Politik iFokus

Politik

Etikettermigrantereu
Läst 293 ggr
Pyttelite
2026-08-03 08:35
0

Europas gränser pressas igen – är dagens migrationspolitik hållbar?

De senaste händelserna i den spanska enklaven Ceuta har åter satt migrationen högst upp på den politiska dagordningen. Tiotusentals människor tog sig mot EU:s gräns på kort tid, vilket väckte frågor om Europas beredskap, gränsskydd och ansvar.

För vissa är detta ett tydligt bevis på att EU behöver stärka sina yttre gränser och snabbare kunna hantera personer som saknar rätt att stanna. De menar att en fungerande migrationspolitik kräver kontroll, tydliga regler och ett effektivt återvändandesystem.

Andra menar att fokus i första hand måste ligga på människorna bakom siffrorna. Många flyr konflikter, fattigdom eller hopplösa levnadsförhållanden och söker en tryggare framtid. Enligt det synsättet måste Europa värna asylrätten och det humanitära ansvaret även när migrationen ökar.

Oavsett ståndpunkt visar utvecklingen att migrationen inte är en fråga som ett enskilt land kan lösa på egen hand. Den påverkas av krig, ekonomiska skillnader, internationella relationer och människors vilja att skapa ett bättre liv. Samtidigt ställs Europas länder inför svåra avvägningar mellan säkerhet, integration, ekonomi och internationella åtaganden.

Frågan är inte längre om migration kommer att fortsätta påverka Europa – utan hur den ska hanteras på ett sätt som både är långsiktigt hållbart och förenligt med de värderingar EU säger sig stå för.

Tycker du att EU:s nuvarande migrationspolitik är tillräcklig, eller behövs en ny väg framåt – och i så fall vilken?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
2026-08-03 08:48
6

Jag tror dom flesta med sunt förnuft egentligen förstår att det är förödande att släppa in tiotusentals flyktingar från andra kulturer med till stor del andra värderingar i ett samhälle på väldigt kort tid.

Det är bäddat för konflikt. Och det gör det omöjligt att meningsfullt hjälpa.

För mig är grundbulten alltid: Kan vi hjälpa dom som kommer, eller gör vi både den existerande befolkningen och den invandrade en björntjänst genom att släppa in för många på en gång.

Som en enklare liknelse för hur jag ser det: Att adoptera ett barn kan hjälpa barnet, och vara en enorm glädje för adoptivföräldrarna. Det kan funka för ett par barn i en familj. Men det blir knappast bra för någon som en familj adopterar 50 barn och tro att det fortfarande är bra för barn eller föräldrar eller inte har påverkan på huset.

Jag tror ingen tonåring som förstahandsval väljer att sälja droger eller få cash för att skjuta någon. Jag tror det är ett dåligt sista alternativ för att samhället inte klarade av att hjälpa på meningsfulla sätt, för att man tog in för många, för snabbt, för oansvarsfullt.

Mvh // Johan

• Redigerat 2026-08-03 08:49 av johan
Pyttelite
2026-08-03 09:03
0

Jag tror inte problemet i grunden handlar om att människor kommer från olika länder eller kulturer.

Problemet uppstår när förändringen går snabbare än vad samhället klarar av att hantera.

Om skolor, bostäder, jobb och integration inte hinner med riskerar både de som redan bor här och de som kommer hit att hamna i en svår situation.

johan
2026-08-03 09:18
6

#2: Tycker du att islam, som den tolkas på många ställen runt Nordafrika, Afghanistan, med mera, är förenligt med ett svenskt mestadels feministiskt samhälle?

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-03 09:26
0

#3: När det gäller religion och värderingar, som olika tolkningar av islam, är det viktigt att skilja mellan individer och idéer.

I Sverige gäller demokrati, jämställdhet och individens frihet för alla, oavsett religiös eller kulturell bakgrund.

En fungerande integration innebär både att människor får möjlighet att bli en del av samhället och att de gemensamma demokratiska värderingarna respekteras.

johan
2026-08-03 09:39
7

Håller med dig om det.

Men även om endast 5-10 % av av flera miljoner står för det mer extrema, så kommer det få massiv påverkan.

Och jag tänker att när tillräckligt många individer från våldsamma ideologier säger vad dom planerar, så kanske man ska ta det på allvar? Många, även om det givetvis inte är alla, säger ju helt öppet att islamsk lag står över nationell lag och att ett långsiktigt mål är att Islam ska gälla överallt.

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-03 09:50
0

#5: Våldsamma och antidemokratiska rörelser ska tas på allvar, men man måste skilja mellan extremister och en hel grupp människor.

Att en minoritet har radikala mål betyder inte att alla som delar en religion eller identitet stödjer dem.

Hot bör bedömas utifrån handlingar och konkreta planer, inte genom att tillskriva miljoner människor samma agenda.

alva03
2026-08-03 10:01
1

Jag tycker man måste analysera hur många människor man aktivt kan hjälpa så att det inte blir en förvaring av flyktingar.

Hur många kan vi faktiskt ha råd att ha, ha möjligheter nog att integrera i sammhället och erbjuda vettiga boenden (med bra kommunal trafik och många möjligheter till jobb, utbildning, kurser, hobbies, etc.) i närheten. Jag ser inte att dumpa flyktingar mitt ute i ingenstans i en halvdan byggnad som humant. Det hjälper ingen och det är så man skapar problem: Massa människor på liten yta utan sysselsättning och möjlighet att bygga upp nya liv eller tjäna pengar.

Och ja, inte alla dessa saker kostar pengar. Flera av dessa punkter handlar även om att vi som boende i ett land är villiga att ge flyktingar en möglighet att integreras.

Så hemskt som det må låta tror jag många länder i dagsläget saknar kapacitet för en större mängd flyktingar. Till viss del på grund av att tidigare vågor inte integrerats med ett hållbart system utan istället landat på "förvaring" i väntan på beslut kring deras öden.

En människa, framförallt med trauma, behöver få möjligheter till rutiner och sysselsättning. En människa mår bra av att känna att hen åstakommit något. Inte att hen bara suttit på ett flygtingshem hela dagen.

MVH Alva <3

alva03
2026-08-03 10:04
0

Utöver det hela: Människor som fått jobba, utbilda sig, lära sig om andra kulturer, etc. kommer även vara bättre lämpade för att återvända till sitt land och bygga upp ett sammhälle igen, dagen det oändliga krikandet tar slut.

MVH Alva <3

johan
2026-08-03 10:56
7

#6: Jag håller igen med dig om det.

Men du måste ju också inse att om man tar in flera miljoner människor, så kommer extremismen på köpet även om det endast är en liten procentuell del av dom som är våldsamma extremister som inte delar vad som varit västerländska värderingar?

Speciellt som dessa tar sig in i politiken. England är bra exempel. Men även i Sverige kan man ju se till hur mänga inom Vänsterpartiet hade öppet anti-semitiska åsikter, och i Botkyrka infiltrerades S av Muslimska brödraskapet.

Hur behandlas HBQT-personer i dom flesta muslimska länder runt Nordafrika och Mellanöstern? Är det förenligt med vår syn på jämlikhet, jämställdhet och HBQT-rättigheter?

Vad tror du över tid händer, när personer från dessa områden allt mer tar över kommunala och statliga organ?

Det är flera städer i Europa där ursprungsbefolkningen är i minoritet nu. Har för mig att Malmö ligger på runt 30 % invandrare, och över 50 % om man räknar in barn födda i Sverige med invandrade föräldrar.

Att tro att det inte kommer ha enorma konsekvenser är så extremt naivt.

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-03 11:05
0

Jag tycker att flera av frågorna du tar upp är viktiga att diskutera. Ett samhälle måste kunna prata om integration, extremism, antisemitism, kvinnors rättigheter och HBTQ-personers rättigheter utan att det blir tabu.

England används ofta som exempel, men där finns också en historisk skillnad jämfört med Sverige.

Storbritannien har genom sitt tidigare imperium och senare Samväldet haft en långvarig relation med många av de länder som människor har migrerat från.

Migrationen dit har därför delvis varit en följd av koloniala band, gemensamt språk, medborgarskapsregler och historiska kopplingar. Det betyder inte att Storbritannien saknar integrationsproblem, men jämförelsen med Sverige behöver ta hänsyn till den bakgrunden.

Samtidigt är det sant att stora migrationsflöden kan innebära utmaningar, särskilt om människor kommer från samhällen där synen på demokrati, religionens roll, jämställdhet eller HBTQ-rättigheter skiljer sig från de normer som finns i Sverige. Där behöver ett samhälle vara tydligt med vilka grundläggande värderingar som gäller.

Men jag tycker att resonemanget ibland riskerar att dra för stora slutsatser. Att en grupp människor statistiskt sett kan komma från länder med andra normer betyder inte att varje individ bär med sig dessa värderingar.

Det finns sekulära, liberala och demokratiskt sinnade människor från alla delar av världen, precis som det finns personer födda i Sverige som har antidemokratiska eller intoleranta åsikter.

Frågan är därför inte enbart var människor kommer ifrån, utan hur väl samhället lyckas med integration, språk, utbildning och att försvara principerna om demokrati, jämställdhet och individens fri- och rättigheter.

Det går att erkänna att stora samhällsförändringar får konsekvenser utan att samtidigt utgå från att konsekvenserna automatiskt måste bli negativa.

johan
2026-08-03 11:17
5

#10: igen, håller med dig.

Det jag saknat mest i debatten är att man inte kan hålla flera saker i huvudet samtidigt.

Jag tror dom flesta egentligen tycker det är helt självklart och sunt förnuft, men vi har haft en kultur där all kritik är rasism från ena hållet, och allt positivt är woke mind virus.

Men när man börjar anklaga organisationen Glöm aldrig Pela och Fadime, för att vara rasister och islamofober, för att dom påpekar att hedersvåld är ett större problem bland muslimer, gick det för långt för mig.

Eller att det uppenbart är enklare för en familj från Ukraina att komma in i vårt samhälle, än en familj som knappt har ett skriftspråk (vilket hänt för min syster som är lärare i Södertälje och det har varit extremt svårt att kommunicera med föräldrar)

Ser liksom inte hur det skulle vara rasistiskt att påpeka det, men det är samhället vi levt i under flera år.

Mvh // Johan

[kommentar2]
2026-08-03 13:16
5

Migrationen påverkas även av samvetslösa människosmugglare och vissa antidemokratiska staters agerande.

"Ryssland använder hemliga tunnlar från Belarus för att skicka migranter till Europa. Det uppger polska militärer och tjänstemän, enligt The Telegraph.

Tunnlarna ska ha byggts med hjälp av experter från Mellanöstern, enligt källorna. Syftet tros vara att destabilisera de europeiska mottagarländerna.

Enligt Katarzyna Zdanowicz vid det polska gränsförsvaret upptäcktes fyra tunnlar mellan Belarus och Polen under 2025."

https://omni.se/kallor-ryssland-skickar-migranter-till-europa-via-hemliga-tunnlar/a/43ooKR

Man kan i alla fall glädja sig åt att debatten blivit något mer sansad nu, jämfört med för några år sedan. Då talades det nästan bara om "flyktingar" -- nu använder t o m SVT och DN det mer neutrala ordet "migranter".

Ryssland använder hemliga tunnlar från Belarus för att skicka migranter till Europa. Det uppger polska militärer och tjänstemän, enligt The Telegraph.
Pyttelite
2026-08-04 08:42
0

#11: Jag håller med om grundtanken att man måste kunna hålla flera saker i huvudet samtidigt. Man ska kunna diskutera hedersrelaterat våld och integrationsproblem utan att människor automatiskt stämplas som rasister.

Samtidigt behöver man vara noggrann med hur man formulerar sig. Att säga att vissa problem är vanligare i vissa miljöer är en sak, men att koppla dem till en hel religion eller folkgrupp riskerar att bli en generalisering.

Samma sak gäller jämförelsen mellan olika invandrargrupper. Det är rimligt att konstatera att människor som kommer från olika länder och med olika bakgrund kan ha olika förutsättningar att etablera sig i Sverige. Men det handlar inte bara om vilket land de kommer från, utan också om varför de kommer hit.

En person som flyr ett krig i ett grannland, har en utbildning som liknar den svenska och kanske redan har kunskaper i engelska eller ett närliggande språk kan ha andra förutsättningar än någon som har levt större delen av sitt liv i ett flyktingläger, haft begränsad tillgång till skolgång eller kommer från ett samhälle med helt andra utbildnings- och samhällsstrukturer.

Det är en beskrivning av olika utgångslägen – inte ett värdeomdöme om människor.

Samtidigt är en enskild lärares erfarenheter viktiga, men de räcker inte för att beskriva hur det ser ut för alla familjer från en viss bakgrund.

Om målet är en mer nyanserad debatt behöver vi både kunna tala öppet om verkliga problem och undvika att dra breda slutsatser om hela grupper. De två sakerna står inte i konflikt med varandra.

johan
2026-08-04 09:13
3

Så är det.

Men det är rätt lustigt och underhållande hur femismen alltid går från generellt prata om grupper när det kommer till jämställdhet, könsmaktordning och patriarkat, men strikt pratar om unika individer när det kommer till att personer från vissa områden och religioner är mångdubbelt mer inblandade i vissa brott, som sexuellt våld.

Och givetvis tvärtom för högern, beroende på vad det är för frågor och grupper som diskuteras.

Jag tycker det finns ett värde i att vara medvetna om båda. Om personer från en viss region, med en viss religion, är kraftigt överrepresenterade vad gäller överfallsvåldtäkter så borde man kunna vara ärlig med det, utan att det tolkas som att man säger att alla från den platsen med den religionen alltid våldtar. Det är inte ens i närheten av samma sak.

Kan man inte tillåtas identifiera det, så är det lika fel att påpeka att det uteslutande är män oavsett religion som begår överfallsvåldtäkter.

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-04 09:29
0

#14: Det finns en viktig poäng i resonemanget - vi måste kunna diskutera statistik om grupper utan att automatiskt säga att varje individ i gruppen är likadan.

Att en grupp är överrepresenterad i en viss brottskategori är inte samma sak som att alla personer i gruppen bär samma egenskaper.

Samtidigt finns det problem i argumentationen. Att säga att "feminismen alltid" gör på ett visst sätt är en generalisering, eftersom feminism består av många olika perspektiv. Kritiken blir starkare om man riktar den mot vissa argument eller sätt att resonera, inte mot en hel rörelse.

Det är också viktigt att skilja mellan att beskriva ett statistiskt samband och att förklara orsaken. En överrepresentation visar ett mönster, men säger inte automatiskt att religion, kultur eller ursprung är orsaken. Flera faktorer kan påverka samtidigt.

Däremot finns en relevant fråga om konsekvens. Om det är accepterat att prata om män som grupp när det gäller exempelvis sexuellt våld eller patriarkala strukturer, bör samma princip om gruppstatistik kunna användas även för andra grupper. Annars riskerar man att använda gruppanalyser bara när de stödjer den egna världsbilden.

Man kan hålla två tankar samtidigt - grupper kan ha statistiska mönster, och individer ska bedömas utifrån sina egna handlingar.

En seriös debatt kräver därför både ärlighet om fakta och försiktighet med vilka slutsatser man drar.

[kommentar2]
2026-08-05 16:21
4

#15: Du skriver "vi måste kunna diskutera statistik om grupper utan att automatiskt säga att varje individ i gruppen är likadan."

Självklart är det så! Men en seriös riskanalys måste göras! T ex om du går på en sjö med tunn is får du acceptera risken att hamna i vattnet. Och om man släpper in hundratusentals människor från länder med antidemokratiska, intoleranta och kvinnofientliga värderingar då får man acceptera risken att ett antal av dem kommer att ställa till allvarliga problem, som t ex mord, sprängdåd och våldtäkter.

Terrorforskaren Magnus Ranstorp berättar i GP
om läget i Tyskland, där drygt 8% av befolkningen kommer från muslimska länder:

"Den radikalislamistiska miljön i Tyskland bedöms av den tyska säkerhetstjänsten vara rätt omfattande. De har sammanlagt nästan 30 000 personer som man har klassificerat som islamister som underminerar demokratin, av dem är det ungefär en tredjedel som är våldsbejakande enligt tyska myndigheter, säger Magnus Ranstorp.

Att just pridefestivaler blir mål för islamistiska terrorattacker handlar om att symboliskt slå mot det västerländska sättet att leva, menar terrorforskaren. Han tar även upp att gärningsmannen bakom terrorattacken på Drottninggatan, Rakhmat Akilov, hade planer på detta.

– När han skannade vilka måltavlor han skulle attackera var också pridefestivalen ett av dem som dök upp. Det finns ett konstant hot som man måste vara beredd på, säger Magnus Ranstorp

Ranstorp beskriver terrorbilden i Europa som konstant hög."

"Det är lite olika miljöer som finns. Framför allt har individer med kopplingar till islamiska staten med koppling till Afghanistan varit väldigt aktiva. Men du har också andra latenta hot som finns, men de riktar in sig mer på judiska och israeliska måltavlor."

"Jag menar det här är ett pussel hela tiden för olika säkerhetstjänster som samarbetar med att preventivt arbeta för att få ett slut på de här cellerna som finns och det är ett konstant arbete."

Allt tyder på att dådet mot Berlin Pride var en islamistisk terrorattack, uppger Tysklands inrikesminister. Han utesluter inte att det kan inspirera liknande attacker.
  • Redigerat 2026-08-05 16:24 av [kommentar2]
Pyttelite
2026-08-05 16:31
0

Jag håller med om att riskbedömningar behövs.

Men en seriös riskanalys måste bygga på sannolikheter och faktorer som faktiskt förutsäger risk, inte på antaganden om hela grupper.

Att några individer begår terrorbrott eller grova brott är ett argument för effektiv säkerhet och förebyggande arbete – inte för att tillskriva hundratusentals människor samma egenskaper.

[kommentar2]
2026-08-05 16:38
4

#17: Om du läser vad jag skrev så ser du att jag inte har tillskrivit hundratusentals människor samma egenskaper. Jag pratar om de värderingar som råder i länderna de kommer ifrån. Skillnad på människor och länder.

Pyttelite
2026-08-05 16:45
0

Jag håller med om att riskbedömningar behövs, men en seriös riskanalys måste bygga på faktorer som faktiskt säger något om individen – inte bara ursprungsland.

Att vissa länder har problem med intoleranta eller odemokratiska idéer är relevant. Men det betyder inte att alla människor därifrån delar dessa värderingar.

Annars går man från analys av samhällsproblem till generalisering av individer.

Extremism ska bekämpas där den finns: hos extremistiska miljöer och personer med konkreta riskfaktorer.

johan
2026-08-05 16:55
4

#19: Fast nu pratar du som någon som till varje pris vill försvara problem som invandring har fört med sig.

Uppenbart våldtar även vita kristna från väst. Dom flesta av dom är män.

Om du går ut en mörk kväll, gissar jag att du oroar sig mer om du har en man som går 50 meter bakom sig och verkar följa din väg. Du tänker förmodligen inte, oj, vilken liten obefintlig risk det är att just den här individen skulle göra något. Din rädsla är nog mer i stil med "man -> ökad risk". Det betyder ju inte att du tycker alla män är våldtäktsmän. Men du är medveten om att risken är större än om den var en 70 årig kvinna som gick bakom.

Och den instinkten är ju helt korrekt. Risken är större. Men ingen garanti.

Muslimska män, speciellt dom från Mellanöstern och Nordafrika, ökar denna risk markant. Betyder fortfarande inte att alla män därifrån våldtar.

Men så vida man inte tycker det är helt ok att våldtäkter ökar och kvinnor får fan i mig tåla lite övergrepp i toleransen och mångkulturens namn, så MÅSTE man ju agera utifrån verkligheten.

Samtidigt såg jag någon woke tysk kvinna som stod och grät i TV. Inte främst för att flera personer blivit överkörda av en terrorist, utan sorgen över att det inte var en kristen vit man som gjort det. För det hade ju passat woke-narrativet mycket bättre. Ultrakristna höger-män. Dom kan vi hata.

Dom som faktiskt begår dom flesta övergreppen och terrorbrotten (just nu). Nej, dom ska vi ständigt ursäkta.

Suicidal empati.

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-05 17:07
0

Jag tycker inte att man ska blunda för problem som finns, oavsett om de handlar om våldtäkter, integration eller andra samhällsproblem. Men jag tycker också att man måste vara noggrann med hur man drar slutsatser av statistik.

Att en grupp är överrepresenterad i brottsstatistik betyder inte automatiskt att gruppens kultur, religion eller ursprung är den direkta orsaken. Man måste skilja på att se ett samband och att förklara varför sambandet finns.

Jag håller med om att man ska agera utifrån verkligheten, men verkligheten är mer komplex än att dela in människor i riskgrupper utifrån bakgrund.

Om målet är färre brott behöver man förstå alla relevanta faktorer: kön, ålder, socioekonomi, segregation, integration, normer och andra riskfaktorer.

Att vilja ha en korrekt analys är inte att ursäkta brott. Det är tvärtom en förutsättning för att kunna minska dem.

johan
2026-08-05 17:15
3

Sure.

Men alla dom faktorer du nämner blir värre med högre invandring än vad samhället klarar av.

Det är lite det jag menar i en tidig kommentar om att jag är helt för att ha invandring så länge man faktiskt hjälper folk.

Jag ska påminna om dina i sak helt korrekta och vettiga poänger i framtiden, när vi pratar om t ex jämställdhet och jämlikhet i andra kontext. Min gissning är att du då inte kommer vara lika hell bent stålsatt på att det är individer och inte grupp som är problematiska.

Mvh // Johan

Pyttelite
2026-08-05 17:25
0

Jag tror att vi egentligen är närmare varandra i vissa delar än vad du antyder. Jag säger inte att ett samhälle saknar gränser för hur mycket migration det klarar av, eller att integrationsproblem inte kan skapa verkliga konsekvenser.

Min poäng är att vi måste skilja på tre saker: att ett problem sammanfaller med ökad invandring, att invandring påverkar vissa förutsättningar och att invandring i sig är den huvudsakliga orsaken till ett problem. De är inte samma sak.

Om hög invandring leder till större segregation, sämre etablering eller ökad press på institutioner så är det viktigt att analysera just de mekanismerna. Då kan man också hitta lösningar. Men om man bara pekar på ursprung eller gruppidentitet riskerar man att missa de faktorer som faktiskt går att påverka.

Och när du tar upp att jag kanske skulle resonera annorlunda i andra frågor så tycker jag att det är bättre att diskutera sakfrågan. Om en grupp har vissa statistiska mönster ska vi kunna prata om dem öppet, men vi måste fortfarande vara noggranna med att skilja mellan beskrivning och förklaring.

Att vilja ha en korrekt analys är inte att blunda för problem. Det är ett sätt att undvika att välja fel lösningar.

johan
2026-08-05 21:49
4

#23: Jag håller med dig i nästan precis allt.

Det enda som jag upplever när jag läser speciellt din sista kommentar, är att jag faktiskt tror att kultur och religion spelar ganska stor roll.

Hade vi haft den här diskussionen för 20 år sedan, hade jag inte tänkt så. Jag hade även varit mycket mer positiv till öppna gränser. Ideologiskt är jag fortfarande där att öppna gränser, frihandel, fri press, fritt internet, fri företagsamhet, stark jämställdhet, stark jämlikhet i mina ögon gör världen bättre, rikare och fredligare.

Men senaste 10-15 åren av så massivt inflöde från Nordafrika och Mellanöstern, av främst muslimer, har visat att min idealbild inte stämde med verkligheten.

Och jag tror att MÄNGDEN egentligen spelar större roll än ursprunget.

Mvh // Johan

[kommentar2]
2026-08-06 11:33
5

#24: Visst är det så att mängden invandrare från muslimska länder direkt inverkar på risken att få hit folk som ägnar sig åt bedrägerier, mord, sprängningar och våldtäkter etc. Helt enkelt på grund av de intoleranta, antidemokratiska och kvinnoförtryckande värderingar som de matats med av regimerna i sitt hemland.

Om förhållandena i Tyskland (#16) översätts till Sverige, vi har väl ungefär lika stor andel invandrare från muslimska länder, så skulle det finnas ca 3.750 islamister som underminerar demokratin i Sverige. Vem tycker att det är ok (förutom Vänsterpartiet)?

Sant är samtidigt att det från muslimska länder har kommit många personer som har integrerat sig perfekt i samhället och blivit värdefulla medborgare, därför att de delar våra svenska/västerländska värderingar. I vår nuvarande regering finns t ex ministrarna Parisa Liljestrand, Romina Pourmokhtari och Simona Mohamsson med rötter i Iran och Libanon. Samt Benjamin Dousa med rötter i bl a Turkiet. Och vi har forskare som Sameh Egyptson, med rötter i Egypten, som i sin avhandling ”Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige” kastat ljus över riskerna med invandring från muslimska länder.

• Redigerat 2026-08-06 12:00 av [kommentar2]
Pyttelite
2026-08-07 07:55
0

#25: Det finns flera problem med resonemanget i det du för fram.

För det första presenteras det som ett självklart faktum att invandring från muslimska länder direkt leder till ökad brottslighet därför att människor har "matats med" vissa värderingar. Det är ett mycket långtgående påstående som kräver starka vetenskapliga belägg. Brottslighet påverkas av många faktorer, såsom ålder, socioekonomiska förhållanden, segregation, utbildning och individuell livssituation. Att reducera orsaken till ursprungsland eller kultur är en alltför förenklad förklaring.

För det andra behandlas "invandrare från muslimska länder" som om de vore en enhetlig grupp. Den omfattar människor från länder med mycket olika kulturer, politiska system och religiösa traditioner. Dessutom är långt ifrån alla från dessa länder muslimer, och de flesta muslimer tar avstånd från våld och extremism. Att dra generella slutsatser om miljontals människor utifrån en liten minoritet är en förhastad generalisering.

Påståendet att Sverige skulle ha omkring 3 750 islamister genom att översätta siffror från Tyskland saknar också underlag. Två länder kan inte jämföras på det sättet utan hänsyn till skillnader i befolkning, migrationshistoria, säkerhetsläge och hur extremism mäts. Det blir en obefogad extrapolering.

Jag reagerar också på formuleringen "Vem tycker att det är ok (förutom Vänsterpartiet)?". Den antyder att Vänsterpartiet accepterar att islamister underminerar demokratin, vilket saknar stöd i partiets officiella politik. Om man vill kritisera ett parti bör man citera vad partiet faktiskt har sagt eller gjort, inte tillskriva det en ståndpunkt utan belägg.

Att lyfta fram några framgångsrika ministrar och en enskild forskare visar dessutom inte att den övergripande tesen är riktig. Enskilda exempel kan illustrera en poäng, men de utgör inte bevis för hur en hel grupp fungerar eller för vad forskningen som helhet visar.

Det är rimligt att diskutera problem med integration, kriminalitet och islamistisk extremism. Det är också viktigt att myndigheter arbetar mot alla former av våldsbejakande extremism. Men diskussionen blir mer konstruktiv om den bygger på tillförlitlig statistik, etablerad forskning och tydliga definitioner, snarare än på generaliseringar om människor utifrån deras ursprungsland eller religion.