inlånade, till exempel ”finfluencer”, ”quadrobics” och ”rage bait”.– Jag tycker att alla orden som är direkt intagna från engelska är de sämsta. De är sämst allihop, säger Henrik Rosenkvist.Panel: Henrik Rosenkvist, professor i nordiska språk vid Göteborgs universitet. Henrik Torehammar, inrikespolitisk kommentator på Svenska Dagbladet. Valerie Kyeyune Backström, författare och biträdande kulturchef på Expressen. Programledare: Emmy Rasper. Producent: Alexander Fogde.
[Winternight]
0

Några enstaka ord har flyktat förbi men jag brukar inte hänga med i nyord däremot mammakorv kände jag till för jag tycker det är ett förskräckligt fult och provocerande plagg så det ordet hamnade på minnet när jag fick veta vad plagget heter ha ha ha dom är förfärliga 🤣

Pyttelite
0

#3: Kan bara instämma - hoppas att det glöms bort …

Carmarino
0

Kommer ni ihåg nyorden från tidigare år? Måste erkänna att de flesta av dem känner jag inte ens igen. 😊

https://www.gp.se/nyheter/sverige/har-ar-nyorden-som-ingen-langre-minns.577600d5-ca0b-5958-9010-acda83677844

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

När ”zlatanerade”, ”klittrade” eller ”terjade” du senast?<br/>Av Språkrådets nyord blir många oanvända och bortglömda.<br/>– Folk verkar ta det här på större allvar än vad det förtjänar, säger språkforskaren Mikael Parkvall.